AMPL.- Sol Meliá va guanyar 36,7 milions en el primer semestre, un 41,1% menys

Actualizado: jueves, 7 agosto 2008 14:39

La cadena hotelera invertirà aquest any 100 milions d'euros menys dels previstos en el seu pla estratègic però creu que la crisi és "una oportunitat"

MADRID, 7 Ag. (EUROPA PRESS)

Sol Meliá va obtenir un benefici net de 36,7 milions d'euros en els sis primers mesos de l'any, fet que suposa una caiguda del 41,1% respecte al mateix període de l'exercici passat, ha informat avui el grup hoteler a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

Els ingressos van arribar als 618,5 milions d'euros, cosa que representa un descens del 2,7%, mentre que el benefici brut d'explotació (Ebitda) es va situar en 124,3 milions d'euros, un 16,2% menys.

La cadena hotelera va considerar que els seus resultats semestrals es van veure afectats per "factors exògens" com la desacceleració econòmica, l'impacte dels tipus de canvi --tant del dòlar com de la lliura-- i les absència de plusvàlues per rotació d'actius, respecte dels 17,4 milions d'euros registrats en aquest sentit en el mateix període del 2007.

Sol Meliá va puntualitzar que descomptant les plusvàlues i els tipus de canvi, els ingressos en els primers sis mesos de l'any s'haguessin incrementat un 4,1% i el benefici net i el Ebitda haguessin baixat "tan sols" un 1,6% i un 3,5%, respectivament.

"La primera hotelera espanyola manté un nivell de producció i una fortalesa superiors a la mitjana d'empreses del sector, gràcies en bona part al seu nivell de diversificació geogràfica i de negoci, així com la seva capacitat de controlar costos en un entorn de pujada dels preus energètics i dels aliments, demostrant una vegada més una resistència superior a la mitjana dels seus competidors", va recalcar Sol Meliá en un comunicat.

LA CRISI, "UNA OPORTUNITAT"

Malgrat aquestes xifres, l'hotelera de la família Escarrer va considerar que el present període de crisis és una "oportunitat d'identificar grans oportunitats d'expansió" en mercats emergents d'Europa de l'Est o el Brasil, així com "materialitzar operacions d'adquisició d'actius al costat de socis estratègics" o entrar en mercats madurs en els que ara mateix no té presència, com les principals capitals nord-americanes.

Sol Meliá va recalcar que l'esmentada expansió serà possible gràcies al seu "sanejada situació financera" i va recordar el préstec sindicat de 200 milions d'euros subscrit el mes de juliol passat amb 14 entitats per al refinançament del seu deute a mitjà i llarg termini, que va ser subscrit 1,7 vegades "alguna cosa que la companyia considera com un suport de la seva fortalesa financera".

L'hotelera va recalcar que, tenint en compte el préstec, així com els fons de tresoreria i la línia creditícia que disposa, té una "àmplia" liquiditat de 635 milions d'euros.

En els primers sis mesos de l'any, Sol Meliá va incorporar o va signar acords per incorporar hotels a Atenes i Kos (Grècia), Dresden (Alemanya), Angra dos Reis i Jacuma (el Brasil), Urgada (Egipte) i Zadar (Croàcia). A més, va inaugurar el Gran Meliá Palacio de Isora, un 'resort' de gran luxe al sud de Tenerife, i va formalitzar la incorporació a la seva cartera del EM Barcelona, que obrirà les portes al llarg del present mes d'agost, i el EM Vienna, que estarà operatiu a final de 2010.

La cadena hotelera va assenyalar que iniciarà "pròximament" la construcció d'un hotel de 280 habitacions en Salvador de Bahía (el Brasil) i de dos hotels en Platja del Carmen (Mèxic). Alhora, el pròxim any inaugurarà el seu primer establiment a la Xina, el Gran Meliá Xangai.

100 MILIONS MENYS

Sol Meliá va anunciar la reducció de les inversions previstes per al present any en el seu pla estratègic de 300 milions d'euros a 200 milions d'euros per "adaptar-se a la situació actual i mantenir la solidesa financera de la qual gaudeix", malgrat mantenir les prioritats que es va marcar en l'esmentat pla --reforç de les marques i dels tres negocis, sostenibilitat i capital humà--. A més, no va descartar fer altres disminucions del 'capex' "en el futur si així ho estimés convenient en funció de l'entorn econòmic".

Alhora, l'hotelera té previst adoptar unes mesures per mantenir els seus nivells d'activitat malgrat les dificultats per les quals travessa el seu entorn econòmic, que giraran entorn d'un major enfocament als ingressos, la intensificació del procés d'estandardització de marques a favor d'una major eficiència i aportació de valor al client, el control de costos tant en hotels com en oficines corporatives, fent especial èmfasi en la intensificació de mesures d'estalvi energètic, i una actitud de "flexibilitat" en les vendes.

SUAU DESCENS DE LA DEMANDA TURÍSTICA

Sol Meliá va recordar que està previst que la demanda turística pateixi un "suau descens" aquest estiu, que serà més acusat en els dos principals mercats de la companyia --Espanya i El Regne Unit--. En canvi, l'hotelera espera que el mercat estatunidenc tingui un comportament positiu, particularment al carib, en part "enfosquit comptablement" per la fortalesa de l'euro respecte al dòlar.

Respecte als hotels de República Dominicana, Costa Rica i Veneçuela, així com els d'Àsia, Sol Meliá preveu una evolució molt positiva gràcies al "positiu comportament" de les economies de la zona.

Per segments, l'hotelera de la família Escarrer va recalcar que les previsions de tancament de l'exercici estaran "molt condicionades" pel comportament del segment corporatiu d'alguns dels mercats, com l'espanyol.

"En situacions d'alentiment de la demanda es fa més important que mai disposar d'unes marques poderoses, com les set marques hoteleres que inclou en el seu dossier, --Gran Meliá, Paradisus, EM , Meliá, Innside, Tryp, i Sol-- i ostentar un clar lideratge en matèria comercial", va recalcar la cadena.