Trobada la segona 'caixa negra' de l'avió de Lion Air sinistrat a Indonèsia a l'octubre

Publicado: lunes, 14 enero 2019 10:49

Les autoritats adverteixen que la descrrega del seu contingut podria perllongar-se fins a tres mesos

JAKARTA, 14 Ene. (Reuters/EP) -

Submarinistes indonesis han aconseguit trobar i recuperar la segona 'caixa negra' de l'avió Boeing 737 MAX de la companyia Lion Air que es va estavellar el 29 d'octubre en el mar de Java després d'enlairar-se a Jakarta amb 189 persones a bord.

Les autoritats han assenyalat que descarregaran el contingut de la segona 'caixa negra', el Registrador de Veus de Cabina (CVR), després que fóra recuperada pels bussos prop de la costa de Jakarta.

El sinistre va ser el primer que pateix un avió Boeing 737 Max i és el més greu de tot 2018. La recuperació de la segona 'caixa negra' podria contribuir a conéixer el succet en els minuts abans que l'avió s'estavellara en el mar de Java.

"Tenim el nostre propi laboratori i un equip de personal per a fer-ho", ha dit a Reuters el sotsdirector de la Comissió de Seguretat en el Transport, Haryo Satmiko. Satmiko ha recordat que en altres ocasions s'ha tardat fins a tres mesos a descarregar, analitzar i transcriure els continguts d'una 'caixa negra' amb les veus en cabina.

El contacte amb el vol JT610 es va perdre tretze minuts després que s'enlairara a Jakarta el 29 d'octubre, per a dirigir-se fins a la localitat de Pangkal Pinang.

Un informe preliminar de la Comissió Nacional de Seguretat en el Transport d'Indonsia va centrar la seua atenció en el manteniment i la formació de personal de la companyia aria, així com la resposta del sistema de prevenció d'entrada en prdua i un sensor reciéntemente reemplaat, encara que no va arribar a apuntar cap causa per a l'accident.

Un grup de familiars ha emplaat la Comissió de Seguretat en el Transport a revelar "tot el que es va gravar" en la segona 'caixa negra' i a treballar de forma independent, sense cedir a les pressions.

El tinent coronel de la Marina indonsia Agung Nugroho ha explicat a Reuters que fa dies es va detectar un senyal feble i que la 'caixa negra' estava soterrada en el fons marí a uns 30 metres de profunditat. "No sabem qu danys té encara que si que té clares esgarrapades", ha dit Nugroho.

Les imatges subministrades per un responsable de la Comissió de Seguretat en el Transport mostren la 'caixa negra' amb esgarrapades en la pintura taronja de l'exterior encara que sense danys greus aparents.

Nugroho ha indicat que s'han trobat restes humanes prop de la zona on s'ha trobat la segona 'caixa negra', a uns 50 metres d'on estava la primera 'caixa negra', oposada tres dies després del sinistre aeri.

Els investigadors van arribar la setmana passada a la zona on es va detectar el senyal de la segona 'caixa negra', després d'una campanya de deu dies de cerca, amb un cost d'uns 2,7 milions de dlars, finanada per Lion Air per a trobar el dispositiu.

El Registrat de Veus en Cabina de L3 Technologies va ser dissenyat per a enviar senyals acústics durant 90 dies en cas d'accident en el mar, segons la informació de la prpia companyia fabricadora.

Des de l'accident, Lion Air ha vist qüestionat el seu sistema de manteniment i formació de pilots i els familiars de les víctimes han presentat almenys tres denúncies contra la nord-americana Boeing, fabricadora de l'aeronau.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià