Matutes adverteix que el sector turístic tancarà l'any amb una aportació negativa del 0,9% al PIB

Actualizado: miércoles, 17 diciembre 2008 17:21

MADRID, 17 Des. (EUROPA PRESS)

El president del grup Matutes i propietari de Festa Hotels, Abel Matutes, va advertir avui que el sector turístic tancarà l'any amb una aportació negativa del 0,9% al producte interior brut (PIB), que podria ampliar-se al 2,9% en 2009, segons les previsions que maneja Exceltur.

Matutes, qui va participar avui en el fòrum FuTURalia organitzat per la Taula del Turisme, va recalcar que el turisme "ja està contribuint negativament" a l'economia espanyola, al no aportar al creixement del PIB. El mes d'octubre passat Exceltur va estimar una aportació negativa de 0,1 punts al creixement del país.

A més, Matutes va apuntar també que cal "reestudiar l'aportació de l'IVA de les empreses turístiques per afrontar millor la competitivitat del sector, especialment als països emergents".

En aquest sentit, va subratllar que el model de creixement espanyol "està ja gripat" com revela la situació del sector de la construcció i l'endeutament familiar, un context que afecta també el sector. "El turisme no és immune a aquesta situació", va postil·lar.

Al seu torn, el president del grup Matutes va destacar la necessitat d'afrontar iniciatives per millorar el producte espanyol i va recordar que el sector representa el 12% del PIB nacional "sense comptar els aspectes indirectes" d'aquesta activitat, pel que va insistir en la conveniència d'ajustar la capacitat productiva "per afrontar els pròxims anys", oferint-se fins i tot a l'administració per aportar el seu assessorament si així ho entenia necessari.

CREAR VALOR AFEGIT

Segons la seva opinió, Espanya ha d'intentar mantenir un model turístic que enforteixi el seu lideratge i ho faci extensible. Per a això va exposar, a part de les mesures compreses en el Pla Horitzó 2020 --que va considerar positiu--, la necessitat d'invertir en remodelació de destinacions madurs i augmentar la promoció. "Espanya ha estat molt mesquina en promoció i ha arribat el moment d'augmentar-la", va apuntar.

També va posar èmfasi a impulsar el desenvolupament sostenible, aspecte al qual el turisme contribueix, però que ha d'incloure aspectes dins del model energètic --com donar entrada a les energies renovables-- o en el marc fiscal, així com una reconsideració dels ports esportius, sobretot per aconseguir la desestacionalització. "Hem de seguir creant valor", va insistir Matutes.

L'exministre d'Afers Estrangers va remarcar que la "solució" ha de partir de la capacitat d'oferir un producte "més sofisticat i amb major valor afegit", tal com ha succeït en algunes zones de l'entorn comunitari com la riviera italiana o la costa blava francesa, casos que segons la seva opinió "són paradigmàtics".

"Estem parlant de seguir promocionant el flux principal, que és el turisme de 'sol i platja', però a més no menysprear tots aquells segments que tenen encara un potencial de creixement gran que estan disposats a pagar més si se'ls dóna aquest producte, que és sobre tot el turisme de golf, el turisme nàutic o el de segona residència de luxe", va afegir el president del grup Festa.

Amb això, es fomentaria una dinàmica consistent que "vinguin més turistes i que gastin més" tenint en compte que amb la conjuntura econòmica actual el sector "no es pot permetre el luxe de rebutjar a ningú", sobre quan actualment s'està produint un menys despesa i una reducció de l'estada de visita. "Això fa que, encara mantenint el nombre de visitants el valor final del producte turístic baixa", va afegir Matutes.

REPLANTEAR EL IVA I AUGMENTAR PROMOCIÓ

Després i en una trobada amb els mitjans de comunicació, Matutes va precisar que "tampoc hi ha molt marge" per baixar el tram d'IVA tot i que va detallar que una previsió adequada seria plantejar una aportació "al voltant al 5%", un aspecte que seria "una ajuda" de de cara a reforçar la competitivitat front altres països que treballen amb uns costos "de l'ordre d'un 70% inferiors als nostres" o el 50% menys, com és el cas del Marroc o Túnez.

També va agregar la necessitat d'augmentar la promoció de destí amb l'objectiu d'igualar la mitjana que destinen altres països de l'entorn espanyol, per a la qual cosa s'hauria de "multiplicar per set" la inversió dedicada a aquest concepte per equiparar la despesa promocional.

Tot i això, Matutes no va confiar que això es produeixi a curt termini per desplegar una estratègia a mitjà termini on se situïn les "prioritats més clarament". "Caldrà gastar més en promoció i fixar ja un objectiu a mitjà termini per arribar a aquests nivells al llarg de cinc o sis anys, augmentant entorn a un 30% o 40% anual i llavors serà possible", va assegurar el propietari de Festa Hotels.

QUALITAT DE VIDA

Durant la seva intervenció, Matutes va emfatitzar la contribució del turisme a la millora de la qualitat de vida en aquells països en els quals s'ha apostat pel seu desenvolupament, com és el cas d'Espanya, tenint en compte que aquesta activitat ha fomentat la creació d'infraestructures i ha millorat la renda per càpita.

Per aquesta raó, va remarcar que cal reforçar "compromisos de cooperació" entre el sector públic i l'activitat privada per assumir els compromisos de futur per instaurar un producte de major valor afegit perquè segons la seva opinió "existeix un client que està disposat a pagar més" en una oferta que no presenten els països emergents.

Tot i això, també va detallar que existeixen una sèrie de defectes durant el model turístic espanyol la construcció d'edificis il·legals en costa, el deteriorament dels serveis públics per la densitat de visitants, l'obsolescència de determinades zones turístiques o defectes en les funcions d'ordenació del territori en les comunitats autònomes.