A comisión de Angrois aborda esta semana o aviso sobre o perigo da curva

José Ramón Iglesias Mazaira, a su salida del juzgado en marzo de 2014
EUROPA PRESS
Publicado: domingo, 15 julio 2018 11:22

   Comparecen o martes quen deu a alerta e un xefe de tráfico que estivo en tres reunións que supostamente trataron este tema

   SANTIAGO DE COMPOSTELA, 15 Jul. (EUROPA PRESS) -

   A comisión de investigación sobre o accidente ferroviario que se cobrou 80 vidas en xullo de 2013 en Angrois (Santiago) centrarase esta semana no aviso que realizou un xefe de maquinistas de Renfe sobre o perigo da curva dúas semanas despois de inaugurarse a liña, ano e medio antes de que se producise o sinistro.

   Nunha sesión convocada para este martes 17 de xullo, comparecerán, en primeiro lugar, o propio xefe de maquinistas, José Ramón Iglesias Mazaira, ás 16,00 horas, e, a continuación, ás 17,30 horas, será a quenda do xefe de tráfico de Renfe, Nicolas Izquierdo, quen estivo en tres reunións nas que supostamente se tratou este tema.

   Iglesias Mazaira mandou un correo electrónico en decembro de 2011 no que alertaba de que nesa curva, a da Grandeira, xunto ao barrio compostelán de Angrois, había que reducir a velocidade duns 200 a uns 80 quilómetros por hora "dunha forma brusca sen un aviso previo por sinalización da vía".

   "Ocorre esa transición de velocidade nunha zona de máxima atención e de risco pola citada transición de sistemas e pola sinalización lateral que hai que respectar. Unicamente existe un sinal de velocidade descendente (PTO) á altura do PK 84,230, pero de pouco vale posto que de non reducir previamente a velocidade nada se poderá facer xa", advertía.

   Na súa declaración en sede xudicial, en marzo de 2014, ratificou que enviou este informe coa alerta sobre a seguridade na Grandeira ao responsable da xerencia de seguridade na circulación de Renfe, Ángel Lluch, quen, no entanto, asegurou ese mesmo día ao maxistrado que "non lle consta" recibir esta comunicación.

"EN NINGUNHA DAS CANLES OFICIAIS"

   Cando transcendeu esta información, a principios de 2014, Renfe alegou ante o xuíz que o aviso non se tratou "en ningunha das canles oficiais" sobre seguridade. Sostivo tamén que o xefe de maquinistas dixo noutras comunicacións que a curva cumpría a normativa e que os condutores recibían formación.

   O informe que a operadora ferroviaria remitiu ao xulgado en xaneiro dese ano contiña notas explicativas do xefe de tráfico da xerencia de produción, Nicolás Izquierdo; do xerente de produción de viaxeiros, Rafael Sardón; e do xefe de produción de servizos rexionais en Galicia, José Luís Rodríguez Vilariño, superior do xefe de maquinistas.

   Mazaira remitiulle a Vilariño o seu informe en decembro de 2011 e logo foi distribuído entre outros cargos. Á parte de advertir anomalías na transición do sistema de freado, apuntaba a necesidade de reforzar a sinalización de limitación permanente a 80 quilómetros por hora, ante a "brusca" redución da velocidade que requiría a bifurcación da Grandeira.

AS TRES REUNIÓNS

   O informe en cuestión foi incluído na orde do día dunha reunión que tivo lugar o 28 de decembro dese ano, á cal asistiron nove persoas, entre elas os tres cargos de Renfe que aseguran que dito encontro non se chegou a abordar o reforzo da sinalización. Na acta si figura que se deu traslado a Adif da problemática detectada "para realizar adecuadamente a transición de ETCS/ERTMS a Asfa".

   Nunha reunión posterior o 26 de xaneiro de 2012, dáse conta de que Adif "reafírmase" en non introducir unha limitación temporal de velocidade, porque, desde o seu punto de vista, a infraestrutura está "conforme á regulamentación vixente".

   Con todo, na última destas reunións, o 6 de marzo dese ano, infórmase de que o administrador ferroviario introduciu esa limitación, polo que a acta reflicte que o problema, desde o punto de vista de operacións, "solucionouse" e considera o "punto pechado".

   Entre a documentación achegada a principios de 2014 por Renfe ao xulgado incluíanse "notas explicativas" asinadas nesas datas polo tres cargos mencionados, que rexeitaban que a necesidade dun reforzo de sinalización fose tratado en tres reunións de Renfe.

   Así, o superior inmediato de Mazaira, José Luís Rodríguez Vilariño, admitía non lembrar se se estudou o documento do xefe de maquinistas, pero matizaba que "os puntos con contido que afectasen a Adif non se trataban porque na reunión só estaban presentes representantes de Renfe Viaxeiros, Renfe Integria e Actren (encargado de mantemento)".

   Pola súa banda, Rafael Sardón alegaba excesiva carga de traballo para recoñecer que non lera o documento do xefe de maquinistas e sinalaba que a existencia dunha transición brusca de velocidade á entrada de Santiago "non foi tratada na reunión", cuxos temas eran "exclusivamente" de mantemento e posta a piques de trens.

   En canto a Nicolás Izquierdo, o que será o segundo dos comparcientes este martes e o único que acudiu ao tres reunións, sostén que nestes encontros non se tratou "en ningún momento nada respecto diso sobre o informe indicado" e que "non se tivo presente o correo por ser temas recorrentes" que foron expostos "oralmente".

   Nas conclusións que Renfe extraía e que enviaba ao primeiro instrutor da causa, Luiz Aláez, argumentaba que a reclamación de implantar na vía sinales de limitación de velocidade non foi trasladada nin na comisión territorial de seguridade na circulación en León --da cal apuntaba que era vogal o propio xefe de maquinistas--, nin na comisión operativa de seguridade na circulación de viaxeiros, nin na comisión central de seguridade na circulación.

SETE INVESTIGADOS

   Nestes momentos, o xulgado mantén a sete persoas investigadas: o maquinista, por imprudencia profesional grave xa que circulaba cun exceso de velocidade tras atender unha chamada do interventor, dous altos cargos de Adif, un de Renfe e tres técnicos de Ineco.

   Os seis últimos están imputados tamén por imprudencia profesional grave, pero no seu caso en relación coa posibilidade de que se realizase unha análise de riscos deficiente na liña.

INICIO DA COMISIÓN

   A comisión arrincou o pasado martes coa intervención do portavoz da plataforma de vítimas, que denunciou unha "cazaría" contra o maquinista e esixiu responsabilidades políticas por "mentiras, présas e presións".

   O martes tocoulle a quenda ao maquinista, Francisco Garzón Amo, quen asegurou que o accidente estaba "anunciado", precisamente por avisos como o de Mazaira ou o que el mesmo manifestou na súa comunicación con Atocha tras o descarrilamento. "Isto xa llo dixen ao de seguridade (...) que isto era moi perigoso, que isto ía pasar", dixo naquel momento, nunha gravación que a comisión vetou reproducir ao formar parte do sumario xudicial.