Adif restablix este dimecres el servici comercial entre Terol i Barraques en la línia Saragossa-Sagunt

Publicado: miércoles, 28 junio 2017 11:28

ZARAGOZA, 28 Jun. (EUROPA PRESS) -

Adif i Renfe restabliran este dimecres, 28 de juny, dos dies abans del termini inicialment previst, el servici comercial entre Terol i Barraques (Castelló), que es trobava interromput des del passat 25 d'abril a causa de les obres de millora que s'han executat en este tram de la línia Saragossa-Terol-Sagunt.

D'esta manera es recupera el servici comercial habitual amb tren en la línia Saragossa-Terol-València. Les obres han permès suprimir huit limitacions temporals de velocitat, a més d'augmentar els paràmetres de seguretat i fiabilitat de la infraestructura amb el consegüent benefici per al trànsit de trens de viatgers i mercaderies.

Esta actuació reafirma el compromís del Ministeri de Foment per a la potenciació d'esta línia com a eix estratègic en el marc del Corredor Cantàbric-Mediterrani, per a la qual es preveu una inversió superior als 330 milions per a la millora integral de les instal·lacions ferroviàries fins el 2020, amb l'objectiu d'augmentar les condicions d'explotació tant les circulacions de viatgers com de mercaderies i captar nous trànsits.

En el marc d'este "intens" esforç, també destaca la pròxima posada en servici del sistema de comunicacions tren-terra entre Terol i Caminreal i la redacció dels projectes per a crear apartaders per a trens de mercaderies de 750 metres en les estacions d'Estivella, Xèrica, Barraques, Pobla de Valverde, Terol, Ferreruela i Cariñena.

A estes actuacions, s'afig la definició, d'acord amb l'Autoritat Portuària de València, de l'execució de noves obres en diferents punts de la línia, entre elles el reforç d'estructures per a permetre un augment de la capacitat portante dels trens de mercaderies, i la redacció d'un pla integral de renovació, que inclourà actuacions en infraestructura i via, electrificació, trinxeres, terraplens o la millora de la càrrega per eix.

Així mateix i en el marc dels compromisos anunciats pel Ministeri, pròximament se celebrarà a Terol la reunió constitutiva de la comissió de seguiment d'estes actuacions, formada per representants de la Generalitat Valenciana, el Govern d'Aragó, Adif, Renfe, l'Autoritat Portuària de València, i confederacions d'empresaris de les dos Comunitats autònomes.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTUACIONS

Els treballs executats han comprès el tractament de les estructures de set terraplens, situats entre els punts quilomètrics 133/900 i 189/300, en el tram Terol-Barraques i que sumen una longitud total d'aproximadament 2,6 quilòmetres.

Quatre d'ells estan situats en el trajecte Mora de Rubielos-Sarrión, dos entre Barraques i Mora de Rubielos i el restant entre Caparrates i Terol. També s'ha substituït un desviament o canvi d'agulles en Port Escandón. Tot açò ha permès suprimir huit limitacions de velocitat.

El procés ha consistit en el llevant de la superestructura (carril, entremaliades i balasto), l'execució de pilotes, l'excavació i l'estabilització de la plataforma, l'estès i compactació dels terraplens fins a la cota de coronació i la col·locació de geomalla d'alta resistència, que també realitzarà funcions anticontaminants augmentant a més la capacitat portant del conjunt d'estos elements de la infraestructura. Paral·lelament, s'han executat elements complementaris.

Finalment, s'ha dut a terme el muntatge dels nous elements de via amb la instal·lació de carril de 54 quilos per metre, entremaliades monobloc de formigó i aportació de balast. Una vegada finalitzada la seua col·locació, i mitjançant maquinària especialitzada, s'han dut a terme les operacions tècniques d'anivellament, perfilat i alineació per a garantir els òptims paràmetres geomètrics de la infraestructura.

La inversió final ha ascendit a 7,3 milions d'euros, atés que s'ha millorat la solució tècnica prevista inicialment per a garantir majors paràmetres d'estabilitat i durabilitat de les estructures sobre la base dels resultats dels nous sondejos geotècnics realitzats.

Adif i Renfe ja estan analitzant les marxes dels trens de viatgers per a avaluar l'estalvi en els temps de viatge, que s'estima podrà ser d'uns 10 minuts. No obstant açò, eixes millores no s'implementaran fins a la finalització d'esta anàlisi, per la qual cosa des d'este dimarts es mantenen temporalment els horaris actuals.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià