(I-D) El director general Antoni Morante, El conseller Martí March i el director del Iaqse, Antoni Bauz. - CAIB
PALMA DE MALLORCA, 18 Dic. (EUROPA PRESS) -
El conseller d'Educació i Universitat, Martí March, ha presentat aquest dimecres l'informe dels resultats acadmics d'educació primria, educació secundria i batxillerat del curs 2018-2019 dels quals ha destacat que l'alumnat de Balears millora "en tots els nivells i en totes les rees".
En roda de premsa, March ha afirmat que "el més important d'aquestes dades" de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu a Balears (Iaqse) és que "en conjunt ens diuen que s'estan consolidant totes les competncies dels estudiants".
Com a exemple, ha explicat que hi ha "més d'un 90% d'aprovats a primria i en vuit matries se supera el 94%" i, d'altra banda, ha assenyalat que "més del 86% de l'alumnat de 4t d'ESO de Balears va obtenir el títol de graduat en ESO".
Segons ha dit, "si totes les dades coincideixen amb una millora", tant des de l'avaluació interna dels centres, com és el cas d'aquestes dades, com des de les avaluacions externes, com la de PISA o unes altres de la Iaqse, "vol dir que anem consolidant de manera progressiva la reversió del fracs escolar, que es milloren les competncies i baixa la taxa d'abandó escolar prematur".
March ha matisat que no volen "ser triomfalistes, per sent realistes, aquestes dades i les d'altres informes, diuen que estem millorant". "Vull posar en valor el que hem millorat sense deixar de tenir en compte tot el que ens queda per millorar", ha dit.
D'aquesta manera, expliquen des de la Conselleria, a més de l'evolució en les dades de primria, també s'observa "una millora" en l'evolució dels resultats acadmics a l'educació secundria obligatria i als estudis de batxillerat.
A més, la Conselleria també ha posat en valor la disminució de l'índex de repetició, que "va baixar de manera important" el curs 2017-2018 i que continua en línia descendent el 2018-2019.
Així, a Primria, s'ha aconseguit reduir el percentatge en el segon cicle de l'etapa (4t, 5t, 6t) més del 60% en comparació del curs 2013-2014 i una reducció mitjana del 33% a l'ESO, en el mateix període.
D'altra banda, es produeix una reducció progressiva de l'abandó educatiu a l'etapa d'ESO que es pot constatar en comparar la prdua de matrícula entre l'alumnat que va comenar primer en 2013 i va acabar 4t el 2017, que va ser del 21,6%, en contrast amb la prdua d'alumnat que va comenar 1t el 2015 i va acabar 4t el 2019, que va ser del 16,1%, la qual cosa suposa "una reducció de 5,5 punts percentuals".
Educació incideix que aquesta "tendncia positiva" permet apropar "cada vegada més els resultats acadmics" de Balears a la mitjana de la resta de comunitats autnomes de l'Estat, "situació que no solament constata" la Iaqse, sinó també la publicació anual del sistema Estatal d'Indicadors Educatius (SEIE) elaborats pel Ministeri d'Educació i també les dades de l'últim estudi PISA publicat recentment.
Quant al gnere, detallen que "una vegada més els millors resultats es donen en les dones". Per illes, destaquen els resultats de l'alumnat de Menorca en relació amb els de la resta d'illes, així com la millora, també, dels resultats de l'alumnat de les Pitiusas, sobretot en l'etapa d'educació primria.
A pesar que queda "encara molt de camí per recórrer", expliquen, les dades indiquen que s'est "en un camí de millora", al que contribueixen la "millora general" de les condicions de treball dels centres educatius,"quant a millores de carcter socioeconmic del professorat com a les infraestructures" que s'han tradut en la incorporació de "més de 1.500 professors i 70 milions d'euros en obres".
L'informe complet es pot consultar a la web del Iaqse http://iaqse.caib.es/