Els sindicats de Ford Almussafes temen que la direcció europea "ataque" els salaris dels treballadors per reduir costos

Planta de Ford a Almussafes
ARCHIVO
Publicado 16/10/2018 15:54:55CET

El Comité d'empresa Europeu admet una "greu crisi" en Ford Europa però demana que no culpar els empleats dels "errors" de la direcció

VALÈNCIA, 16 Oct. (EUROPA PRESS) -

El Comité d'empresa Europeu de Ford (FEWC) ha fet públic aquest dimarts un comunicat en el qual expressa el seu temor perquè a curt termini, la direcció de la companyia "ataque" els salaris dels treballadors en el vell continent, com una de les primeres mesures per a reduir costos i aconseguir el seu objectiu de "tornar a ser rendible a partir de 2019".

La multinacional nord-americana, --que compta amb una fàbrica a Espanya, situada a Almussafes (València)--, avançava el passat 9 d'octubre als comités d'empresa europeus en una reunió a Colònia (Alemanya), que s'aveïnaven "decisions dures" amb vista a reduir costos i que revisaria "planta per planta" per a deixar d'invertir allà on no fóra rendible, una decisió que podria repercutir en la producció, l'ocupació i fins i tot en el nombre d'instal·lacions, alertaven els sindicats.

En aquest context, el secretari general d'UGT en Ford Almussafes, Carlos Faubel, ha manifestat en declaracions a Europa Press, que els sindicats són "conscients que caminem cap a dificultats". "Sabem que anem a haver de suportar molta pressió per part de la direcció europea, sabem que la pressió cau sobre el conjunt dels treballadors i el més socorregut sempre i el primer és atacar el salari dels treballadors i pensem que eixa no és la solució", ha advertit.

La factoria valenciana compta amb 7.800 treballadors repartits en quatre torns que produeixen 1.800 vehicles diaris. Faubel confia que té garantida una "producció estable" almenys "fins a final d'any" i la seua plantilla està "dimensionada per a eixa producció". A més, ha defès que és "una de les fàbriques de major volum de producció en el conjunt d'Europa i de les que millor funcionen de qualsevol marca", capaç de fer cinc vehicles diferents amb diverses versions cadascun.

No obstant açò, "si es retiraren models o canviara molt la producció, estaríem parlant que anem cap a problemes perquè a més estem parlant d'una plantilla que en un 99% som fixos", ha remarcat.

Així, els plans de la multinacional nord-americana han caigut com una "sorpresa inesperada" i han causat "certa intranquil·litat" entre els treballadors. I és que, en els últims anys, la planta valenciana "ha crescut molt" i ha llançat vehicles nous però "ara pareix que Ford ha pres una decisió que camina en un sentit totalment contrari del que estàvem caminant en els últims quatre anys", ha lamentat Faubel.

"PERDENT LA PACIÈNCIA"

En el comunicat conjunt del Comité d'empresa Europeu de Ford (FEWC) difós aquest dimarts, els sindicats lamenten que les declaracions del president de Ford Europa, Steven Armstrong, en la trobada que es va celebrar en Colònia el passat 9 d'octubre, van ser "escarides". Bàsicament, afigen, "l'alta direcció de Dearbon està extremadament insatisfeta amb les pèrdues a Europa i està perdent la paciència".

Segons recorda el FEWC, la direcció els va traslladar la seua intenció de crear "una estructura de gestió més efectiva, millores en els processos i un model de negoci limitat a les àrees comercials rendibles" per a "aconseguir que Ford siga rendible a nivell mundial". El seu objectiu, precisen, és que "Ford Europa ha de tornar a ser rendible a partir de 2019" i a mitjà termini ha d'aconseguir-se un benefici abans d'interessos i impostos (BAII) del 6-8% de les vendes.

Per al FEWC açò és "un intent d'enfrontar entre si a les companyes i companys dels diferents centres de treball, i com sempre, resoldre el problema de la rendibilitat a costa dels treballadors".

Des del Comité reconeixen que "Ford Europa es troba en una greu crisi, que actualment no és rendible, i que es necessiten amb urgència canvis en l'estructura de costos. Però Ford no ha de culpar-nos als treballadors pels nombrosos errors comesos per l'alta direcció al llarg de tots aquests anys, que ens han portat a aquest desequilibri financer", puntualitzen.

"INFORMACIÓ COMPLETA" I "UN PLA CREÏBLE I FORT"

Davant aquesta situació, els representants dels treballadors en les plantes de Ford a Europa reclamen a la direcció "informació completa i detallada" sobre la situació financera, en particular sobre la rendibilitat de les diferents àrees de negoci i les línies de vehicles, i sobre els factors externs que afecten a la rendibilitat, com per exemple el Brexit, els tipus de canvi o l'emissió dièsel.

Així mateix, reclamen "un pla creïble i fort per als canvis en estructures i processos" i una "clara proposta de plans i activitats per a totes les àrees de cost". "Aquesta és l'única manera que el Comité d'empresa Europeu de Ford comprenga l'estructura del problema. Només així podem jutjar si els nostres salaris són en realitat el problema, com afirma l'alta direcció. Sense tal informació seria negligent per al cos de representants electes a Europa, negociar el futur de Ford Europa", conclou el comunicat.

En aquest sentit, el secretari general d'UGT en Ford Almussafes, Carlos Faubel, ha instat a la direcció a dir "fins a on pensa arribar i que no vaja ara planta per planta veient no sé què situacions. "Com és un problema que ens trasllada la companyia de manera global, ens agradaria tractar-ho de manera global", ha subratllat.

"Som conscients que caminem cap a dificultats i el que volem és que l'empresa ens diga: aquest és la situació real i aquest és la situació a la qual ens hem d'enfrontar o a la qual us heu d'enfrontar. Això és el que estem reclamant", ha apuntat Faubel.

Per al pròxim 15 de novembre està prevista una nova reunió entre la direcció de Ford Europa i els Comités d'Empresa en la qual s'espera que la multinacional oferisca "més detall" de les mesures que va a emprendre. "Hi ha molta expectació per eixa reunió del 15 de novembre on esperem que per a bé o per a mal la direcció ens diga un poc més concret", espera Faubel.

A Bordeus (França) ja hi ha una fàbrica de caixes del canvi amb 1.000 treballadors en la qual s'ha iniciat un procés de venda, ha apuntat Faubel. "Veurem a veure on acaba si en la venda o si al final desgraciadament han de negociar un desmantellament de les instal·lacions que és sempre el pitjor al que un es pot veure abocat", ha conclòs.

colaboracio