Neus Penalba "aprofundeix en els ressons" de l'obra de Rodoreda amb l'assaig guardonat en els Premis Octubre

Corberta de 'Fam als ulls, ciment a la boca', de Neus Penalba.
3I4
Publicado: viernes, 5 abril 2024 11:21

   VALÈNCIA, 5 Abr. (EUROPA PRESS) -

   L'editorial 3i4 publica 'Fam als ulls, ciment a la boca. Una lectura de La mort i la primavera', de Mercè Rodoreda, de Neus Penalba (Tarragona, 1982).

   Es tracta del llibre guanyador del darrer Premi Joan Fuster d'Assaig, concedit en el marc dels 52 Premis Octubre. Tal com indica el subtítol, està dedicat a analitzar la novel·la 'La mort i la primavera', que va ser publicada pòstumament el 1986 i de la qual n'existeixen diverses versions.

   Penalba, que actualment és professora de literatura catalana i espanyola a la Universitat de Cambridge, defensa que es tracta de la seua obra central i n'encara l'anàlisi des d'una triple lectura que aprofundeix en els ressons històrics, antropològics i metafísics de la novel·la, expliquen els responsables del llançament literari en un comunicat.

   Així, en un exercici de crítica literària i de literatura comparada, Penalba posa en relació la societat autàrquica descrita a 'La mort i la primavera' amb tot d'obres literàries, artístiques i cinematogràfiques de l'Europa del moment.

   En aquest sentit, assenyala que Rodoreda pretenia desenvolupar un primitivisme narratiu, traslladant mecanismes artístics que ja havia experimentat abans en la seva obra pictòrica.

   I fa així una lectura aprofundida de la representació literària que Rodoreda va fer d'aquest poble imaginari sense nom que put a fems i a glicines. Tenint en compte la complexitat de la novel·la de Rodoreda, l'assaig de Penalba és "enormement aclaridor i dona eines per encarar-ne la lectura, fins i tot per aquells que encara no l'han llegida", subratllen.

TRENCA ESTEREOTIPS

   Per tot això, el jurat format per Margarida Casacuberta, Francesc Montero i Damià Pons, va considerar que, a banda d'oferir noves lectures sobre 'La mort i la primavera', 'Fam als ulls, ciment a la boca' també trenca diversos estereotips que s'havien anat formant al voltant de Rodoreda i de la seua literatura.

   De fet, Penalba, que porta més d'una dècada estudiant Rodoreda i que ja va dedicar la seva tesi doctoral a 'La mort i la primavera', defensa que "aquesta novel·la no podia agradar a gaire gent a principis dels seixanta --quan n'escrigué la primera versió-- ni a la Catalunya de la transició, quan Rodoreda assolí fama nacional; però, des del 2017, per fi ha trobat el públic que es mereix".

   "Potser és que una novel·la fascinant sobre la mort estava destinada a convertir-se en una criatura que veuria la llum després del traspàs de la mare per assegurar-li la fama pòstuma, que ja s'havia guanyat amb les altres novel·les, però que aquesta actualitzava. És precisament la novel·la sobre la mort i de la mort la que la fa viure encara com una escriptora radicalment actual en les lletres catalanes", conclou.

Contador

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià