El Centre del Carme es transforma en l'Olimp de la pilota valenciana

Presentació de l'exposició 'Joc'
CONSORCI MUSEUS
Actualizado: viernes, 26 mayo 2017 16:46

VALÈNCIA, 26 May. (EUROPA PRESS) -

Els artistes Vinz Feel Free i Txema Rodríguez inauguren en el Centre del Carme de València l'exposició 'JOC', una "faula" que convertix este espai en un autèntic Olimp de la pilota valenciana i que es podrà contemplar fins el pròxim 3 de setembre.

Els creadors han presentat la mostra en una roda de premsa a la qual tambien han assistit el director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont; el conseller-delegat de Global Omniun/Fundació Aigües de València, Dionisio García Comín, patrocinador d'exposició, i Miguel Piqueras, que també ha col·laborat en el projecte, a més de Doctor Cáspulo i Cervesa Turia.

'JOC' arreplega, des d'un punt de vista artístic i creatiu, els valors d'este esport que forma part del patrimoni i de la cultura valencians, com a homenatge i com a reflex de la societat valenciana.

Segons Pérez Pont, "realitzar una exposició ex profeso per a la Sala Ferreres és un repte que contribuïx a posar en valor l'art mural i, al mateix temps, a fer més gran la pilota, com a senyal d'identitat del poble valencià".

"Un reconeixement que vé a més de la mà de dos grans professionals, el reconegut fotoperiodista Txema Rodríguez, valencià d'adopció i amant de la pilota, i un artista valencià com Vinz que ha portat el seu segell artístic per diferents ciutats del món, un segell que més enllà de l'estètic, un cos nu amb cap de pardal, és un capdavanter de llibertat, que és un dels principis fonamentals que guien esta nova etapa en Centre del Carme i en el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana", ha agregat.

ELS DÉUS DE LA PILOTA

A manera d'epopeia, la sala Ferreres es transforma en un gran temple pagà presidit pels déus de la pilota, amb un el Genovés de quatre metres d'altura com a epicentre de la sala. Al costat d'ell es recorda a Rovellet, Eusebio, Sarasol II, Fredi, Grau, Álvaro i Xatet de Carlet.

En esta epopeia hi ha un intercanvi de papers, els déus es presenten en forma humana i són els humans els que es convertixen en éssers mitològics al més pur estil Vinz.

Amb l'ajuda de més de 50 persones anònimes els artistes es van embarcar en esta faula fa ara un any i mitjà. Un treball artístic col·laboratiu en el qual era important la presència de la dona en contraposició a un esport eminentment masculí, així com la participació de persones homosexuals o transsexual de manera que en la mostra estiguen representats totes les tendències i orientacions sexuals, una cosa habitual en els treballs dels dos artistes.

"Ens pareixia interessant veure la pilota des d'un punt de vista artístic, més creatiu com una cosa que pot créixer, evolucionar. Pensem que esta exposició pot ajudar-li a obrir-se a la societat", explica Txema Rodríguez, aficionat a este esport que ha tingut la sort de poder fotografiar les grans figures, les que ningú discutix que són un referent.

"En la mostra apareix el Genovés en un lloc principal, com el déu que presidix este temple pagà, l'únic que pot traspassar eixa barrera entre el terrenal i el diví, perquè ha sigut el jugador per excel·lència la figura de la qual ha transcendit més enllà de l'àmbit de la pilota".

"L'exposició naix de l'admiració per este esport tan arrelat en la societat valenciana i en ella hi ha una part d'homenatge però més enllà d'açò volíem fer una cosa que tothom poguera entendre, una mostra en la qual qualsevol es puga sentir representat" afig el fotògraf.

Per la seua banda Vinz ha manifestat que "açò no és un documental sobre la pilota valenciana, és una faula sobre totes aquelles persones que lluiten per un somni". L'artista de 'street art' ha destacat com "la pilota, una cosa local i pròpia dels valencians encarna uns valors que són universals que es poden aplicar a tots els àmbits".

De la mateixa manera que els antics jugadors i aficionats a la pilota, Vinz Feel Free i Txema Rodríguez treballen en el carrer i també empren els murs de les cases. La seua activitat patix similars prohibicions i persecucions, resulta molesta per a molts, nociva, bruta o escandalosa. Per açò, revelen els artistes "tenim moltes coses en comú amb els nostres admirats jugadors de pilota. Encara que el nostre espai és d'este segle i la nostra visió és contemporània".

L'exposició/intervenció del Centre del Carme juga amb elements propis de l'art com la pintura, el dibuix, la fotografia o la instal·lació a més del collage amb altres elements propis del street art, d'on venen els artistes.

CARTELLS GEGANTS

'Joc' es compon de més de 100 peces realitzades totes expressament per a la sala, jugant amb la hibridació de llenguatges i d'estètiques per a dotar a cada capítol d'esta faula d'una identitat pròpia. A l'entrada en la sala Goerlich dos cartells gegants anuncien la batalla com si es tractara d'un combat de boxa.

La nau central representa el trinquet on es desenvolupa el joc, amb un hall of fame de Paco Cabanes 'el Genovés' i una frase que advertix 'Es prohibix blasfemar'. En ell 15 figures de més de dos metres d'altura representen a l'afició i la seua passió per l'esport. Després de contemplar les fotografies de l'Olimp de la pilota, els personatges mitològics ens mostren el cerimonial ajuste a este esport, des dels treballs als quals han de dedicar-se perquè la seua passió no els dóna per a viure, la preparació, el camp de batalla, el combat interior, el combat exterior, la victòria o la derrota fins a la recompensa.

L'escenografia va variant segons cada capítol des d'escenaris inspirats en l'estètica decadent o postindustrial fins a l'arribada de la recompensa, en ella els Banys de l'Almirall de València recuperen el seu ús com a balneari després de diversos segles. La major part del treball de producció s'ha realitzat en el Centre del Carme, com a escenari i com a estudi artístic.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià