El Defensor del Poble creu que transvasament Tajo-Segura havia de sotmetre's a Avaluació Ambiental i participació

Trasvase tajo-segura.
EUROPA PRESS
Actualizado: jueves, 29 enero 2015 17:37

MADRID 29 (EUROPA PRESS)

L'Oficina del Defensor del Poble alerta que el Memoràndum del Tajo-Segura --que regula les normes del transvasament entre estes conques-- hauria d'haver estat sotmès a un procés de participació pública, ja que es tracta d'un acord entre diverses comunitats autònomes que afecta els recursos hídrics i "ha de ser accessible als qui ho sol·liciten".

A més, en resposta a la queixa plantejada per la Xarxa Ciutadana per una Nova Cultura de l'Aigua al Tajo/Tejo i els seus Rius, el Defensor ha assenyalat com a "necessari" dirigir a l'Administració algunes precisions sobre esta qüestió.

En concret, destaca que el Memoràndum és un acord que afecta els recursos hídrics i "ha de ser accessible" als qui ho sol·liciten. Alhora, assenyala que el Memoràndum no establix regles concretes susceptibles de participació i avaluació ambiental, però la tramitació de les actuacions que es propose i que finalment s'escometa, han d'ajustar-se als procediments de participació i avaluació.

"Tampoc cap incorporar automàticament a normes amb rang de llei els continguts pactats, llevat en els supòsits que existisca reserva material de llei o si es donen els requisits del Tribunal Constitucional per a l'adopció de lleis singulars.

D'esta manera, al Defensor no li sembla que les regles que regixen el transvasament responen a estos requisits del TC perquè la regulació de les transferències de recursos hídrics forma part de la planificació hidrològica ordinària, com es deduïx de la legislació.

Per al Defensor estima que l'argument de la Secretaria d'Estat, que afirma que les regles que s'han elevat a rang de llei per la seua pròpia naturalesa no forma part del pla hidrològic de la demarcació ni requerix estudis d'impacte ambiental, "no és suficient per a justificar una falta d'avaluació ambiental de les regles del transvasament".

VOLUMS D'AIGUA SENSE EXPLICAR

En concret, en estes regles del transvasament s'establixen els màxims anuals d'aigua transvassabl] i el volum mínim d'existències als embassaments de capçalera per a procedir al transvasament i destaca que la Pròpia Memòria Ambiental del Pla Hidrològic de la conca del Tajo explica que la modificació de les regles que determinen els volums d'aigua excedentaris que es poden transvasar es produïx amb ocasió del nou pla, tot i que "llevat d'error, no s'explica com s'ha calculat l'esmentada quantitat ni si s'ha avaluat l'impacte".

Una altra de les puntualitzacions que realitza al Govern incidixen que el Pla Hidrològic Nacional, la disposició addicional tercera del qual es modifica per la Llei d'Avaluació Ambiental per a definir les aigües excedentàries, es va sotmetre a avaluació ambiental estratègica "i també deuen ser-ho les seues modificacions".

Encara més, insistix que no es parla d'avaluació ambiental de projectes o obres de transferència, sinó d'avaluació ambiental d'"elements essencials de la planificació", com són les regles per a determinar les aigües excedentàries o d'explotació del transvasament.

En este sentit, advertix al Govern que no és possible determinar si són sostenibles les magnituds que condicionen un transvasament sense una prèvia valoració ambiental, igual que no és possible fer-ho sense fer una estimació del volum de recursos hídrics que es necessita per al reg. Finalment, el Defensor anota que la Secretaria d'Estat no ha informat sobre els criteris ambientals que s'han tingut en compte.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià