Els centres escolars no podran exigir a les famílies que comprin el material escolar en botigues determinades

El conseller d'Educació i Universitat del Govern, Martí March (centre), presenta el nou decret d'admissió escolar per a  alumnes en Balears per al curs 2010/20121
El conseller d'Educació i Universitat del Govern, Martí March (centre), presenta el nou decret d'admissió escolar per a alumnes en Balears per al curs 2010/20121 - EUROPA PRESS
Publicado: martes, 30 julio 2019 15:20

El nou decret, que cerca un repartiment "més equilibrat" de l'escolarització, elimina l'assignació de punts per ser fill d'antic alumne

PALMA DE MALLORCA, 30 Jul. (EUROPA PRESS) -

El nou decret d'admissió d'alumnes de Balears, que funcionar partir del curs 2020/2021, prohibir als centres exigir a les famílies l'adquisició de material escolar en establiments determinats o en els mateixos collegis.

Els centres tampoc podran demanar la utilització de serveis associats als estudis que requereixin una aportació econmica. Es tracta d'algunes mesures recollides en el nou decret, que cerca un repartiment "més equilibrat" dels alumnes entre els diferents centres de les Illes.

El nou decret també modifica els barems de puntuació, introdueix obligacions de transparncia per als centres i es reserven places per a alumnes amb necessitats educatives especials per evitar l'existncia de "centres gueto", entre altres novetats.

MODIFICACIÓ DEL BAREM DE PUNTUACIÓ

Pertnyer a una família nombrosa passa a ser un criteri de prioritat en el sistema de puntuació per a l'admissió als centres escolars de Balears, incloent-hi en aquesta categoria, les famílies monoparentals amb més de dos fills. A més s'afegeix com a criteri prioritari la condició d'esportista d'elit.

Augmenten també les puntuacions per tenir família al mateix centre, incloent-hi les categories de germans, pares, mares o tutors legals. Si el pare i la mare o els dos tutors treballen al mateix centre, la puntuació és superior. No obstant aix, s'elimina d'aquest apartat la bonificació per ser fill d'un antic alumne del centre.

Pel que fa a les circumstncies rellevants que també poden atorgar un plus de puntuació, es tindr en compte la condició de fills de famílies monoparentals (de les quals no es bonifiquin per família nombrosa), germans de parts múltiples que solliciten plaa en el mateix curs i nivell educatiu, alumnes amb necessitats especials de tipus motriu, sensorials i auditives, i, per al primer curs del segon cicle d'educació, haver estat escolaritzat en una escoleta de la Conselleria o a una escoleta de primer cicle d'educació infantil autoritzada (EI, CEI).

MÉS TRANSPARNCIA

Amb el nou marc legal, els centres hauran d'informar a les famílies sobre tots els detalls dels seus projectes educatius, incloent-hi el projecte lingüístic, i publicar-los a la seva pgina web.

Amb l'engegada del nou decret, els centres no podran rebre quantitats de diners per part de les famílies en concepte de reserva de matrícula.

A més, els collegis també hauran d'informar a les famílies sobre el rgim legal de les aportacions econmiques, especialment del seu carcter voluntari, i no associat a l'escolarització.

EDUCACIÓ ACTUAR DAVANT LES SOLLICITUDS AMB DADES FALSES

La nova normativa, que ser aprovada divendres que ve pel Consell de Govern, introdueix novetats per actuar contra les persones que presentin sollicituds utilitzant dades o documents falsos, o que ocultin informació.

No només perdran els drets de prioritat sobre la plaa que els puguin correspondre, sinó que Educació actuar d'ofici contra aquestes persones i ho posar en coneixement de l'rgan judicial competent o la Fiscalia. A més, els centres públics podran ser objecte de sancions disciplinries si es detecten irregularitats.

Amb tot, a preguntes dels mitjans, el cap de servei d'escolarització, Josep Antoni Cañabate, ha precisat que la xifra de casos d'aquest tipus detectats per la Conselleria és baixa respecte al total, i l'ha titllat d'"anecdtica".

EVITAR L'EXISTNCIA DE "CENTRES GUETO" PER A ALUMNES NESE

El conseller d'Educació, Universitat i Investigació, Martí March, ha ressaltat que la normativa pretén millorar la distribució d'alumnes, tant en centres públics com a privats, especialment d'aquells amb una necessitat específica de suport educatiu (NESE), per evitar l'existncia de "centres gueto".

Per aix, el decret estableix una reserva de places a cada centre per a l'alumnat NESE, fins al final del període de matrícula. Concretament, els centres hauran de reservar entre cinc i set places per a alumnes NESE en cada grup, excepte en els cursos de quart d'educació infantil, on la reserva d'aquestes places ser d'entre quatre i cinc places.

A més la Conselleria podr limitar l'escolarització, fora del termini, d'alumnes NESE en determinats centres amb un elevat nombre de famílies en situació de "desavantatge social". El repartiment d'aquests alumnes es far de manera que cap centre excedeixi el 30 per cent en el percentatge d'alumnes NESE respecte al total dels escolars. Així mateix els alumnes amb necessitats seran escolaritzats "preferentment" en centres ordinaris. Solament es destinaran els alumnes NESE a unitats educatives específiques en centres ordinaris (UEECO) o a centres d'educació especial "de manera excepcional".

Així mateix, tampoc es podr ampliar el nombre mxim d'alumnes per aula quan existeixin vacants en altres centres de la mateixa zona.

La Conselleria també contempla l'opció de crear zones escolars, per aplicar el criteri de "proximitat domiciliria". Per vetllar per aquesta nova normativa, es constituiran comissions d'escolarització que actuaran com a "rgans de garanties" del bon funcionament d'aquest sistema.

Leer más acerca de: