La Sindicatura de Comptes adverteix de baix control financer en entitats locals

Archivo - Arxiu - Faana de la Sindicatura de Comptes
EUROPA PRESS - Archivo
Publicado: martes, 31 enero 2023 11:18

   VALNCIA, 31 Ene. (EUROPA PRESS) -

   La Sindicatura de Comptes ha detectat una "baixa incidncia del control financer" en entitats locals durant l'exercici 2021 i ha advertit que només el 20,8 per cent de les analitzades havia elaborat el pla anual de control financer, menys que en 2020 (22,1%).

   Així consta en el seu 'Informe de fiscalització de l'exercici del control intern en les entitats locals' corresponent a 2021 i publicat aquest dimarts, que s'ha centrat en la informació relativa a l'exercici del control intern en les entitats locals, corresponent a 2021, que els rgans d'Intervenció havien de remetre telemticament a través de la Plataforma de Rendició de Comptes.

   A més, la Sindicatura ha analitzat una mostra dels expedients remesos per 16 municipis d'entre 20.000 i 30.000 habitants: Alfafar (Valncia), Almoradí (Alacant), Altea (Alacant), Asp (Alacant), Bétera (Valncia), Cullera (Valncia), Ibi (Alacant), La Pobla de Vallbona (Valncia), L'Alfs del Pi (Alacant), Llíria (Valncia), Montcada (Valncia), Mutxamel (Alacant), Picassent (Valncia), el Pilar de la Foradada (Alacant), Requena (Valncia) i Sant Joan d'Alacant (Alacant).

   El 86,7% de les entitats locals havia rendit la informació de l'exercici 2021 prevista en la Instrucció fins avui de realització de l'informe (15 d'octubre de 2022) i el 73,2% de les entitats van complir amb aquesta obligació dins del termini legal.

   Entre les incidncies més significatives detectades, la Sindicatura assenyala "l'escassa implantació del control financer en l'exercici fiscalitzat, així com d'altres actuacions de control permanent".

   Sobre les actuacions de control permanent i el control financer posterior dels ingressos, amb prou faenes van ser realitzades pel

   30% de les entitats en els dos exercicis 2020 i 2021.

   D'altra banda, del total d'intervencions que van remetre informació relativa al control intern, només un 7,3% en 2021 i un 8,0% en 2020 afirmava haver realitzat auditories públiques en alguna o diverses de les seues entitats depenents o adscrites, incloent si escau

   la contractació amb firmes privades d'auditoria.

   Així mateix, la Sindicatura destaca "el baix compliment en l'elaboració de l'informe resum anual" de control intern, la seua remissió al Ple de la corporació i a la IGAE, així com en la confecció del pla d'acció. Un 68,7% dels rgans d'Intervenció que van enviar informació en matria de control intern de l'exercici 2021 va comunicar haver elaborat el resum anual dels resultats de control intern de l'exercici anterior al de referncia. Els municipis de menor població i les mancomunitats són les entitats que van incomplir en major mesura aquestes obligacions.

PROVISIONALITAT I RECURSOS "INSUFICIENTS"

   En aquest sentit, l'informe de fiscalització adverteix també que "existeix un alt grau de provisionalitat en el lloc d'Intervenció reservat a funcionaris amb habilitació de carcter nacional, ja que els nomenaments amb carcter definitiu solament suposaven un 50,8% en 2021".

    A més, un 75,0% dels rgans d'Intervenció de les entitats locals considerava insuficient la dotació de mig personals i materials que disposaven, dels quals el 64,3% havia comunicat aquesta circumstncia al Ple.

ACORDS CONTRARIS A LES OBJECCIONS D'INTERVENCIÓ

   D'altra banda, en 2021 va haver-hi 187 entitats que van comunicar l'adopció de 6.470 acords contraris a les objeccions de la Intervenció, amb un import total associat de 300 milions d'euros.

   Les principals modalitats de despesa que van ser objecte d'objecció van ser, per ordre de rellevncia, els expedients de contractació, despeses de personal, subvencions i altres procediments. La causa més comuna de les objeccions formulades va ser l'omissió en l'expedient de requisits o trmits essencials. La gran majoria d'acords contraris a objeccions van ser adoptats pel president de l'entitat, seguit pel Ple i per la Junta de Govern.

   Les intervencions de 16 entitats locals en 2021 i de 15 entitats en 2020 van emetre informes desfavorables sobre modificacions pressupostries. Pel que es refereix a l'aprovació o la liquidació del pressupost, en 2021 va haver-hi 22 informes negatius (24 informes en 2020).

   Al llarg de l'exercici 2021, un 23,6% de les intervencions locals van emetre informes desfavorables sobre el compliment dels objectius d'estabilitat pressupostria o de la regla de la despesa (el 24,9% en 2020).

   En l'mbit dels ingressos, 28 ajuntaments i una diputació provincial van informar sobre anomalies en un total de 248 expedients, amb un import associat de 3 milions d'euros. Les taxes, els impostos locals i els preus públics van ser els ingressos amb el major nombre d'anomalies comunicades.

RECOMANACIONS

   En les seues recomanacions, la Sindicatura de Comptes posa el focus en la necessitat que les entitats "milloren la rendició de manera completa i dins del termini establit". Es recomana també, entre altres qüestions, que "no es considere adequat el funcionament habitual mitjanant acords de reconeixement extrajudicial de crdits, així com tampoc la reiteració d'objeccions i d'informes desfavorables de la Intervenció en els gastos de carcter peridic i altre de tracte successiu, una vegada intervingut la despesa corresponent al període inicial".

   Finalment, ha posat de manifest "la necessitat que s'establisquen les mesures necessries per a assegurar una dotació d'efectius suficient en els rgans de control intern, perqu la funció interventora i la de control financer puguen dur-se a terme de manera efectiva".

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià