El REAF proposa que Hisenda ajorni els deutes de les empreses que no aconsegueixen cobrar de les administracions públiqu

Balears és una de les comunitats autònomes que ha adoptat mesures fiscals contra la crisi aprofitant la seva capacitat normativa

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: miércoles, 25 febrero 2009 18:05

MADRID, 25 Feb. (EUROPA PRESS) -

El Registre d'Economistes i Assessors Fiscals (REAF) va presentar avui una bateria de mesures fiscals anticrisi, en què, entre d'altres mesures, proposa que Hisenda estableixi un sistema per aconseguir l'ajornament ràpid d'aquells deutes tributaris que hagin contret empreses que puguin demostrar que les administracions públiques els deuen diners pels seus serveis.

En roda de premsa per exposar un informe sobre fiscalitat autonòmica, el president i el vicepresident del REAF, Jesús Sanmartín i Rodolfo Molina, van denunciar que és relativament freqüent que una empresa hagi d'ingressar l'import corresponent a l'IVA d'una obra lliurada a un ajuntament, sense que hi hagi cobrat pel treball i trobant-se amb dificultats per poder afrontar el pagament d'aquest impost.

Molina ha recordat que les administracions públiques estan obligades per llei a pagar en un màxim de 60 dies i que, tot i això no ho fan en bona part dels casos, una situació que està "asfixiant" a les pimes espanyoles, que conformen el 80% del teixit productiu espanyol.

També per ajudar a donar liquiditat a les empreses, el REAF planteja obrir una línia de crèdit a les administracions locals perquè saldin ràpidament els deutes contrets amb els seus proveïdors, procurant així una major liquiditat per a aquestes societats. Per a Molina, es tracta d'una mesura "senzillíssima", que podria aplicar-se de seguida si es volgués, i amb la qual guanyarien totes les administracions, les empreses, els treballadors i fins i tot els bancs.

El REAF proposa a més que Hisenda ajorni els deutes tributaris superiors a 6.000 euros sense necessitat de garanties ni avals, i que es rebaixi el tipus d'interès de demora, fixat al 7% per al 2009, per ser massa elevat en relació amb el valor de mercat al qual es presten les entitats financeres. Segons la seva opinió, aquest tipus, pensant per a un moment en el qual les condicions del mercat eren diferents, està encarint els ajornaments just quan més s'havien de facilitar.

Alhora, per no detreure circulant, els assessors fiscals aposten per eximir a les empreses de fer ingressos a compte en operacions vinculades. El REAF advoca a més perquè s'abandoni la idea de suprimir les deduccions en R+D+I en 2012 i, per contra, s'incrementin, ja que seria un incentiu fiscal per avançar en el canvi del model econòmic espanyol.

A l'Impost sobre Societats, proposa arbitrar mesures per reduir la base imposable a condició de dotació de reserves indisponibles, excepte per materialitzar-les en determinades inversions, lligades a sectors productius o de major creació de llocs de treball.

Els assessors fiscals emplacen a més a unificar les diferents pàgines web tributàries de les diferents administracions en un únic portal i a facilitar la facturació electrònica, retallant els requisits formals a la mateixa.

MESURES ANTICRISI A BALEARS

A més de presentar algunes de les seves propostes contra la crisi, els màxims responsables del REAF van realitzar un balanç sobre les mesures fiscals anticrisi adoptades a nivell estatal i autonòmic.

Per a Luis del Amo, gerent del Registre, les iniciatives adoptades pel govern Espanyol en matèria tributària "tenen cert calat i has costat el seu diners", però, per si soles, com passa també en el cas de les aprovades per les comunitats autònomes, no trauran a l'economia de la crisi. "Ajudaran, però és desgavellat que hi hagi alguna comunitat que pensi que amb una sola mesura tributària va a treure a la seva gent de la crisi", ha assenyalat De l'Amo.

Nou de les 17 comunitats autònomes espanyoles (Andalusia, Aragó, Astúries, Balears, Castella-la Manxa, Galícia, Madrid, Múrcia i Comunitat Valenciana) han pres pel seu compte mesures fiscals contra la desfavorable conjuntura econòmica, aprofitant la seva gran capacitat normativa en determinats impostos.

La major part de les modificacions que han portat a terme afecten l'Impost sobre Actes Jurídics Documentats, tot i que també hi ha algun canvi a l'IRPF, com la rebaixa de la tarifa posada en marxa a Múrcia, comunitat que se suma així a Madrid, la Rioja i el País Valencià, que ja havien aplicat descomptes a la tarifa.

MASSA CAPACITAT NORMATIVA EN COMUNITATS

Els assessors fiscals creuen que les comunitats autònomes tenen ja molta capacitat normativa en matèria tributària. Per això no els agrada el que han sentit fins ara del nou model de finançament autonòmic. "Les ones que ens arriben és que la capacitat normativa de les comunitats autònomes augmentarà i això no és la cosa més convenient, perquè ja tenen una potentíssima capacitat normativa", ha opinat Luis del Amo.

El REAF considera que els nous models de finançament autonòmic i local deurien implantar-se després d'una reflexió global sobre el sistema tributari. Així, estima que seria convenient eliminar o restar pes específic al gravamen d'operacions societàries o a l'Impost sobre Actes Jurídics Documentats, tot i que entenen que potser ara no és el moment més òptim. Aquest últim tribut suposa uns ingressos "gens menyspreables", però per al REAF es tracta d'un impost "obsolet", que encareix massa l'adquisició d'habitatge.

Els assessors fiscals van denunciar a més la tendència de les comunitats autònomes a promulgar cada vegada més normes tributàries, moltes vegades deficients, i van advocar perquè hi hagi una major concisió claredat i més textos refosos per no perdre's en el caos legislatiu que existeix en matèria fiscal.

Contenido patrocinado