Ple.- El Parlament rebutja que els textos escolars s'adaptin a les modalitats lingüístiques de les Balears

Actualizado: martes, 10 junio 2008 19:40

PALMA DE MALLORCA, 10 de juny (EUROPA PRESS)

El ple del Parlament va rebutjar avui, amb 20 vots a favor i 30 en contra, la Proposició No de Llei presentada pel grup popular amb la qual demanava que s'instés al Govern a fer les gestions necessàries amb editorials i centres educatius amb l'objectiu d'adaptar els llibres escolars a les modalitats lingüístiques de les illes, és a dir, al mallorquí, menorquí, eivissenc i formenterenc.

Tal com va defensar la diputada socialista Cristina Rita, l'edició d'aquestes publicacions en la modalitat de cada illa implicaria "greus problemes" a les pròximes generacions ja que "acabarien per no entendre's", perquè va considerar "complicat, contraproduent pedagògicament i inviable econòmicament" la posada en marxa d'aquesta mesura. "L'aprenentatge de cada modalitat hauria de realitzar-se mitjançant altres mecanismes, no a través dels llibres de text", va recalcar.

Per la seva banda, el parlamentari del Bloc Eduard Riudavets va considerar que la iniciativa presentada pel PP "no té res a veure" amb qüestions lingüístiques, al no estar motivada per una preocupació al voltant a la llengua. "Tant els dóna als populars aquesta qüestió", ha afirmat Riudavets. Mentrestant, el diputat d'UM, Josep Melià, va apel·lar a "no crear un problema on hi ha normalitat" i a "no crear confusions", advocant per l'aprenentatge de l'estàndard del català.

En aquesta mateixa línia es va pronunciar, des del Grup Mixt, Esperança Marí, qui va qualificar de "surrealista" la Proposició No de Llei i ha afirmat que "està pensada a consciència". "Per Què no adaptar els llibres de text a sis i set modalitats?", va etzibar Marí, a l'afirmar que les diferències entre les modalitats d'alguns municipis són més acusades que les que presenten les quatre illes.

Tot i això, el diputat del PP, Pere Palau, que defensava la iniciativa, va considerar que cadascuna de les modalitats de les Balears són elements "identificadors i vertebradors", pel que va assenyalar que els nens deuen identificar-se amb elles "des del principi" a través dels llibres de text. Tot i això, va recalcar que no deu obviar-se la llengua estàndard ja que "els permetrà ampliar coneixements".

Una vegada pronunciats els diferents grups polítics, Palau va criticar que no demostrin "cap interès" per l'idioma, lamentant que "ni tan sols" durant el debat estigués present la consellera d'Educació i Cultura, Bàrbara Galmés. "Les agrada molt portar la bandera de la llengua i els afers socials, mentre que les propostes del PP sempre són, per a ells, que són uns sants, perverses i antidemocràtiques", va tancar.

El text de la Proposició recordava que l'Estatut d'Autonomia estableix l'obligació dels poders públics de protegir les modalitats lingüístiques existents i a difondre-les com a elements del patrimoni cultural i lingüístic de les illes. Alhora, exposava que la Cambra balear va aprovar el passat 21 de setembre, mitjançant una Proposició No de Llei del PP, el foment de l'ús de les diferents modalitats en la programació d'IB3 per potenciar la seva utilització social.