O Congreso conclúe que "o desexable a longo prazo" é o ERTMS

Accidente de tren Alvia en Angrois (Santiago de Compostela)
Foto: EUROPA PRESS
Actualizado: lunes, 29 junio 2015 20:39

   Aproba este martes o seu informe, no que suxire revisar os requisitos para ser maquinista, formación e analizar caixas negras periodicamente

   MADRID/SANTIAGO, 29 Jun. (EUROPA PRESS) -

   A subcomisión do Congreso creada a raíz do accidente de Angrois para avaliar a situación do sector ferroviario español conclúe no seu informe, que a Cámara baixa aprobará este martes, que o "risco cero non existe" e que, en materia de seguridade, "o desexable a longo prazo é" o sistema de control de velocidades 'ERTMS', aínda que o 'ASFA dixitais' "segue sendo unha moi boa solución".

   O documento, ao que tivo acceso Europa Press, recolle algunhas propostas de mellora en diferentes ámbitos, incluíndo a seguridade, apartado no que se fai a única mención de todo o informe ao sinistro do Alvia en xullo de 2013, que motivou a posta en marcha da subcomisión para estudar a situación do sistema ferroviario e as posibles áreas susceptibles de ser melloradas.

   Neste sentido, recorda que o "risco cero non existe" e que, aínda que a seguridade "debe prevalecer por enriba de calquera outro argumento, a posta en práctica de elementos, tecnoloxías e técnicas debe ser coherente coas condicións e características de cada liña".

   "Non parece lóxico dotar co mesmo tipo de equipamento en seguridade e protección civil a liñas de ferrocarril con diferentes niveis de tráfico e prestacións", engade, recoñecéndose a liña seguida que "o desexable a longo prazo para as liñas con maior tráfico é o estándar ERTMS" aínda que o ASFA Digital "segue sendo unha moi boa solución".

   Así, insiste en que o custo da seguridade ferroviaria debe ser "coherente" co tráfico de cada liña e co "risco asumido", e que non só debe pensarse en factores "estritamente técnicos" senón tamén en factores humanos e organizacionales.

ATENCIÓN PREFERENTE

   Como aspectos que merecen unha atención preferente menciónanse a supresión de pasos a nivel, a "maior automatización" dos sistemas de xestión e seguridade ferroviaria, tales como a sinalización; a coordinación proactiva entre operadores e administrador e o "impulso das análises sistemáticas dos rexistradores xurídicos (caixas negras)".

   Tamén se formula a necesidade de promover melloras nos sistemas de información e comunicación nas cabinas de condución, a substitución paulatina dos rexistros en papel por rexistros dixitais e a revisión do protocolo de recoñecementos médicos e psicofísicos, analizando prazos e niveis de esixencia, incorporando por exemplo estudios de morte súbita cardíaca ou de atencionalidad para "reforzar a análise dos aspectos psicolóxicos da condución".

APROBACIÓN ESTE MARTES

   A comisión de fomento do Congreso aprobará este martes o informe de conclusións e recomendacións sobre o sector ferroviario que preparou a subcomisión durante o último ano e medio, recibindo expertos do ámbito académico, institucional, empresarial e sindical deste ámbito.

   No texto, que se someterá a debate e votación, os deputados constatan os efectos positivos que tivo a modernización do ferrocarril durante os últimos anos e o seu impacto no desenvolvemento do país e da economía, avogando por continuar impulsando este sector.

PLANIFICACIÓN A MEDIO PRAZO

   Ademais de defender o proceso de liberalización -"que non privatización"- do sector ferroviario, o documento fai fincapé en que debe abordarse "adecuándoa á estrutura" do sector ferroviario e de forma "gradual, progresiva e controlada".

   Igualmente, a planificación das infraestruturas ferroviarias debe ser consensuada entre as diferentes forzas políticas" para dar seguridade e evitar "altibaixos nos investimentos" que atrasan a culminación das obras e "só conseguen fomentar unha industria oportunista, en lugar dun sector estable con visión a longo prazo".

   "A planificación non se debe basear en circular tan rápido como tecnicamente sexa posible, senón en circular tan rápido como comercialmente sexa necesario", engade o informe, no que non obstante se defende o actual modelo de desenvolvemento de alta velocidade, que ten en conta o interese xeral mediante factores estratéxicos, de seguridade, sociais, económicos e ambientais.

   Non obstante, recorda que "a construción das infraestruturas nunca debe ser un fin en si mesmo", que fai falta "integrar" a rede de alta velocidade nas redes existentes e que "existe certo marxe de mellora nos servizos rexionais e de media distancia".

ELIMINAR COLOS DE BOTELLA

   Neste sentido, reclama actuacións para fomentar a intermodalidade e os servizos combinados, eliminar os colos de botella no ámbito das grandes cidades mediante os servizos ferroviarios públicos de proximidade, e mesmo os estender a outros núcleos urbanos "onde estea xustificado pola súa rendibilidade social", que sempre ha de terse en conta xunto cos beneficios económicos.

   En canto ás mercadorías, entre as diferentes áreas de mellora que detecta a subcomisión destaca a necesidade de construír variantes ferroviarias no ámbito das grandes cidades, especialmente Madrid e Barcelona; incrementar o tamaño e o gálibo dos trens, e utilizar as liñas convencionais de viaxeiros con menos tráfico para mercadorías, empezando por un proxecto piloto no tramo entre dúas grandes cidades que menos investimentos requira.

   Con respecto ao financiamento, o informe recorda que "non debe confiarse exclusivamente á vía presupostaria" senón que se debe ter en conta a posibilidade de recorrer á colaboración público-privada, aos fondos europeos ou ao Banco Europeo de Investimentos (BEI), sempre compatibilizando unha rendibilidade "razoable" económica e social.

APROVEITAR OS TRENS

   "Sería desexable que a estrutura de canons estimulase, por un lado, a maior utilización da infraestrutura e, por outro, o maior aproveitamento dos trens. Ademais, deberíase garantir certa estabilidade nestes", engádese, desbotándose finalmente a suxestión de converter os canons en prezos.

   Neste sentido, o informe defende o mantemento das obrigas de servizo público con achegas do estado para garantir a mobilidade pero avoga por "aplicar o sentido da racionalidade" á hora de complementar ferrocarril e transporte por estrada.

   Para controlar as desviacións presupostarias, o borrador subliña a necesidade de "non escatimar" custos na fase de enxeñaría, xa que iso permite ter un "maior control do custo" e un menor número de modificados, que deberían limitarse aos casos "consecuencia de imponderables".

   Así, nas concesións para o financiamento, construción e mantemento de infraestruturas débese asegurar a "preeminencia do interese público, a transparencia nos contratos, a calidade das prestacións e prazos suficientemente longos para permitir investimentos factibles".

   Finalmente, a subcomisión recomenda empezar a traballar xa no cambio xeracional do persoal ferroviario mediante programas de formación, incluíndo a posibilidade "deseñar unha formación académica ad hoc" cun grao en materia ferroviaria e máis contidos internacionais. Tamén se suxire revisar os requisitos de acceso á profesión de maquinista.