UGT demana un protocol per agressions a docents a Balears com el que existeix per als professionals sanitaris

Un aula en un collegi.
Un aula en un collegi. - PIXABAY - Archivo
Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 24 octubre 2019 14:13


PALMA DE MALLORCA, 24 Oct. (EUROPA PRESS) -

La secció d'Ensenyament del sindicat UGT ha sollicitat a la Conselleria d'Educació que elabori un protocol d'actuació d'agressió al personal dels centres educatius de Balears, similar al que existeix per als casos d'agressions a professionals sanitaris.

En un comunicat, UGT ha recordat el recent episodi en un institut de Palma, quan un alumne de 13 anys va copejar a una professora. Segons va informar llavors la Policia Nacional, l'estudiant va tirar a la professora per les escales i li va propinar diverses puntades. Després va copejar i va amenaar també el director del centre.

UGT ha indicat que incidents com aquest "fan necessari un Pla per a la prevenció de la violncia als centres educatius, similar al de l'mbit sanitari". Aquest pla hauria d'establir "directrius generals per desenvolupar accions de prevenció i de resposta davant situacions conflictives, amb l'objectiu d'aconseguir un entorn segur per a tota la comunitat educativa" i "controlar amb rapidesa" qualsevol situació de violncia o perill.

En aquest sentit, UGT planteja implantar progressivament mesures per millorar la seguretat als centres docents, "des de l'atenció i assessorament tant psicolgic com a jurídic als professionals que han sofert una agressió". Segons el sindicat, actualment només es presta assistncia jurídica en qualitat de demandat. També proposen que el pla inclogui cursos de formació, reconeixements mdics i parts de lesions fins que l'incident sigui tramitat com a accident laboral.

EL 40% DELS PROFESSORS PRESENTA NIVELLS D'ESTRS ALTS

Segons un estudi de camp realitzat a Espanya per UGT, un 40 per cent dels docents presenta nivells d'estrs alt o molt alt a causa de conductes violentes o intimidatries entre els propis alumnes. L'estrs és major entre les dones docents. A més, UGT ha ressaltat que el funcionariat interí "és el que majoritriament sol impartir classes als grups més disruptivos".

Un 34,1 per cent dels docents sofreix setmanalment disrupcions a l'aula, que obliguen a usar cada vegada més temps en ordre i disciplina, mentre que un 56,5 per cent la sofreix mensualment.

A més, un 7,4 per cent indica haver sofert una agressió física alguna vegada, i un 2 per cent amb freqüncia; i la meitat percep la possibilitat de ser agredit.

Respecte al percentatge de docents que han observat violncia entre l'alumnat -insults, agressions físiques, maltractament psicolgic o fustigació- el 99 per cent dels docents ho han observat amb molta freqüncia.

Conclou l'estudi que la major part de conductes disruptives a l'aula no es poden considerar violentes, "per és molt fcil traspassar la línia entre situacions de disrupció i situacions d'indisciplina més greus". "Els problemes de convivncia amb violncia verbal són freqüents en educació", han recordat des d'UGT, esmentant falta d'educació, contestacions, situacions de boicot passiu i insults.

Per tot aix, UGT considera que aquest tipus de violncia és un factor de risc laboral i de malaltia professional i que per tant, segons la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, s'hauria de prevenir activament.

UGT ha recordat que actualment, la Conselleria té regulada l'actuació de l'Equip d'Alteració del Comportament als centres docents públics, que ofereix suport especialitzat als centres en relació amb les necessitats educatives de l'alumnat que presenta dificultats comportamentales; i d'altra banda, compta amb l'Institut per a la Convivncia i l'xit Escolar, un rgan de carcter consultiu.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado