Desenvolupen una guia que introdueix la perspectiva de gènere per a fer cotxes més inclusius i segurs

Archivo - Arxiu - IBV desenvolupa una guia que veu al cotxe autnom amb les "ulleres violeta" de la perspectiva de gnere
REMITIDA IBV - Archivo
Publicado: lunes, 24 enero 2022 11:49

   Quan una dona es veu involucrada en un accident de cotxe té un 47% més de probabilitats de patir lesions greus que un home

   VALNCIA, 24 Ene. (EUROPA PRESS) -

   L'Institut de Biomecnica (IBV) --dins del projecte europeu Diamond (diamond-project.eu), coordinat pel centre tecnolgic Eurecat-- ha desenvolupat una guia que introdueix la perspectiva de gnere en els vehicles autnoms i que posa especial mfasi en les necessitats de les dones. D'aquesta manera, pretén impulsar uns sistemes de transport "més inclusius i eficients".

   Des de l'organisme destaquen que, com a conseqüncia de dissenys que no han tingut en compte, durant molt temps, les necessitats de les dones, quan una dona es veu involucrada en un accident de cotxe té un 47% més de probabilitats de patir lesions greus que un home, i un 71% més de probabilitats de patir lesions moderades, fins i tot quan els investigadors controlen els factors de control com l'altura, el pes, l'ús del cinturó de seguretat i la intensitat del xoc. També té un 17% més de probabilitats de morir. I tot té a veure amb com est dissenyat el cotxe i per a qui est dissenyat el vehicle.

   La guia s'ha realitzat després d'un treball de recopilació i anlisi de dades en diferents mbits per a conéixer millor les qualitats dels possibles passatgers del vehicle autnom. IBV ha aportat la seua experincia i coneixement en factors humans i disseny participatiu centrat en la persona (Human Centered AI) per al desenvolupament d'aquesta guia.

   Així, destaca les necessitats diferenciades de les dones --ergonmiques, de seguretat etc.--, per també aporta idees per a altres grups que s'allunyen de l'usuari tipus, "home jove", com poden ser xiquets i xiquetes o persones amb diversitat funcional i en la qual s'inclou els diferents patrons de mobilitat de forma destacada.

   El document incideix en la necessitat d'avanar cap a un disseny flexible que permeta configurar i ampliar els espais segons els requeriments dels passatgers, i facilite diferents graus d'interacció entre ells, així com diverses funcionalitats per a adaptar la illuminació o les superfícies auxiliars dins del vehicle.

   La guia 'El vehículo autónomo visto con gafas violeta. Ideas para un coche autónomo más inclusivo y equitativo desde la perspectiva de género' (https://diamond-project.eu/download/guidelines-autonomous-vehicles-through-gender-perspective-glasses/) estar disponible en anglés, castell i francés, i compta en la seua versió final amb tres blocs: Introducció i definicions; resultats i recomanacions; i instruments i metodologies.

   El document descobreix "tot un ventall de possibilitats que obri l'aplicació de la perspectiva de gnere en aquest camp tecnolgic i fins a quin punt el desenvolupament del sector automobilístic suposa un avan en termes del concepte tradicional de vehicle de propietat privada", en paraules de la investigadora que coordina el projecte, Begoña Mateo.

NOVES IDEES I CONCEPTES

   En aquest sentit, l'especialista destaca que "qualsevol persona que s'acoste a aquest treball, independentment de si és un professional del disseny, un fabricant d'autombils o un crrec públic, comprendr la importncia d'incorporar aquesta informació per a desenvolupar millors vehicles, a més de trobar noves idees i conceptes que podr aplicar al seu treball".

   En a coincideix el director d'automoció i mobilitat d'IBV, José Solaz, qui subratlla, a més, que els qui treballen en el sector de l'autombil i coneguen els reptes que plantegen els vehicles autnoms "es beneficiaran d'aquest enfocament centrat en les persones, que posa especial mfasi en les necessitats i percepcions de les dones".

   La iniciativa construeix ponts entre l'mbit públic i privat. I és que, a més d'IBV, entre els participants es troben el centre tecnolgic Eurecat, la Universitat de Stirling, la Universitat de Napier d'Edimburg, la Universitat de Tecnologia de Dublín i la Facultat de Transport i Trnsit de la Universitat de Belgrad; operadors de transport com Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, l'Autoritat del Transport Públic de Varsvia i Autolib' Vélib'; les associacions Genre & Ville i WAVE, i empreses com AITEC, Systematica o RINA.

   El projecte ha sigut finanat pel programa d'investigació i innovació 'Horizon 2020' de la Unió Europea en virtut de l'acord de subvenció n. 824326 i compta amb la participació d'un total de 14 socis d'Espanya, el Regne Unit, Itlia, Srbia, Polnia, Frana i Irlanda.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià