STEPV demana retirar el decret d'homologació de competència de valencià perquè "no hi ha marge de negociació"

Archivo - Arxiu - Raquel Tamarit i Gabriela Bravo compareixen en roda de premsa
GVA - Archivo
Publicado: martes, 31 enero 2023 18:05

   CSIF també lamenta la "nulla negociació" i reclama "mesures correctores"

   VALNCIA, 31 Ene. (EUROPA PRESS) -

   El sindicat docent STEPV reclama la retirada del decret d'homologació del reconeixement de la competncia lingüística de valenci en considerar que "no hi ha marge de negociació" amb els representants dels treballadors per ser fruit d'un "pacte polític" entre les conselleries d'Educació (Compromís) i Funció Pública (PSPV).

   En la Taula Sectorial d'Educació d'aquest dimarts s'ha analitzat el decret, presentat fa uns mesos, pel qual es regula el reconeixement de la competncia lingüística de valenci per a l'homologació dels estudis mitjanant l'equivalncia amb el nivell C1 si l'alumnat de Batxillerat obté un 7 o més de nota mitjana, entre altres homologacions.

   Segons STEPV, el director general de Política Lingüística, Rubén Trenzano, ha explicat en la sessió que la proposta de decret és fruit de l'acord entre la consellerias de Funció Pública i Educació, pel qual es regular també la competncia lingüística en la funció pública juntament amb l'homologació en el sector educatiu. És a dir, hi ha dos decrets, el de funció pública i el que s'ha negociat aquest dimarts, que van en parallel i ja estan pactats entre les dos conselleries.

   Per tant, el sindicat adverteix que "no hi ha cap marge de negociació perqu el decret respon un pacte polític", la qual cosa li ha portat a mostrar la seua "indignació" en Taula Sectorial.

   Al seu juí, com el decret modifica condicions laborals del professorat, no és suficient que passe per Mesa com un pur trmit informatiu, sinó que s'ha de poder negociar. En cas contrari, avisa, és una "burla" als sindicats, a les taules de negociació i al professorat al que representen.

   Així i tot, STEPV ha demanat la retirada del decret per diversos motius. El primer és no disposar d'una avaluació de l'aplicació del PEPLI (Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural), que segons la Llei de Plurilingüisme s'ha de realitzar als quatre anys de la seua aplicació, que avale aquesta proposta.

   Una altra de les raons és que es proposa una ampliació de la Llei de Plurilingüisme mitjanant un decret que eleva l'homologació del nivell B2 al C1, quan "amb prou faenes s'ha aplicat la llei en el sistema educatiu perqu aquest és el segon curs que s'aplica el PEPLI en Batxillerat".

"PRESSIÓ TERRIBLE" PER ALS DOCENTS

   També considera que "no hi ha cap justificació pedaggica, lingüística o sociolingüística" que avale la modificació dels nivells de certificació. "El professorat de valenci tindr una responsabilitat que no li correspon i una pressió terrible sobre les seues esquenes", alerta.

   STEPV esgrimeix que l'aplicació de la mesura ser molt diferent segons el territori i la titularitat del centre, a més d'assenyalar que "no és responsabilitat de Secundria i Batxillerat homologar o acreditar competncies lingüístiques perqu ja hi ha altres etapes educatives i organismes que ho fan: EOI, FPA, JQCV i CEIACOVA".

   "El currículum de valenci és molt més extens que les competncies en comprensió i expressió oral i escrita i la mediació (MECRL) i no est pensat per a atendre les exigncies del MECRL. El professorat de valenci hauria de prescindir de la majoria de currículum per a garantir que el seu alumnat obté els nivells proposats en el decret, fet que seria illegal", sosté.

   És més, l'organització sindical assegura que "posar en aquesta tessitura al professorat és violentar-lo", alguna cosa que ni accepta ni tolera, i recorda que hi ha aspectes de la Llei de Plurilingüisme que no s'han desenvolupat i són "urgents", com l'atenció a l'alumnat nouvingut o els aspectes metodolgics i els processos d'avaluació de la intervenció didctica a l'aula.

   En definitiva, al seu parer, aquest decret repercuteix negativament en el prestigi social del valenci i no contribuir al seu ús social, aspecte sobre el qual veu necessria "una intervenció real i urgent per a evitar el greu retrocés social del valenci".

   Segons STEPV, el responsable de Política Lingüística ha intentat justificar la proposta, allegant que el currículum de valenci en Batxillerat va més enll dels requisits establits pel MECRL i que altres comunitats autnomes amb llengua prpia ja ho tenen regulat, a més de negar que el professorat patir pressió en l'aplicació d'aquesta mesura.

   El sindicat ha aportat en Taula Sectorial el manifest que estan firmant departaments de Valenci d'alguns instituts en el qual es rebutja el decret en la mateixa línia. També ha convocat una assemblea telemtica aquest dimecres 1 a les 18 hores per a tractar la proposta de decret i acordar accions per a manifestar el rebuig del professorat.

   Per la seua banda, la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) ha lamentat la "nulla negociació" per part de la Generalitat en l'homologació amb el nivell C1 en valenci i ha demanat "mesures correctores".

"GREUGE PER A FP"

   El sindicat considera que l'actual projecte de reglament, que contempla eixe reconeixement per a qui traga una nota de 7 o

   superior en valenci en Batxillerat, "provoca un greuge per a milers d'alumnes d'FP que no ho cursen".

   CSIF ja va presentar allegacions el passat mes de desembre contra la decisió del Consell d'aplicar eixa homologació a partir del passat curs. La central sindical va recórrer davant el "greuge o discriminació" que suposa "la qualificació arbitrria de 7 en Batxillerat i que siga des del curs 2021/2022".

   L'organització, en aquest sentit, destacava que "es produeix una discriminació temporal inadmissible, ja que hi haur moltes persones que, amb esfor, hagen superat els dos cursos de Batxillerat amb una qualificació de 7 o superior amb anterioritat al curs 2021/2022 i no podran veure reconeguda la seua competncia lingüística amb el nivell C1 només pel moment en qu van iniciar els seus estudis".

   El sindicat, a més, avisa d'una altra discriminació o greuge" en "eixa qualificació arbitrria, ja que poden existir moltes persones que hagen aprovat l'assignatura de valenci en els dos cursos de Batxillerat sense haver arribat a la qualificació de 7. Aquestes persones no van tindre la possibilitat d'adaptar els seus estudis, esfor o currículum educatiu per no ser coneixedores, en el moment d'inici del curs corresponent, d'una norma que els anava a resultar d'aplicació. A provoca una situació d'inseguretat jurídica".

   CSIF, sobre aquesta base, ha demanat que s'incloguen "mesures correctores" en el decret del Consell per a evitar la "discriminació" entre ensenyaments. Referent a a, ha reclamat que l'alumnat que trie una altra formació com a FP o rgim especial, i no curse Batxillerat, tinga accés prioritari o places reservades en les proves lliures d'EOI o JQCV per a poder accedir a un nivell C1. De no corregir-se aquest aspecte, es "abandonaria de nou a aquests estudiants per triar aquesta formació, limitant el seu futur professional, per exemple a l'administració pública".

   La central sindical, a més, ha recordat les allegacions presentades al decret com el seu retroactividad insuficient -d'únicament un curs- i la nulla justificació, per part de Conselleria, d'exigir un 7 per a obtindre el C1 del Marc Comú Europeu de Referncia per a les Llengües. CSIF exigeix que amb un aprovat es puga homologar.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià