Entitats ecologistes recolzen la prohibició del disel i demanen a Anfac que es comprometi amb el canvi climtic

Recurs de disel, gasolina, estació de servei
FACONAUTO - Archivo
Publicado: viernes, 1 febrero 2019 12:13

Demanen al Govern que es comprometi amb mesures que disminueixin el transport privat i que no el fomenti, "com passa en projectes com l'autopista Llucmajor-Campos"

PALMA DE MALLORCA, 1 Feb. (EUROPA PRESS) -

Amics de la Terra, Ecologistes en Acció, Greenpeace, SEU/Birdlife i WWF han mostrat aquest divendres el seu suport a la mesura per prohibir el disel a Balears a partir de l'any 2025 i han criticat la postura de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Autombils i Camions (Anfac), que va denunciar davant la Comissió Europea el projecte de Llei de Canvi Climtic i Transició Energtica del Govern balear.

En un comunicat conjunt, aquestes entitats ecologistes han demanat als fabricants de cotxes "que es comprometin amb el canvi climtic i s'adaptin a les noves tendncies de mobilitat". A més, han posat l'accent que la comunitat balear té "greus problemes de contaminació atmosfrica, a més de ser un territori particularment sensible al canvi climtic i amb limitacions d'espai".

Les entitats, que han recordat que el projecte de Llei de Canvi Climtic i Transició Energtica del Govern es troba en trmit parlamentari, inclou, a més de la prohibició de la circulació per les Illes de vehicles amb motor disel en 2025, la prohibició de la circulació de la resta dels vehicles de combustió interna a partir de 2035, encara que només afecta als vehicles no radicats a la regió.

Amics de la Terra, Ecologistes en Acció, Greenpeace, SEU/BirdLife i WWF consideren essencial aquesta mesura per la descarbonització del transport i destaquen que el Govern balear ha de comprometre's també amb mesures que disminueixin el transport privat i no fomentar-ho, "com passa en projectes com l'autopista Llucmajor-Campos".

Així, han posat l'accent en els "seriosos problemes" de contaminació que té aquesta comunitat en ser "una de les regions més afectades per concentracions d'ozó troposfric, en part generat pel trnsit rodat". A més, algunes zones de Palma estan afectades per alts nivells de dixid de nitrogen (NO2) derivat del trnsit.

D'altra banda, a les Illes es dóna també "un problema d'espai físic per albergar als vehicles arribats en la temporada turística".

A més, apunten que a Balears un augment d'un metre en el nivell del mar a la fi de segle podria fer retrocedir la línia costanera fins el 13 metres, destruint zones residencials i centres turístics enters. D'altra banda, donada la projecció internacional de les Illes, "un compromís ambiciós amb el canvi climtic seria un revulsiu per a molts altres pasos".

Aquestes associacions han recordat que les mesures per aconseguir eliminar els vehicles de combustió interna no són exclusives de Balears, ja que altres pasos com Holanda, Sucia, Noruega, Dinamarca, Irlanda, el Regne Unit i Frana compten amb plans similars.

Segons la seva opinió, aquests mateixos pasos són l'origen de les milions de visites de turistes que rep l'arxiplag cada any "i les seves expectatives en visitar Balears inclouran cada vegada més accés a transport públic de qualitat i vehicles de lloguer lliures d'emissions".

Leer más acerca de: