Quatre metges indemnitzen amb 75.000 euros a la família d'un home que va morir després d'esperar 11 hores per ser operat

Actualizado: jueves, 11 febrero 2016 19:10

VALÈNCIA, 11 Feb. (EUROPA PRESS) -

Les asseguradores de quatre metges de l'Hospital General de València indemnitzaran amb 75.000 euros a la família d'un pacient de 72 anys que va morir en el període de postoperatori, després d'esperar 11 hores per a ser intervingut d'urgència després de patir una caiguda fortuïta a casa seua.

La família del pacient va interposar una querella. Després de quatre anys d'instrucció en un jutjat de València, s'ha arribat a un acord amb les asseguradores pel qual indemnitzaran als hereus amb 75.000 euros, tot i que la via penal contra els quatre facultatius implicats en l'atenció sanitària seguix en marxa. El fiscal els atribuïx un homicidi per imprudència greu i demana per a cadascun d'ells un any i tres mesos de presó, segons ha informat el Defensor del Pacient en un comunicat.

Els fets van passar el 14 de gener de 2011, quan el pacient, un home de 72 anys, ha estat traslladat en ambulància des de l'Hospital Verge dels Lliris d'Alcoi (Alacant) a l'Hospital General de València amb un traumatisme per caiguda fortuïta que es va produir en el seu domicili cap a les 21.30 hores d'este dia.

En el diagnòstic fet en Urgències de l'hospital alacantí constava un hematoma epidural, fractura de l'escama del temporal i hematoma muscular extracraneal, així com focalització neurològica i signes d'hipertensió endocraneal, pel que es va decidir el seu trasllat en ambulància esta mateixa nit a l'Hospital General, com centre de referència, a fi de fer una intervenció quirúrgica urgent, de la qual s'ha advertit al neurocirurgià de guàrdia aquella nit i a un altre mèdic, que van acceptar el trasllat.

Segons el Defensor del Pacient, l'ambulància que va traslladar a l'home va arribar a l'Hospital General de València a les 03.34 hores del 15 de gener. Allà, un tercer metge es va encarregar d'atendre al pacient al seu ingrés, el va valorat inicialment i el va destinar a un llit en Observació, on el pacient va estar sense ser reconegut ni valorat per cap facultatiu del Servici de Neurocirurgia fins a aproximadament les 15 hores d'este mateix dia.

En aquell moment, el neurocirurgià de guàrdia eixint i l'entrant van decidir fer una intervenció quirúrgica de craneotomia descompresiva, que li va ser practicada passades les 15 hores d'este dia, 11 hores després de l'ingrés. Tot i això, el pacient no va poder superar el postoperatori i va morir en la UCI el 16 de gener.

"FETS INTOLERABLES"

La presidenta del Defensor del Pacient, Carmen Flores, ha considerat "intolerable" que "un pacient que necessita intervenció urgent i que per tal motiu és trasllat a l'Hospital de referència amb els mitjans necessaris per a la realització de tal intervenció, haja de passar 11 hores sense ser atès per després ser intervingut quan ja res es podia fer per a salvar-li la vida".

Alhora, ha denunciat que "el laberint burocràtic i la desorganització letal que envolta a un hospital públic ha fet que costara quatre anys identificar als suposats autors de tal greu negligència", doncs, segons la seua opinió, "una cosa són els horaris i torns oficials de cada hospital i una altra els continus canvis que es fan entre els metges del mateix, que representa una dificultat afegida per a poder determinar els autors materials que el pacient haja estat desatès i morira per tal gravíssima imprudència".

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià