La UA afirma que la internacionalització de les universitats nord-americanes "no està en perill"

La vicerectora de Relacions Internacionals de la UA, Rosa Mª Martínez
UA
Europa Press C. Valenciana
Publicado: jueves, 29 mayo 2025 13:10

   ALACANT, 29 May. (EUROPA PRESS) -

   Als Estats Units d'Amèrica conviuen moltes realitats i la internacionalització no està en perill". Així ho assegura Rosa Mª Martínez, vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació per al Desenvolupament de la Universitat d'Alacant, qui ha fet esta declaració davant "l'alarmisme generat per les últimes decisions preses pel president Trump respecte a la Universitat Harvard i la limitació en la gestió de visats per a alumnat estranger".

   Martínez es troba a Califòrnia, on ha visitat diversos campus de la Universitat de Califòrnia, la Universitat de San Diego i la Universitat Estatal de San Diego, i està participant en la Trobada Internacional d'Universitats NAFSA 2025, juntament amb el director del Secretariat de Mobilitat de la UA, José Luis Oliver.

   Allí, segons explica la vicerectora, els ha sorprès la notícia que Trump retallaria el finançament de la prestigiosa Universitat Harvard, així com la decisió d'impedir-hi l'ingrés d'estudiants estrangers i l'ordre a les seccions consulars estatunidenques de no proporcionar més cites per a visats a estudiants estrangers.

   La notícia ha causat "certa inquietud" entre els acadèmics universitaris, en particular entre els qui gestionen els intercanvis de tots els membres de la comunitat universitària, segons detalla la vicerectora. La Universitat Harvard és la institució d'educació superior més antiga dels Estats Units i una de les més prestigioses del món, situada en el lloc número 3, tant en el rànquing dels EUA com en el rànquing mundial d'universitats de Times Higher Education (THE) 2025.

   La decisió de Trump, fonamentada en les protestes propalestines dels estudiants, ha sigut recentment revocada. Encara que el mal causat a la institució americana és irreparable a curt termini, la situació ha posat de manifest que les institucions d'educació superior estatunidenques continuen treballant amb més ganes en les estratègies d'internacionalització de manera coordinada amb tots els socis del món.

   Rosa Mª Martínez afig que "este fet es constata en comprovar, a l'inici del NAFSA 2025, que la interacció via reunions entre socis de tots dos costats de l'Atlàntic i del Pacífic, així com entre socis EUA-Amèrica del Sud, no sols no ha patit cap impacte negatiu, sinó que ix reforçada".

   "La interacció corrobora l'entesa que les universitats estem al servici de les societats i que la internacionalització de l'acadèmia n'enforteix les competències, capacitats i propicia oportunitats a l'alumnat, professorat i investigadors, que no sols milloren els processos d'aprenentatge o recerca, sinó que també suposen una experiència de vida que, entre altres coses, permet un millor coneixement del món, llengües o diferents cultures", assegura.

ACORD D'INTERCANVI AMB CALIFÒRNIA

   La Universitat d'Alacant va formalitzar l'any passat 2024 la signatura d'un acord d'intercanvi amb la Universitat de Califòrnia perquè els estudiants de totes dues institucions puguen cursar estudis en estades de mobilitat (incloent-hi intercanvi bilateral, mobilitat com a estudiant visitant i programes curts d'estiu).

   Amb motiu de la celebració aquests dies a la ciutat de San Diego de la Trobada Internacional d'Universitats NAFSA 2025 (del 27 al 30 de maig), Rosa María Martínez i José Luis Oliver mantenen reunions de treball amb els principals responsables dels programes d'intercanvi en la Universitat de Califòrnia.

   En concret, han visitat els campus de la Universitat de Califòrnia a Santa Barbara, Irvine, Riverside i San Diego, amb l'objectiu de garantir el bon funcionament dels intercanvis, explorar la possibilitat de dissenyar programes formatius curts intensius per a la formació en ciències experimentals, així com conèixer de primera mà les instal·lacions on els estudiants de la UA poden realitzar estades per estudis (també s'ha previst la possibilitat de tractar les estades per a investigadors).

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press