A 500 per hora per Sagunt: Zeleros instal·larà una pista de proves de dos quilòmetres per al 'hyperloop'

Zeleros instal·larà una pista de proves de dos quilòmetres per al 'hyperloop' en
ZELEROS
Actualizado: viernes, 22 febrero 2019 15:41

VALÈNCIA, 22 Feb. (EUROPA PRESS) -

Un gran tub de quasi dos quilòmetres de longitud s'instal·larà en Parc Sagunt perquè l'start-up valenciana Zeleros faça proves tècniques i validacions dels seus prototips de Hyperloop, en la qual aquests vehicles podrien arribar als 500 quilòmetres per hora, per a recórrer la instal·lació en només 20 segons. La instal·lació es realitzarà entre finals d'enguany i principis del 2020.

Així ho han explicat els representants de l'empresa, nascuda en 2015 a partir de l'experiència en competicions de Hyperloop a nivell internacional d'un grup d'estudiants de la Universitat Politècnica de València i que compta amb desenes d'empleats que desenvolupen els prototips d'aquest tren superràpid amb la col·laboració, entre d'altres, de Renfe, Lanzadera i la Generalitat Valenciana.

Els tres directors de Zeleros, David Pistoni, Daniel Orient i Juan Vicén, han firmat aquest divendres un conveni amb la UPV per a la instal·lació d'aquest vial en Parc Sagunt, que es convertirà en una pista d'assajos en la qual circularan prototips a escala 1:3 del futur tren.

Segons ha indicat Pistoni, aquesta nova pista servirà per a abordar una nova fase en el projecte del 'hyperloop' valencià, en la qual es realitzaran "validacions i optimitzacions" de les diferents peces i prototips. "En l'ordinador tot funciona molt bé, però cal provar-ho ja en un entorn no estàtic", ha explicat.

Així, ha explicat que aquesta pista tindrà caràcter temporal, i que al principi, està previst que servisca per a quatre o cinc anys, en els quals es realitzaran proves en moviment d'aquests trens superràpids. En un primer moment, l'aplicació del 'hyperloop' anirà destinada a transport de càrrega i mercaderies, encara que també es treballarà per a transportar passatgers.

Segons ha avançat Pistoni, es preveu que el 'hyperloop' circule a una velocitat d'entorn de 900 quilòmetres per hora, la qual cosa, explicant l'arrancada i l'arribada, suposaria que es podria anar de València a Madrid en mitja hora, o de Madrid a París en hora i mitja aproximadament.

A més de l'equip de l'empresa, participa en el conveni un equip de la UPV, que s'encarrega de la infraestructura civil i d'edificació del projecte de Zeleros, i està format pels següents professors José Luis Bonet, Pedro Miguel Sosa, Miguel A. Fernandez Prada, Carlos Ochando, Gregorio Castillo i el responsable del conveni, José R. Albiol.

COL·LABORACIÓ AMB LA RESTA DE 'HYPERLOOPS'

La valenciana no és l'única empresa en el món que està treballant en els prototips de tren superràpid, ja que hi ha equips en diversos països europeus o el Canadà, amb els quals Zeleros està mantenint contacte en matèria de regulació, legislació, i harmonització de les característiques d'aquest nou mitjà de transport.

"Aquest és un desenvolupament a llarg termini, que ha de ser tant tècnic, com de legislació", ha detallat Pistoni. Així, Vicén, que és el director de màrqueting i relacions internacionals de l'empresa, ha explicat que actualment s'estan duent a terme gestions amb aquestes empreses i amb la Comissió Europea per a veure "com se'n va a gestionar" aquesta nova infraestructura i evitar problemes d'ample de via com ocorre amb el ferrocarril.

A més, ha indicat que encara que sí que són competència la resta d'empreses del sector, amb les noves pistes "es pot arribar a una convergència" entre els diferents projectes.

La proposta de Zeleros es diferencia dels altres sistemes proposats de hyperloop doncs és un sistema que té la major part de tecnologies integrades en el vehicle. D'aquesta forma, els costos d'infraestructura (construcció, operació, manteniment), que augmenten per cada quilòmetre de ruta, es veuen reduïts radicalment.

Zeleros aprèn doncs de les lliçons del tren 'maglev' xinés i japonés per a aprofitar tot el potencial que permet la unió entre un tren i un avió: alta velocitat (fins a 1000 km/h) per a connectar ciutats o centres logístics situats a longituds a partir d'uns 500 quilòmetres en poc més de mitja hora.

SEGÜENT OBJECTIU: ESCALA REAL

El següent objectiu és passar del prototip a escala mitjana a un prototip certificable a escala real. Aquesta pista de proves requereix de majors longituds, diàmetres i per tant, inversió.

Per a aquest objectiu l'equip ja està també en marxa i pensa col·laborar amb les diferents empreses de hyperloop amb les quals té l'acord per a proposar Europa un espai de proves comuna (a l'estil del CERN a Suïssa), que minimitze les necessitats d'inversió. Per la possible repercussió i com a país líder en alta velocitat, Zeleros treballa també de forma estratègica en l'estudi de propostes de localitzacions a Espanya.

En paral·lel, Zeleros està en contacte amb els Ministeris de Ciència i de Foment per a donar una imatge afermada del desenvolupament pioner que s'està realitzant a nivell nacional establint grups de treball de Hyperloop a nivell estatal.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià