MADRID, 2 Feb. (EUROPA PRESS) -
La Federació de Sindicats Aeronàutics Independents (FSAI) van advertir aquest dimecres que el nou model d'AENA, amb la separació d'AENA Aeroports Espanyols i la creació d'una nova societat, comportarà que l'actual plantilla de la companyia pública quedi "notablement reduïda" a l'absorbir la nova empresa la major part de la mateixa.
"A nivell laboral, la conseqüència més immediata és el traspàs de personal d'AENA adscrit a Aeroports a la nova empresa AENA Aeroports --que està previst es creu abans del 28 de febrer-- amb data efectiva de l'1 de març", ha assenyalat el sindicat en un comunicat.
Segons el model de modernització proposat per Foment, el 80% dels treballadors de l'ens passaran a AENA Aeroports, mentre que uns 2.000, el personal vinculat als serveis centrals de Navegació Aèria exclosos els controladors, romandrà en l'actual AENA.
A nivell social, ha advertit que suposarà posar en perill el concepte de xarxa i el model solidari pel que els aeroports més rendibles sufraguen als quals ho són menys, però presten "un gran servei a la societat" com els aeroports insulars o els aeròdroms en àrees mal comunicades.
Així, ha explicat que AENA es quedarà únicament amb els treballadors de Navegació Aèria i de l'àrea corporativa, el que implicarà també "canvis substancials" a l'àmbit laboral i social per als treballadors de Navegació Aèria de les torres de control dels aeroports, que, segons el FSAI, es quedaran sense representació laboral de manera que ineludiblement haurà de celebrar eleccions sindicals.
"És més evident que l'activitat d'AENA com proveïdor de serveis de navegació aèria en res se'n va a semblar al de la futura AENA Aeroports, arribant fins i tot al canvi del marc de relacions entre les dues empreses, passant de ser una mateixa a una relació del tipus client-proveïdor", ha apuntat.
NO VEUEN EL NOU MODEL ADEQUAT AL FUTUR
Per al FSAI, ampliar el conveni actual d'AENA a tot el grup, com els sindicats CCOO, UGT i USO han pactat amb l'ens, com la millor opció per als treballadors i les dues empreses, AENA i AENA Aeroports, suposa mantenir com fins ara el conveni i la representació laboral única, el que "no és conseqüent ni amb el present ni amb el futur en què han de moure's la companyia com els treballadors, especialment del col·lectiu d'enginyers".
"Les conseqüències per al col·lectiu del trànsit aeri (ATSEP, sigles en anglès d'Air Traffic Safety Electronics Personnel) que es derivaran d'aquests canvis no estan clares, malgrat que després de les consultes realitzades tant en la Direcció General d'Aviació Civil (DGAC) com en AENA se'ns asseguri que el personal adscrit a dia d'avui a Navegació Aèria seguirà pertanyent a l'ens públic", ha lamentat.
Segons l'ordre del Ministeri de Foment pel qual AENA liberalitzarà les primeres 13 torres de la xarxa, la companyia determinarà el conjunt d'equips i sistemes CNS, com ara sistemes d'aterratge ILS, i qualsevol altre per a la prestació dels esmentats serveis, que quedaran adscrits a l'aeroport, mentre que l'ens es reservarà el servei de control de ruta i aproximació.
"Ara com ara no està prevista l'entrada de cap proveïdor de serveis CNS diferent d'AENA, tal com succeeix amb els serveis ATS (trànsit control), el que no treu que això no pugui ocórrer en el futur immediat, ja que aquests no es designen sinó que es contracten en funció dels serveis que ofereixi, qualitat i preu competitiu", ha conclòs.