AMP.- Govern proposa mantindre mascaretes i 'grups bambolla' el pròxim curs escolar i reduir distància a 1,2 metres

Archivo - Arxiu - Dos professores del collegi públic Pablo Neruda de Mlaga mesurant la distncia entre banques en l'aula infantil com a mesures preventives davant el COVID-19
Álex Zea - Europa Press - Archivo
Publicado: jueves, 13 mayo 2021 15:05

   En el nivell d'alerta 3 i 4, es podria passar a semipresencialitat només a partir de 3 de l'ESO

   MADRID, 13 May. (EUROPA PRESS) -

   El Govern proposa les comunitats autnomes que el prxim curs escolar siga presencial en totes les etapes educatives i que es mantinguen les mesures de seguretat i higiene per a frenar contagis de COVID-19, com és l'ús de mascaretes, els 'grups bambolla' i la distncia de seguretat entre alumnes i professors, encara que en aquest sentit planteja que en lloc d'1,5 metres de separació, es puga reduir a 1,2 metres en alguns cursos.

   Així ho posa de manifest el document 'Propuesta de medidas de prevención, higiene y promoción de la salud frente a COVID-19 para centros educativos en el curso 2021-2022', al que ha tingut accés Europa Press, que ha sigut redactat pels ministeris d'Educació i de Sanitat i rems a les comunitats autnomes.

   Segons asseguren a Europa Press fonts del Ministeri d'Educació, el document és un esborrany que s'analitzar aquesta vesprada en la Comissió de Salut Pública i aquest divendres en la Comissió d'Educació. Ser el dimecres de la setmana que vé, dia 19, quan aquest document s'aprovar en una reunió conjunta entre Sanitat i Educació amb les comunitats autnomes en una Conferncia Interterritorial.

"MXIMA PRESENCIALITAT"

   Segons el document, es garantir la "mxima presencialitat" per a tots els nivells i etapes del sistema educatiu, almenys en l'escenari de nova normalitat, nivell d'alerta 1 i 2.

   El document indica que la suspensió generalitzada de l'activitat lectiva presencial de forma unilateral per part d'una comunitat autnoma, únicament s'adoptar davant situacions excepcionals, després de la presentació en el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (SNS).

   Així mateix, el text, que est subjecte a canvis, estableix que es mantindr una distncia interpersonal d'almenys 1,5 metres en les interaccions entre les persones adultes en el centre educatiu, mantenint l'ús de la mascareta independentment de la distncia. També advoca per mantindre de forma general una distncia interpersonal d'almenys 1,5 metres per part de l'alumnat quan es desplacen pel centre educatiu o estiguen fora de l'aula.

   No obstant a, dins de l'aula, la distncia de seguretat entre alumnes varia segons el curs i segons l'escenari d'alerta. Així, per a 1 i 2 d'ESO, es proposa en nivell d'alerta 1 i 2, "una distncia d'1,5 metres, amb possibilitat de flexibilitzar a 1,2 metres", igual que per als alumnes de 3 i 4 d'ESO, FP Bsic, Batxillerat i Ensenyaments Oficials d'Idiomes, amb l'objectiu així de "garantir la presencialitat".

   No obstant a, en aquests cursos (3 i 4 d'ESO i FP Bsica), si el nivell d'alerta de la comunitat est en 3 o 4, la distncia ser mínim d'1,5 metres i/o classes a l'aire lliure, i de manera excepcional, s'advocar per la semipresencialitat, prioritzant l'assistncia d'alumnat amb dificultats socials o acadmiques.

   En aquest sentit, i per a "preservar la presencialitat", es recomana "minimitzar el temps d'educació a distncia, optant per opcions organitzatives que faciliten assistir a classe tots els dies (assistint tres hores a primera hora la meitat del grup, i tres hores a meitat del matí l'altra mitat del grup) o quasi tots els dies (educació a distncia del 20% de la classe cada dia de la setmana)".

   En FP de Grau Mitj i Superior i en Ensenyaments Artístics i Esportives, les mesures seran les mateixes que en Batxillerat i, quan siga aplicable, s'adoptaran les mesures que corresponguen al seu mbit professional de referncia.

'GRUPS BAMBOLLA'

   Pel que fa als Grups de Convivncia Estable (GCE), també denominats 'grups bambolla' (grups formats per un nombre limitat d'alumnes al costat del tutor la interacció del qual es limitar al grup), es planteja la possibilitat que dins del grup no siga necessari guardar la distncia interpersonal, amb la finalitat de que "els seus membres poden socialitzar i jugar entre si, interaccionant amb major normalitat".

   El nombre d'alumnes que integrar cadascun d'aquests grups ser d'un mxim de 20 en Educació Infantil de 3 a 6 anys i de 25 alumnes en el cas d'Educació Primria. Per a l'Educació Infantil de 0 a 3 anys i per a l'Educació Especial, els grups tindran una grandria mxima concorde a les rtios establides en la normativa autonmica.

MASCARETA OBLIGATRIA A PARTIR DELS 6 ANYS

   En relació amb l'ús de la mascareta, el document proposa que seguisca sent el seu ús obligatori a partir dels 6 anys i per a tots els professors, amb independncia del manteniment de la distncia interpersonal o la pertinena a un 'grup bambolla'.

   La mascareta indicada per a població sana ser la de tipus higinica i sempre que siga possible reutilitzable. Així mateix, el seu ús ser obligatori en el transport escolar collectiu a partir dels 6 anys, i recomanable de 3 a 5 anys.

   Quant a l'ús de guants, Sanitat i Educació no ho recomanen, excepte per a tasques de neteja.

VENTILACIÓ DE LES AULES

   El text també posa l'accent en la ventilació dels centres, considerant "preferent" que aquesta siga natural. En aquest punt, es recomana ventilació creuada, si és possible de forma permanent, amb obertura de portes i/o finestres oposades o almenys en costats diferents de la sala, per a afavorir la circulació d'aire.

   Segons el document, s'haur de ventilar amb freqüncia les installacions del centre, a poder ser de manera permanent, incloent almenys durant 15 minuts a l'inici i al final de la jornada, durant l'esbarjo, i sempre que siga possible entre classes, garantint a més una bona ventilació en els passadissos; i amb les mesures de prevenció d'accidents necessries.

   Si la ventilació natural no és suficient, el Govern suggereix que es pot utilitzar ventilació forada (mecnica), havent d'augmentar-se el subministrament d'aire exterior i disminuir la fracció d'aire recirculado al mxim, amb la finalitat d'obtindre una adequada renovació d'aire.

   Únicament si no és possible aconseguir la ventilació adequada mitjanant ventilació natural o mecnica, es podrien utilitzar filtres o purificadors d'aire (dotats amb filtres HEPA) i com alternativa, pot valorar-se l'ús d'altres espais (aules o sales del centre educatiu, o municipals). I no es recomana la compra generalitzada de mesuradors de CO2 pels centres educatius.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià