La UA desenvolupa un assistent virtual d'intel·ligència artificial per a donar suport a persones amb TEA i l'entorn

Archivo - Campus de la Universitat d'Alacant (UA), a Sant Vicent del Raspeig (Alacant), en una imatge d'arxiu.
RAFA PASTOR GUTIÉRREZ / UA - Archivo
Publicado: jueves, 7 noviembre 2024 18:24

   ALACANT, 7 Nov. (EUROPA PRESS) -

   La Universitat d'Alacant (UA) ha desenvolupat l'AI-ASD-Assistant, un "innovador" assistent virtual d'intel·ligència artificial dissenyat per a oferir orientació i suport integral a persones amb Trastorn de l'Espectre Autista (TEA), així com als seus familiars, docents i altres professionals.

   Este projecte pioner ha sigut liderat per Antonio Carrasco Rodríguez, professor d'Història Moderna, especialista en IA i coordinador del Programa d'Acció Tutorial (PAT) de la Facultat de Filosofia i Lletres, i Esther Heredia Oliva, professora del Departament de Psicologia Evolutiva i Didàctica de la Facultat d'Educació i experta en TEA.

   Actualment, el sistema està en fase de proves i ja compta amb el suport de 13 famílies i 13 docents de la província, així com de diverses associacions de TEA d'Alacant i el Baix Segura.

   L'AI-ASD-Assistant és una eina accessible a través d'una interfície de text en la plataforma ChatGPT, on les persones usuàries poden fer preguntes i rebre orientació sobre una àmplia varietat de temes relacionats amb el TEA.

   Des del diagnòstic i les característiques del trastorn fins a estratègies d'inclusió educativa o recursos per a suport familiar, l'assistent oferix informació estructurada en sis categories per facilitar-ne l'accés segons les necessitats de cada usuari. Esta classificació cobrix informació general sobre el TEA, assistència per a docents, orientació per a familiars, suport directe per a persones amb TEA, i guies per a projectes inclusius.

   Segons explica en un comunicat Antonio Carrasco, l'assistent proporciona "respostes personalitzades i adaptades a cada situació, des de consells per a docents que treballen amb alumnat amb TEA fins a pautes pràctiques per a familiars que busquen millorar la comunicació amb els seus éssers estimats".

   D'altra banda, Esther Heredia destaca que la ferramenta respon a la necessitat d'un recurs dinàmic i fàcil d'utilitzar que ajude a resoldre dubtes pràctics i emocionals amb orientacions fonamentades en investigacions científiques i bones pràctiques.

AFRONTAR ELS REPTES QUOTIDIANS

   Els primers usuaris del sistema, incloent-hi docents i famílies, han trobat en l'AI-ASD-Assistant un suport valuós per a comprendre millor les particularitats del TEA i afrontar els reptes quotidians que comporta. A més de respondre a preguntes específiques, l'assistent oferix enllaços a recursos addicionals i suggerix accions complementàries que amplien el coneixement dels usuaris, contribuint a fomentar entorns educatius i socials més inclusius.

   La iniciativa sorgix en el marc d'un projecte d'innovació docent, presentat en la convocatòria de Xarxes de la UA, i respon a l'objectiu de millorar la inclusió educativa i social de les persones amb TEA, promovent la igualtat d'oportunitats i l'accés a una educació de qualitat.

   El projecte també compta amb el suport de Gemma Morant Alberola, psicòloga d'ASPALI, i amb els equips professionals del Centre de Suport a l'Estudiant (CAE) i del Programa d'Acció Tutorial (PAT) de la Universitat d'Alacant.

   L'AI-ASD-Assistant està dissenyat per oferir una experiència segura i ètica. Tot i que proporciona informació especialitzada i basada en evidències, es recomana que els usuaris validen els seus consells amb professionals qualificats, especialment en temes mèdics o terapèutics.

   Els professors responsables del projecte estan cercant noves famílies i docents interessats en provar esta eina per a recollir feedback i millorar-la. Per a contactar amb ells es pot fer servir el correu electrònic: antonio.carrasco@ua.es

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià