Educació llança el 'macroprocés' perquè 24.000 persones sense titulació acrediten la seua competència professional

Imatge d'arxiu d'un treballador del sector de la restauració
Iñaki Berasaluce - Europa Press
Publicado: viernes, 16 abril 2021 13:59

    VALNCIA, 16 Abr. (EUROPA PRESS) -

   La Conselleria d'Educació llana un 'macroprocés' d'acreditació obert de manera permanent per a permetre que aquelles persones interessades puguen acreditar competncies professionals i cursar, posteriorment si ho desitgen, estudis que els permeten obtindre titulacions de Formació Professional (FP). Segons els clculs de l'administració, unes 24.000 persones poden participar entre enguany i el prxim.

   La iniciativa permetr l'avaluació i acreditació de les unitats de competncia professional incloses en l'oferta existent de FP a la Comunitat Valenciana, vinculada al catleg nacional de les qualificacions professionals, que hagen sigut adquirides a través de l'experincia laboral o de vies no formals de formació. La resolució de la Secretaria Autonmica d'Educació es publica aquest divendres en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

   El conseller d'Educació, Vicent Marz, destaca que "mitjanant aquest procés facilitem que moltes persones, amb experincia laboral per sense cap titulació, tinguen l'oportunitat d'obtindre una qualificació professional, la qual cosa permet que tinguen més opcions d'empleabilitat si estan buscant treball o accedir a llocs de treball amb millors condicions".

   "L'acreditació, a més, obri moltes portes al fet que aquestes persones vegen factible iniciar itineraris formatius", recalca Marz, que explica que, d'aquesta manera, poden completar la seua experincia amb estudis de FP de la seua branca de coneixement perqu tenen ja, fins i tot, mduls convalidats.

   El titular d'Educació ha insistit en la importncia d'aquesta mesura, ja que "donar un impuls decidit és fonamental per a la creació i el manteniment d'ocupació de qualitat". "L'horitzó europeu immediat marca que el 85% dels llocs de treball requeriran algun tipus de qualificació", apunta.

   "Per aquest motiu, --continua-- la inversió que fem en aquesta campanya perqu les valencianes i els valencians que reunisquen els requisits acrediten la seua experincia professional és molt important, perqu solament amb aquestes mesures aconseguirem una transformació del model econmic valenci, ara més necessari que mai, i unes millors condicions laborals per a les valencianes i els valencians".

   La Conselleria d'Educació s'ha posat com a objectiu facilitar l'avaluació i l'acreditació d'experincia professional de 24.000 persones entre enguany i l'any que vé perqu obtinguen aquesta qualificació professional, grcies a un desplegament de mitjans avaluadors que compten amb una inversió de 18 milions d'euros captats dels fons del Programa de cooperació extraordinari per a actuacions del Pla de Formació Professional per al creixement econmic i social i l'empleabilitat del Ministeri d'Educació i Formació Professional.

   "Estem parlant de persones fonamentalment vinculades als mbits laborals de la seguretat i les emergncies, l'atenció a les persones, el sector industrial i del manteniment, el sector agrícola i ramader i el sector del turisme i la restauració, que ara podran millorar les seues possibilitats d'inserció laboral mitjanant un certificat de professionalitat i, si ho desitgen, formar-se més per a completar un títol de FP", detalla el conseller en un comunicat.

MÉS DE 2.000 PROFESSORS VOLUNTARIS

   Més de 160 centres educatius de FP de tot el territori ja han sollicitat participar en el programa per a informar i acompanyar a les persones que reuneixen aquestes condicions. En aquest acompanyament i orientació s'implicaran de forma voluntria més de 2.000 professors i professores de FP, que ja treballen en la FP i que percebran de manera peridica una compensació econmica equivalent a la prevista per l'assistncia a comissions o tribunals avaluadors.

   El personal assessor i avaluador estudiar totes les evidncies presentades per les persones aspirants i, a partir d'ací, emetr un informe sobre les unitats de competncia professional que considera que s'han adquirit i de quals han de ser contrastades, si és necessari, amb una prova.

   Aquest informe inclour també un itinerari per a la persona aspirant amb les possibilitats de formació perqu puga acreditar les unitats de competncia sollicitades i que no hagen quedat demostrades, així com la formació que ha de seguir per a completar un títol de FP o certificat de professionalitat.

   Els avantatges d'acreditar la competncia professional són "múltiples", perqu permet que les persones sense titulació acadmica puguen evidenciar les seues competncies i que es valore la seua experincia laboral amb l'ajuda de diferents professionals. També és important saber que es tracta d'una acreditació oficial amb validesa en tot el territori de l'Estat, manifesten des de la Conselleria.

   A més, les acreditacions orienten a la consecució d'un certificat de professionalitat que pot millorar les possibilitats d'empleabilitat de les persones i fins i tot augmentar-les considerablement, amb un pla de formació individualitzat que complete o incremente les competncies professionals, o amb la possibilitat d'iniciar un itinerari formatiu reglat encaminat a l'obtenció d'un títol de Formació Professional.

   Les persones interessades en aquest procediment permanent d'acreditació de les competncies professionals tenen tota la informació al seu abast tant en la web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (http://ceice.gva.es/es/web/cualificaciones-profesionales) com en la resolució que s'ha publicat hui en el 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana' (http://dogv.gva.es/datos/2021/04/16/pdf/2021_3789.pdf) i en els més de 160 centres de FP que participaran en aquest programa permanent d'acreditació de les competncies professionals.

   El llistat dels centres acreditats es penjar en els prxims dies en l'esmentada web de les qualificacions professionals.

   Per a accedir a la fase d'assessorament s'ha de pagar una taxa única i per a accedir a la fase d'avaluació cal abonar una taxa per cada unitat de competncia sollicitada. No obstant a, estaran exemptes del pagament d'aquestes taxes totes aquelles persones inscrites com a demandants legals d'ocupació, amb una antiguitat mínima de tres mesos, referida a la data de la respectiva inscripció.

   Igualment, tenen dret a una bonificació del 50% de la quota íntegra les persones contribuents que siguen persones amb discapacitat, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%.

   La informació sobre l'imprés per a abonar les taxes, així com el seu import, es facilitar oportunament en la web de Qualificacions Professionals d'Educació de la Generalitat.

NIVELLS D'ACREDITACIÓ

   El procediment s'inicia amb l'assessorament al candidat o candidata perqu evidencie la seua competncia professional, adquirida per formació formal i no formal i per l'experincia laboral, davant una comissió avaluadora que certifica les destreses adquirides.

   Les unitats de competncia consten de tres nivells d'acreditació: el nivell I és aquell que arreplega un conjunt redut d'activitats laborals relativament senzilles; el nivell II engloba la capacitat d'utilitzar instruments i tcniques propis que requereixen coneixements dels fonaments tcnics i científics de l'activitat professional i capacitats de comprensió i aplicació del procés; el nivell III exigeix el domini de diverses tcniques i comporta responsabilitat de coordinació i supervisió de treball tcnic i especialitzat.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià