Todolí sobre la polèmica de la directora de l'IVAM: "No s'ha buscat aclarir la veritat, sinó condemnar a priori"

Archivo - Arxiu - L'exdirectora de l'Institut de València d'Art Modern (IVAM), Nuria Enguita.
Jorge Gil - Europa Press - Archivo
Publicado: viernes, 23 febrero 2024 16:51

   L'especialista recorda que el jurat va triar per unanimitat a Enguita i afirma que va ser ell qui va proposar una segona convocatòria

   VALÈNCIA, 23 Feb. (EUROPA PRESS) -

   El curador d'art i president de la fundació Todolí Citrus, Vicente Todolí, ha eixit al pas de la polèmica per la donació a l'entitat de dues parcel·les per part de la directora de l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, --que aquesta setmana ha presentat la seua dimissió-- i ha lamentat que en aquest cas "no s'ha buscat aclarir la veritat dels fets, sinó condemnar a priori els mateixos".

    Assegura que, no només no va ser "clau" en l'elecció d'Enguita --posat que hi havia un jurat de set persones que la van votar per unanimitat--, sinó que va ser ell qui va proposar a la comissió avaluadora que s'iniciara una segona convocatòria, en haver-se acceptat una sola candidatura, o que s'ampliara el termini de presentació d'aspirants.

    Todolí ha fet públic aquest divendres un comunicat en referència a les informacions sobre la donació d'Enguita de dos terrenys a la fundació sense ànim de lucre que presideix Todolí, qui, al seu torn, va formar part del jurat que va seleccionar a la directora per al càrrec al capdavant de l'IVAM. La pròpia Enguita va assegurar que tot obeïa a una "campanya de difamació" i, després de considerar que no comptava amb el suport del Govern valencià --que va assegurar que anava a informar a la Fiscalia dels fets-- va presentar la seua renúncia.

   "Em veig obligat a rectificar i puntualitzar molts de les dades i descripcions abocades en els mitjans de comunicació, com a membre del comitè o jurat que es va constituir per a l'elecció de la direcció artística de l'IVAM el 2020", assenyala hui Todolí en la seua nota als mitjans.

   En primer lloc, al·ludeix a "dades tergiversades" i recalca que Nuria Enguita no donó a la seua persona "ni una ni dues parcel·les de terreny ni res semblant". "L'exacta i única realitat és que Nuria Enguita donó dues parcel·les rústiques de secà, abandonades en els confines de la Vall de Gallinera, al nord muntanyenc de la província d'Alacant, a la Fundació Todolí Citrus de la Comunitat Valenciana. Aquesta donació ha suposat una deducció estatal del 35% del donat i d'un altre 25% com a deducció autonòmica".

   "És necessari advertir --prossegueix-- que aquesta fundació no té ànim de lucre i que, segons testifiquen els seus comptes que són públiques i dipositades en el Protectorat de Fundacions de la Comunitat Valenciana, ha sigut i és deficitària, i l'equilibri financer de la qual ha estat sufragat sempre per la meua persona, al que he dedicat la pràctica totalitat dels meus estalvis en els últims deu anys".

    Consta, a més, en els estatuts de la pròpia fundació que, en cas d'extinció de la mateixa, tots els seus béns i drets es destinarien a les fundacions o entitats no lucratives privades que decidisca el Patronat i que perseguisquen finalitats d'interès general anàlegs als quals persegueix la Fundació. Així mateix, l'especialista en art ressalta que "ni el president ni cap membre del Patronat pot rebre retribucions ni prestar serveis remunerats com a membres del mateix".

   "Amb aviesa intenció se subratlla constantment en els articles que la meua figura va ser decisiva, 'clau' s'escriu de manera expressa, com a membre del jurat que va sancionar el concurs per a l'adjudicació de l'adreça de l'IVAM, mitjançant una redacció plagada d'epítets i completament subjectiva, quan el jurat va estar compost per set membres, que van votar per unanimitat l'elecció de Nuria Enguita com a directora", subratlla.

   En aquest punt, recorda que aquest jurat estava compost, entre altres, per Bernard Blistène, llavors director del centre Pompidou de París --"el museu d'art contemporani més important de França i un dels tres més prestigiosos del món"--; Iwona Blazwick, en aquest moments directora de la britànica Whitechapel Art Gallery de Londres que té reconegut un gran prestigi internacional; així com per Manuel Borja-Villel, en aquell temps director del Museu Regna Sofia de Madrid, el més gran i de major pressupost de tot el país.

    "En el moment de la constitució del jurat, la meua dedicació a l'art consistia i encara consisteix en l'assessorament artístic free-llance a entitats privades, encara que algunes d'elles importants, però no ostentava càrrec algun en cap administració o institució museística pública", assevera Todolí.

   També rebutja que es "insinue" que, atès que es va presentar una única candidatura, la designació de la nova adreça per a l'IVAM va haver de suspendre's. I revela: "Paradojicamente vaig ser jo, i així ha de constar en l'acta de la sessió online que es va dur a terme, qui va proposar al jurat que s'iniciara una segona convocatòria o que s'ampliara el termini de presentació de candidatures".

   "De la mateixa manera, vaig suggerir que s'admetera una segona candidatura que s'havia rebutjat per qüestions formals. Ambdues recomanacions van ser desestimades, adduint els representants de la pròpia administració que era necessari complir estrictament les normes de la convocatòria, doncs en cas contrari ja tenien l'experiència de sessions recorregudes i anul·lades davant dels Tribunals, per haver sigut alterades les bases d'aquestes durant el procés de deliberació", exposa.

   Todolí manifesta que igualment que "s'insinua de manera insidiosa que, a més d'una causa-efecte entre la donació de parcel·les i l'elecció de Nuria Enguita com a directora del museu, va poder produir-se una incompatibilitat" perquè tots dos experts són "coneguts des de fa temps" i, fins i tot, han col·laborat en projectes del propi IVAM fa dècades, així com en altres centres artístics europeus.

    Una "situació d'amistat", prossegueix, "absolutament comuna i ordinària en el món de l'art, on amb recurrència els experts en museística contemporània --una petita minoria de professionals especialitzats-- col·laborem en diferents projectes, i on també és freqüent que participem en la selecció de professionals per a centres d'exhibició i conservació de l'art".

    Posa com a exemple que ell ha participat en, almenys, dos equips de selecció d'aquest tipus, tant a Espanya com a Europa durant els últims mesos. De fet, ressalta, "l'altra persona candidata per a l'IVAM que va ser rebutjada per la secretaria del jurat, també era coneguda per mi, havia col·laborat amb mi recentment en algun projecte artístic i la tenia en alta estima tant professional com a personal".

   Vicente Todolí retrau en la mateixa línia "descripcions i oblits" i creu que "mitjançant tècniques narratives consistents a crear dubtes, fomentar insinuacions i cercar l'associació de conceptes maniqueus, no s'ha cercat aclarir la veritat dels fets sinó condemnar a priori els mateixos".

"CONFUSIÓ"

   Abunda que "en cap moment", se li ha contactat per a aclarir les circumstàncies ni tampoc amb cap responsable de la Fundació Todolí Citrus i fa notar que, al seu judici, hi ha una "confusió entre una persona física i una fundació subjecta al dret públic".

   "La Fundació Todolí Citrus, els objectius constituents de la qual fixats en els seus estatuts oficials no són uns altres que la preservació del medi ambient així com el manteniment de la reserva d'espècies agrícoles, moltes d'elles quasi extingides, i la lluita contra l'abandó de terres, una de les causes més comunes que coadjuven a la propagació d'incendis forestals, com el qual fa amb prou faenes dos anys va devastar la zona de la Vall de Gallinera i d'Ebo, i que va afectar a les parcel·les referides i a totes les contigües on la Fundació Todolí Citrus ha dut a terme una laboriosa tasca de reproducció agrícola a força d'oliveres i altres espècies autòctones".

    Per tot això, a més, "la fundació ha sigut reconeguda pel Generalitat Valenciana com a entitat de defensa mediambiental", conclou.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià