PALMA DE MALLORCA 9 Ago. (EUROPA PRESS) -
La Unitat de Diagnòstic Infantil i Atenció Precoç (Uidap) de la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració del Govern ha valorat el 2009 a un total de 510 menors de sis anys amb possibles trastorns o discapacitats, dels quals 376 han estat atesos finalment pels Serveis de Desenvolupament Infantil i d'Atenció Precoç (Sediap) de l'Executiu autonòmic.
Així ho ha anunciat la consellera d'Afers Socials, Fina Santiago, en una roda de premsa convocada per donar a conèixer el Decret 85/2010, de 25 de juny, que regula la xarxa pública i concertada d'atenció precoç a l'àmbit dels serveis socials de les Balears, una norma que, segons la seva opinió, "garanteix i estabilitza" el funcionament d'aquesta prestació a les illes, operativa des de fa ja uns 20 anys.
Segons Santiago, entre el 2 i el 3% dels nens de l'arxipèlag necessiten aquest tipus de tractaments, un percentatge "cada cop més gran" donat l'increment registrat en els últims deu anys com a conseqüència de l'augment de la prematuritat dels naixements, ja que prop del 58% dels menors que són valorats per la Conselleria en aquest sentit presenten possibles molèsties relacionades amb l'enllumenament passat al terme de la gestació.
La consellera ha explicat que, per donar resposta a aquesta problemàtica, Afers Socials té un programa que consta de dues fases: una de valoració i seguiment dels casos que han estat tractats, que es desenvolupa per part dels neuropediatres, rehabilitadors, treballadors socials, logopedes i psicòlegs de la Udiap; i una altra d'intervenció o tractament (a la qual els menors han de ser derivats en un termini màxim de 33 dies), que porten a terme els Sediap.
Pel que fa a aquests últims, Santiago ha remarcat que poden ser públics o privats, en aquest cas concertats amb entitats de diversa índole com l'Associació de Pares de Nens amb Autisme (APNA), l'Associació de Protecció a les Persones amb Discapacitat Intel·lectual de Manacor i Comarca (Aproscom), l'Associació Síndrome de Down de Balears (Asnimo), la Confederació Espanyola de Federacions i Associacions d'Atenció a les Persones amb Paràlisi Cerebral i Afins (Aspace) o el Centre d'Educació Especial Mater Misericordiae.
CREIXEMENT DE LES PLACES CONCERTADES
La responsable autonòmica d'Afers Socials ha destacat que el 2007 havia només 89 places concertades amb aquestes organitzacions, una xifra que ha ascendit els últims anys fins a situar-se en les 150 places existents el 2010 després de la creació de 40 noves places a Eivissa i 30 a Inca. En tot cas, Santiago ha explicat que es preveu un augment de 50 places més, i que, del total de menors tractats durant l'any passat, 189 han estat atesos pel servei privat concertat, mentre que els 187 restants van acudir als serveis públics.
Pel que fa a les vies d'accés al programa d'atenció precoç, els nens en els quals s'ha detectat algun tipus de trastorn o discapacitat poden ser derivats a la Udiap directament des de les famílies o bé des de l'àmbit dels serveis socials, de la sanitat o del món educatiu. En relació amb les afeccions més comuns, la prematuritat és el factor del qual deriva la major part dels casos (el 2009 s'ha valorat a 101 nens per aquest motiu), seguida del retard maduratiu i del retard psicomotor.
En tot cas, Santiago ha assegurat que des de la Conselleria estan "molt satisfets" amb l'aprovació d'aquest Decret, ja que fins ara no existia un ordre de derivació ni una regulació de l'accés al programa d'atenció, si bé ha postil·lat que els serveis tindran a partir d'aquest moment un perfil de qualitat "mínim" que garantirà el tractament als menors amb trastorns o discapacitats.