El Magnànim publica un llibre que analitza la crisi i canvi del sistema comunicatiu valencià

Publicado: martes, 23 octubre 2018 18:30

VALÈNCIA, 23 Oct. (EUROPA PRESS) -

La Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d'Estudis i d'Investigació, dependent de l'àrea de Cultura de la Diputació de València, presentarà aquest dimecres, 24 d'octubre, el llibre 'La comunicació a la Comunitat Valenciana (2010-2018): crisi i canvi'.

Es tracta d'una obra col·lectiva coordinada per Guillermo López amb textos del propi López, i de Francesc A. Martínez, José Gamir, Andreu Casero, Francesc Martínez, Andrés Boix, Dolors Palau, José Luis González, Adolfo Carratalá, Àlvar Peris, Teresa Díez, Francesc Picó, Mar Iglesias, Lorena Cano, Pau Rausell, María Caballero, Chuan Li i Germán Llorca.

L'acte se celebrarà a les 19.30 hores en el saló d'actes de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació (avinguda Blasco Ibáñez, 32) i en ell intervindran Guillermo López (professor de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València) i Vicent Flor (director del Magnànim). La presentació es realitza en el marc del programa del X Congrés de Comunicació Digital a la Comunitat Valenciana, Periodisme Local (València, 24 i 26 d'octubre de 2018).

El llibre 'La comunicació a la Comunitat Valenciana (2010-2018): crisi i canvi', que estarà disponible en versió digital i pròximament en paper, serà publicat pel Magnànim dins de la nova col·lecció 'Periodisme', dirigida per Guillermo López, en la qual són d'imminent aparició altres dos títols: 'Simplement és professionalitat. Històries de la Brigada Polític Social de València', de Lucas Marco, i 'El Sàhara, la terra promesa', de Vicent Garcia Devís.

UN SECTOR EN CRISI

Des de la institució cultural assenyalen que el sector de la comunicació "està sotmès per la seua pròpia naturalesa a un procés de transformació constant, un procés molt determinat pels canvis tecnològics que contribueixen a configurar un ecosistema comunicatiu més fragmentat, divers i precari".

"Dos són els conceptes que sorgeixen immediatament a col·lació en realitzar balanç dels últims anys. El primer, sens dubte, és de crisi. Crisi econòmica que, unida a l'esmentada reconversió tecnològica, ha provocat el tancament de molts mitjans de comunicació, l'obertura de d'altres, i la transformació de tots els altres", argumenten.

Afigen que poques qüestions van encarnar amb tanta claredat l'impacte de la crisi com l'abrupte tancament de la radiotelevisió pública, RTVV, a la fi de 2013, un "tancament traumàtic que va provocar un profundíssim forat en el sector de la comunicació, orfe de la seua empresa més important i amb major dimensió i presència social, malgrat les seues moltes insuficiències". "Un forat en l'ecosistema comunicatiu valencià que ha sigut, també, un problema social i polític de singular importància en aquests anys, solucionat parcialment amb l'obertura, cinc anys després, de la nova radiotelevisió pública, À Punt", afigen.

El segon concepte és, indubtablement, el de canvi. Canvi en el propi sector en el seu conjunt, en les estructures de la comunicació, en les empreses i en les audiències. I també canvi polític, el produït al maig de 2015, que va desallotjar el PP del poder després de vint anys d'hegemonia. Un canvi que està darrere, en primer lloc, de la reobertura de la radiotelevisió pública, així com de la reorganització del sector audiovisual en el seu conjunt.

Guillermo López explica que "amb aquest estudi busquem mostrar com és el sector de la comunicació a el País Valencià, quals són les seues fortaleses i debilitats; com ha evolucionat en els últims anys i com és previsible que ho faça en el futur".

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià