Renda, exalumnes o demanar el centre en primera opció, entre els criteris per al punt específic en l'escolarització

Archivo - Arxiu - Un aula d'un col·legi de València
AYUNTAMIENTO VALÈNCIA - Archivo
Publicado: lunes, 29 abril 2024 17:02

   Els centres podran triar quatre criteris d'entre els 22 proposats i assignaran el punt sempre que es complisca almenys un d'ells

   VALÈNCIA, 29 Abr. (EUROPA PRESS) -

   La renda familiar, la condició d'exalumne o sol·licitar el centre com a primera opció figuren entre els criteris per a obtenir el punt de circumstància específica en l'admissió de l'alumnat als centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Primària, Secundària Obligatòria i Batxillerat i als centres d'Educació Especial a la Comunitat Valenciana.

   La Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació ha comunicat aquest dilluns als centres la instrucció per a la supervisió de la circumstància específica en el procés d'admissió per al curs 24/25, per la qual les famílies podran obtenir un punt extraordinari en el procés d'admissió.

   Aquesta circumstància inclou tant situacions coincidents amb el Decret 48/2024, aprovat recentment pel ple del Consell, com unes altres que no coincideixen. Els centres podran triar per a la valoració un total de quatre criteris diferents, d'entre 22, pels quals podrà assignar-se a l'alumnat un punt sempre que complisca almenys un dels criteris.

   Entre els criteris coincidents figuren l'existència de germans o germanes o altres xiquets o adolescents integrants de la família d'acolliment o guardadora amb finalitats d'adopció matriculats en el centre o la proximitat del domicili on residisca l'alumne o alumna o del lloc de treball d'algun dels seus pares, mares o tutors legals.

   També figuren en aquest apartat la renda per càpita de la unitat familiar; la condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió; que els pares o tutors legals siguen treballadors del centre docent o la concurrència de discapacitat en l'alumnat, en els seus pares, mares o tutors legals, o germans i germanes.

   A més, s'arrepleguen també els supòsits de condició legal de família nombrosa; l'alumnat nascut de part múltiple o l'acreditació de família monoparental; l'existència de germans o germanes o altres xiquets o adolescents integrants de la família d'acolliment o guardadora amb finalitats d'adopció que sol·liciten plaça per primera vegada a la Comunitat Valenciana o canvien de localitat de residència.

   Així mateix, podrà valorar-se per a aquest punt específic la simultaneïtat amb ensenyaments professionals de música o de dansa; la condició d'esportista d'elit, d'alt nivell o d'alt rendiment, així com el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana. També explicarà en aquest apartat l'expedient acadèmic per a l'admissió al Batxillerat.

CIRCUMSTÀNCIES NO COINCIDENTS

   Entre els criteris que poden valorar-se per a l'obtenció del punt de circumstància específica i que no coincideixen amb els de el Decret 48/2024, figuren aspectes com la condició d'antic alumne del centre ben de l'interessat, dels seus pares o algun dels germans o altres xiquets o adolescents integrants de la família d'acolliment o guardadora amb finalitats d'adopció, de la persona sol·licitant en el centre per al qual demana plaça.

   Així mateix, es podrà valorar estar matriculat en el primer cicle de l'Educació Infantil en un centre autoritzat per a impartir aquests ensenyaments, així com estar matriculat en el primer cicle de l'Educació infantil en un centre autoritzat per a impartir aquests ensenyaments que siga de la mateixa titularitat, fundació, associació o cooperativa, o que els pares o tutors de l'alumne participant realitzen una activitat laboral o professional remunerada.

   En aquest apartat també s'arreplega que els pares o tutors legals de l'alumne participant es troben en situació de desocupació, que l'alumne pertanga a una família no nombrosa ni monoparental en la qual tinga un únic germà o germana, que s'haja sol·licitat el centre en primera opció o que s'haja realitzat la sol·licitud d'admissió conjunta i simultània de germans en el mateix centre.

   Finalment, es podrà puntuar una altra circumstància específica determinada pel consell escolar dels centres públics o per la titularitat dels centres privats concertats. En aquest cas, els centres només podran plantejar dues opcions.

DOCUMENTACIÓ ACREDITATIVA

   Des de la Direcció general de Centres Docents s'ha elaborat un qüestionari perquè els centres comuniquen la data d'aprovació pel consell escolar dels centres públics o la titularitat dels centres privats concertats de les circumstàncies específiques per les quals podrà assignar-se un punt a l'alumnat, així com les circumstàncies específiques que s'han determinat i si escau la documentació justificativa necessària per a la seua acreditació.

   Totes les circumstàncies assenyalades hauran de ser convenientment acreditades durant el procés d'admissió amb diferent tipus de documentació, entre la qual s'inclou el llibre de família, certificats d'empadronament, contractes de treball o diferents tipus de certificats. La Inspecció Educativa serà la responsable de la supervisió, d'ofici i a tots els centres, de l'o les circumstàncies específiques no coincidents comunicades a través del qüestionari.

   En la web de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació es publicarà la relació de la o les circumstàncies específiques comunicades per tots els centres, així com la documentació justificativa a presentar.

CRÍTIQUES DE STEPV PER LA PREMURA

   Per la seua banda, el Sindicat de Treballadores i Treballadors de l'Ensenyament del País Valencià (STEPV) ha enlletgit a l'administració educativa que "torne a pressionar a les adreces dels centres per a convocar els consells escolars de centre hui i acordar el punt específic que el nou decret d'admissió permet, una informació que, a més, s'ha de traslladar matí a la Conselleria".

   Pel que sembla d'aquest sindicat, la Conselleria "s'ha saltat totes les normes de procediment administratiu en fer arribar aquesta circular hui mateix, perquè no es respecta el mínim de 48 hores per a convocar qualsevol òrgan col·legiat, com el són els consells escolars de centre". També "incompleix", segons STEPV, l'article 28 del Reglament Orgànic i Funcional dels centres d'Educació Infantil i Primària.

   "Sembla mentida que des de la Direcció general de Centres, encapçalada per un inspector, s'haja enviat aquesta circular que incompleix flagrantment la normativa vigent, mentre s'està negociant el reglament de la Mesa Sectorial, que no interessa a ningú però que ara és el tema més important que cal negociar perquè ho diu la Llei de la Funció Pública Valenciana", lamenten en un comunicat.

   STEPV recorda que aquest punt específic, en cas d'empat de puntuació, dirimirà l'alumne o alumna que serà admès finalment en el centre. Sobre els possibles criteris que proposa Educació, es troba el que algun familiar haja sigut antic alumne del centre, "una mesura pensada per a benefici de l'escola concertada", afirmen.

   El sindicat rebutja "aquestes intromissions i vulneracions de la normativa vigent" i anima els consells escolars de centre a "denunciar-ho i a establir com a punt el de la proximitat al centre i, també, com a punt no contemplat en les propostes de Conselleria, el que s'està proposant en diversos fòrums respecte al compromís amb l'ensenyament en valencià, ara que PP i Vox volen marginar la llengua pròpia en l'ensenyament".

Contador

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià