PSPV lamenta que el projecte de llei d'ordenació territorial presenta "deficiències socials de contingut ideològic"

Actualizado: jueves, 17 abril 2014 14:04

VALÈNCIA, 17 Abr. (EUROPA PRESS) -

El diputat socialista i portaveu d'Infraestructures i Medi Ambient en les Corts, Francesc Signes, ha analitzat este dijous el projecte de llei d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge presentat pel Consell i ha lamentat que presenta "importants deficiències socials de clar contingut ideològic".

Alhora, el portaveu socialista d'Infraestructura ha indicat que el projecte presentat atorga un paper "privilegiat a les corporacions titulars de dotacions privades en eximir-les" de deures i càrregues urbanístiques, quan, segons la seua opinió, en realitat són "usos terciaris lucratius".

En este sentit, ha destacat que en les polítiques públiques relacionades amb l'habitatge protegit, s'"opta per la disposició de mínimes reserves de terra, així com per l'aplicació de la Transitòria segona de la llei, per la qual se suspén per quatre anys la vigència de les reserves d'HPP establides, malgrat que és una mesura tècnicament impracticable".

Al mateix temps, ha subratllat l'"escàs pes" que l'administració disposa en la participació en les plusvàlues generades pel planejament, ja que el projecte de llei establix un percentatge d'aprofitament fix i limitat, en concret d'un 10 per cent en urbanitzable i un cinc per cent en urbà, mentre que la legislació estatal "permet arribar a fins al 20 per cent en funció de la rendibilitat econòmica de les actuacions".

D'altra banda, s'ha referit al "paper privilegiat" que se'ls atorga a les corporacions titulars de les anomenades 'dotacions privades' (col·legis privats, centres esportius, clíniques privades) ja que se'ls "eximix" de deures i càrregues urbanístiques. En esta línia, Signes ha apuntat que "sembla sensat reconèixer-les unes característiques d'interés públic derivades de la seua finalitat social, però esta consideració no ha d'eximir-les d'assumir un mínim d'una part dels deures urbanístics que un ús terciari comporta".

Alhora, ha posat èmfasi en les "insuficiències" que este avantprojecte de llei presenta respecte als processos de participació pública i control social en els procediments d'aprovació del planejament que, segons la seua opinió, hauran de ser "intencionadament completades", en nom de "delimitar al màxim els derivats processos especulatius i l'adopció d'acords propiciadors de corrupció".

A FAVOR DE LA PROPIETAT EN CASOS DE GESTIÓ INDIRECTA

D'altra banda, el diputat del PSPV-PSOE ha destacat una altra característica "innovadora" inclosa, "centrada en la preferència que, per als casos de gestió indirecta, adopta a favor de la propietat davant de l'aplicació del règim de lliure empresa en la selecció de l'urbanitzador, edificador o rehabilitador".

"La posició del PP resulta lògica, no només per raons ideològiques pròpies derivades de la seua arrel conservadora, sinó perquè així donen la imatge d'acabar amb les pràctiques patològiques que ells mateixos van afavorir en les operacions d'homologació reclassificatòria o en l'adjudicació a urbanitzadors amb noms i cognoms recolzats en bases de concurs arreglades", ha assenyalat el diputat socialista.

En este sentit, ha afegit que les mesures "limiten" la capacitat d'una intervenció "preactiva i àgil" de l'administració en el procés de gestió indirecta "mitjançant la disposició de procediments concurrencials, concretament basats a l'interés general, cosa que acabarà produint una dilació en els temps de desenvolupament del planejament en descansar la iniciativa de la seua execució prioritàriament a les mans i voluntat dels propietaris de terra reclassificat o requalificat".

PROPOSTES SOCIALISTES

Així, el portaveu de Territori i Medi Ambient socialista ha destacat les propostes plantejades per la seua formació política, entre les quals ha subratllat la desagregació del Pla General en dos plans, l'Estructural i el d'Ordenació Detallada per a donar "major agilitat en la formació del planejament i facilitar la seua intel·ligibilitat social i permetrà aclarir les competències pròpies d'ajuntaments i Generalitat".

Respecte a l'atenció instrumental a la intervenció a la ciutat consolidada i, en concret, als processos de regeneració i renovació urbanes, ha afirmat que es "garantix", tot i que ha puntualitzat que amb "substancials insuficiències esmenables, un desenvolupament rotacional mínimament equilibrat, aplicant per a la seua execució procediments de gestió concertada entre administració, propietat i empresari, desenvolupant per a això les determinacions bàsiques que s'establixen en la Llei del Sòl del 2008".

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià