'El mar de Barceló' mostra el procés personal i creatiu de l'artista mallorquí en la "descomunal" cúpula de l'ONU

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 11 mayo 2010 16:39

Agustí Torres, que competeix en 'Documenta Madrid', diu que la decoració de la volta ha estat un "treball més visceral que intel·lectual"

MADRID, 11 Maig. (EUROPA PRESS)

El documental 'El mar de Barceló', d'Agustí Torres, mostra el procés personal i creatiu de l'artista mallorquí Miquel Barceló en la decoració de la "descomunal" cúpula de la Sala dels drets humans i l'Aliança de les Civilitzacions de l'ONU a Ginebra. El film, que competeix dins del festival 'Documenta Madrid10', es va rodar durant els deu mesos de tasques al costat de l'artista, compartint amb ell alegries i complicacions.

'El mar de Barceló', rodat en anglès, català i francès, amb subtítols en anglès i espanyol, mostra el procés creatiu de Barceló, qui va comptar "a cada moment" amb la cambra de Torres en el seu set artístic.

"Els processos creatius són impredictibles i el documental ha estat canviant molt. Al principi era alguna cosa visual, i volia mostrar l'espectacularitat de la seva forma de treballar", ha explicat Torres en declaracions a Europa Press.

Però si Barceló pensava que l'obra podria estar culminada en quatre mesos, al final van caldre deu mesos. Amb l'arribada de les dificultats, l'actuació artística en els 1.000 metres quadrats va prendre un altre caire. "Malgrat les proves, tot el que estava preparat no va funcionar", ha recordat Torres, assenyalant que Barceló va haver d'utilitzar "noves eines".

UNA LLUM AL FINAL DEL TÚNEL

Llavors, "el documental es va convertir en una observació del treball de l'artista, també en els moments més dramàtics, perquè semblava que no havia llum al final del túnel", va detallar el realitzador, qui ja havia treballat amb Barceló en 'Mar de fang' i 'Pas doble'.

En paraules de Torres, la cúpula de Barceló és "a nivell tècnic i artístic la culminació d'una obra de molts anys". "A la capella de la Catedral de Palma de Mallorca, de 300 metres quadrats d'argila, ja va utilitzar una tècnica innovadora, però ha estat un projecte molt diferent", ha considerat Torres, qui ha assenyalat que malgrat aquella experiència Barceló es va enfrontar amb la cúpula a "alguna cosa complexíssim".

"És el treball més complicat de Barceló", ha emfatitzat l'artista, qui ha considerat que el procés creatiu de Barceló és "visual i no conceptual".

El documental, de 88 minuts de durada i que s'exhibeix aquesta tarda en el cinema Palafox de Madrid dins del certamen, no inclou entrevistes amb l'artista, sinó que se centra en les converses que Barceló mantenia amb els seus col·laboradors. "És tot espontani", ha matisat el director, qui ha apuntat que la part més important d 'aquest treball ha estat "poder veure com treballa" l'artista.

UN TREBALL "VISCERAL"

"Barceló fa un treball visceral més que intel·lectual", ha considerat el director, qui ha assenyalat que el film no fa cap referència a la polèmica que va embolicar a la cúpula (en relació amb el seu pressupost). "Amb això hauria per fer un altre documental", ha dit Torres, que espera que 'El mar de Barceló' s 'estreni el juliol i alhora la gran retrospectiva de Barceló, que es presentarà en Caixa Fòrum de Barcelona (i que fins al juny es pot visitar en Caixa Fòrum Madrid).

Agustí Torres, qui des del 1983 combina el seu treball professional com 'freelance' en fotografia i vídeo amb la seva pròpia obra artística, ha participat en més d'un centenar de programes documentals per a televisió. Entre els seus pròxims projectes està la realització d'un documental sobre el pintor català Anglada Camarasa Noguera).

A més d'haver exposat la seva obra a Anglaterra, els EUA, Itàlia, França, Portugal o Suïssa, les seves fotografies han estat publicades en revistes com 'EPS' i 'Magazín' o en 'Le Monde'. Entre les seves publicacions destaquen 'El mar de Barceló', 'La catedral sota el mar' i 'Redefining pop'.

Contenido patrocinado