Les narratives experimentals tornen a Cinema Jove amb la secció oficial 'Òrbites'

Les narratives experimentals tornen a Cinema Jove amb 'Òrbites'
GVA
Publicado: lunes, 20 mayo 2024 12:04

   VALÈNCIA, 20 May. (EUROPA PRESS) -

   La 39 edició del festival Cinema Jove, organitzat per la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport, a través de l'Institut Valencià de Cultura (IVC), reprèn la seua aposta pels nous llenguatges i narratives experimentals amb l'apartat de Secció Oficial 'Òrbites', inaugurat en la passada edició.

   Les quatre pel·lícules seleccionades enguany es projectaran en el Teatre Rialto de València i competiran per un premi de 2.500 euros, segons ha informat la Generalitat en un comunicat. Entre elles, hi ha una estrena mundial d'autoria valenciana -'L'art dels analfabets' (Kevin Castellano Castaño i Eduardo Hirscheld León)- i la presentació a Espanya del thriller documental de Patricia Franquesa, 'My Sextortion Diary', estrenat en l'última edició del festival SXSW d'Austin (Texas).

   A més, entra a concurs el mediometraje documental del cineasta madrileny Rafael Alberola 'Elogi de l'horitzó', i 'Antier Noche', d'Alberto Martín Menacho.

   La secció de 'Òrbites' d'enguany abasta temàtiques i estètiques molt diferents entre si. En 'My Sextortion Diary', la jove cineasta catalana Patricia Franquesa "abdueix a l'espectador en el trepidant i angoixant relat, narrat quasi en temps real, del xantatge al que va ser sotmesa quan, després de patir el robatori del seu ordinador portàtil en un bar de Madrid, una xarxa de ciberdelinqüents va iniciar una campanya d'extorsió que es va perllongar durant mesos", ha explicat la Generalitat.

   Aquesta màfia havia extret del seu ordinador una sèrie de fotografies personals de contingut sexual i amenaçaven amb distribuir-les a tota la seua xarxa d'amics, familiars i contactes professionals, llevat que dipositara 2.400 dòlars en un compte de bitcoin. L'espectador és testimoni de com la vergonya, la ira i la desesperació de la víctima es transforma en la necessitat de compartir el procés a través d'un documental.

   Davant de la lentitud i inefectividad de les perquisicions policials, Franquesa inicia una intrigant investigació pel seu compte que es trasllada al llenguatge audiovisual amb "sorprenent agilitat i un ampli ventall de recursos narratius propis de l'era digital". El mateix entorn tecnològic que, irònicament, ha donat motiu al creixement exponencial d'aquest tipus de delictes a tot el món.

   En 'L'art dels analfabets', un entranyable exercici de memòria familiar, Kevin Castellà Castanyer acompanya al seu iaio Antonio en un viatge de milers de quilòmetres que reprodueix el camí a peu des de València fins als Pirineus que aquest va recórrer junt amb el seu pare quan era encara un xiquet, en plena postguerra. Van ser mesos de pura supervivència, ja que la pobresa extrema els va forçar a portar una vida nòmada i sense llar en el qual acollir-se a les nits.

   Cinema Jove acull l'estrena absoluta d'aquest documental, que va nàixer amb la intenció d'ajudar a Antonio a reconstruir els detalls de la seua vida revisitando els llocs que van marcar la seua difícil infància. Un intent de traure els records atrapats en el seu cap, perquè així puga acabar el llibre de memòries que va deixar inacabat en el passat, segons la Generalitat.

   Una crisi vital i un projecte professional estan darrere del viatge amb tren amb destinació a Astúries amb el qual comença el mediometraje de no ficció 'Elogi de l'horitzó'. Jimena i Rafa confien que els seus problemes se solucionaran si creen una pel·lícula junts en una ciutat diferent a la seua. Però arriben a la seua destinació sense guió ni projecte clar.

   Les dificultats a l'hora de traure avant el rodatge planejat porten als seus protagonistes, el propi director, Rafa Alberola, i la guionista, Jimena Merino, a plantejar-se moltes coses sobre el propi cinema, al mateix temps que reflexionen sobre assumptes com l'amor i altres aspectes de la vida en general.

   El resultat final té "molt de meta-cinematogràfic, però també de retrat íntim d'una parella que troba en l'amor un refugi contra les adversitats". La gran escultura de formigó de l'artista basc Eduardo Chillida instal·lada en el turó de Santa Catalina de Gijón, que emmarca l'horitzó enfront del mar, dona títol a aquesta història.

   El cicle 'Òrbites' es tanca amb una pel·lícula dirigida pel celebrat debut en el llargmetratge d'Alberto Martín Menacho, protagonitzat per un xiquet de dotze anys anomenat Juan Francisco que viu en un poble del sud d'Extremadura envoltat d'alzines mil·lenàries i plaques solars. A través de la caça amb llebrers, el xiquet descobreix l'estreta relació que uneix a humans i animals.

   'Antier Noche' és una peça de docu-ficció etnogràfica que té lloc en Salvaleón, el poble natal de l'avi del cineasta madrileny. En aquest lloc de la 'Espanya buidada' que viu en un limb entre la tradició i la modernitat es coneix també a altres personatges, com la jove mare que treballa com a temporera en un escorxador o els joves Santi i Antonio, que s'interpreten a si mateixos davant de la càmera.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià