Disminueixen un 67% les aus ateses per electrocució a Mallorca

Un guila de Bonelli.
Un guila de Bonelli. - DIPUTACIÓN FORAL DE ÁLAVA - Archivo
Europa Press Islas Baleares
Publicado: miércoles, 30 octubre 2019 18:52

PALMA DE MALLORCA 30 Oct. (EUROPA PRESS) -

El nombre d'aus que han ingressat al centre de recuperació de fauna de Mallorca ha disminut un 67,39% en 2019, en comparació de l'any anterior, en passar de 49 a 16. És una tendncia que segueix disminuint des de 2016, quan es van atendre un total de 30 aus, segons les dades ofertes per la Conselleria de Medi ambient.

Des d'aquest departament del Govern s'ha informat així aquest dimecres amb motiu de la jornada 'L'impacte de les esteses elctriques en l'avifauna balear', organitzada per la Fundació Natura Parc, AQUILA-a-LIFE, i la UIB, amb el suport de Xarxa Elctrica.

En aquesta jornada han participat representants del Servei de Protecció d'Espcies de la Conselleria de Medi ambient i Territori, del Centre de Recuperació de Fauna (Cofib) i el cos d'agents de medi ambient (AMA).

Durant el transcurs de la jornada, s'ha fet una diagnosi del problema i s'han explicat les actuacions coordinades que es fan des de tots els sectors implicats per palliar-ho. L'electrocució és la primera causa de mort no natural en algunes rapaces, per la qual cosa els esforos se centren a corregir l'estesa elctrica.

Els Agents de Medi ambient han informat que, des de 1999, s'han revisat uns 390 quilmetres d'estesa elctrica entre Mallorca, Menorca i Eivissa, una tasca en la qual el cos ha participat activament. Les inspeccions han perms identificar i documentar tots els suports perillosos detectats.

Des del Cofib han explicat que, des de 2003, recullen les dades d'aus que entren al centre de Mallorca per electrocució. Les espcies que més pateixen són l'guila coabarrada (un 54,55% de les quals entren al centre ho fan per electrocució), seguit del corb (52,75 %) i l'guila calada (25,52%).

A més d'aquestes tres espcies, les que més hi entren per aquesta causa són l'guila peixatera (10,34 %), la milana (9,13 %) i el xoriguer (5,91 %). Respecte al total d'aus que han entrat al centre de Mallorca, fins a setembre de 2019 hi ha hagut 16, mentre que en 2018 van ser 49.

Ha de tenir-se en compte que, amb la posada en marxa del projecte Life-Bonelli (2013-2017), es van impulsar més mitjans per arreglar les línies i per detectar els casos en qu l'estesa no estava en bones condicions.

Quant a Menorca, les dades dels quals es disposa són des de 2012. En aquests set anys, s'han recollit un total de 16 aus per electrocució: dos en 2019, cinc en 2018, quatre en 2017, dos en 2016 i tres en 2015. L'espcie que més ha entrat ha estat la milana (set), seguit del xoriguer (sis).

En el cas d'Eivissa i Formentera, cal remarcar que només s'han registrat dos casos d'electrocució des de 2012: un xoriguer a Eivissa i un falcó pelegrí a Formentera. Les espcies més afectades en altres illes estan absents o en densitat molt baixa a les Pitiüses, a excepció del xoriguer.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado