Així es crea un 'fake': Ximo Berenguer, un fals fotògraf creat per Joan Fontcuberta amb la complicitat de l'IVAM

Imatge atribuïda al 'fake' Ximo Berenguer
IVAM/JOAN FONTCUBERTA
Actualizado: lunes, 31 julio 2017 18:16

VALÈNCIA, 31 Jul. (EUROPA PRESS) -

El suposat fotògraf valencià Ximo Berenguer és en realitat un 'fake', és a dir una identitat falsa construïda per l'artista Joan Fontcuberta amb la col·laboració de l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM).

El museu valencià ha explicat que, amb motiu de l'exposició 'Fake. No és veritat, no és mentida', que va exhibir l'IVAM des del 20 d'octubre de 2016 fins al 29 de gener de 2017, l'artista i fotògraf Joan Fontcuberta, en col·laboració amb el comissari de la mostra José Luis Marzo, van proposar organitzar un projecte 'fake': inventar i difondre la història del fotògraf valencià Ximo Berenguer. L'objectiu era comprovar si, en l'era de la informació i les xarxes socials, encara és possible crear una història falsa.

L'IVAM va acceptar el repte com a part del discurs crític de l'exposició i va coorganitzar amb la Facultat de Belles Arts de València i la Facultat d'Història de l'Art el seminari 'La metodologia del fake entre els mesos de maig i juny de 2016'. La primera fase d'este curs, impartit per Joan Fontcuberta, Premi Nacional de Fotografia en 1998 i Premi Nacional d'Assaig en 2011, va consistir a inundar la xarxa de referències sobre Ximo Berenguer, des d'entrades en la Wikipedia, notícies falses fins a articles acadèmics.

Així doncs, Ximo Berenguer es va presentar com un fotògraf valencià, mort prematurament, i conegut per una sèrie documental sobre el popular music hall barceloní 'El Molino', que va fotografiar baix la influència del seu amant, el coreògraf cubà Negrito Poly. El treball de falsejat va ser "tan minuciós" que Fontcuberta va aconseguir llibres de família de l'arxiu de Picanya, lloc de naixement de Ximo Berenguer, per a fer-los passar per verdaders. Així mateix, va comptar amb la complicitat d'una religiosa qui, suposadament, era germana de Berenguer i custodiava els 15.000 negatius que se li atribuïen.

Per a legitimar esta falsa història, Joan Fontcuberta també va aconseguir l'ajuda de Mira Bernabeu, codirector de la galeria Espai Visor de València, per a organitzar una exposició dedicada a Ximo Berenguer amb materials "inèdits" que es van presentar en la ciutat en el marc de l'esdeveniment Obert València al setembre de 2016.

L'IVAM, a més, va adquirir 6 fotografies de Ximo Berenguer per a la seua col·lecció amb "absolut coneixement" que es tractava d'un projecte de Joan Fontcuberta. Els membres del Consell Assessor i del Consell Rector del museu van confirmar la proposta d'adquisició, després de ser informats que es tractava d'un projecte 'fake' de l'artista català.

Seguint amb esta detallada ficció, la galeria Fernando Pradilla va col·laborar exposant les fotografies de Ximo Berenguer en el seu espai de Madrid, baix el comissariat de Mira Bernabeu. I l'editorial RM, especialitzada en fotolibros, va publicar 'A chupar del bote', un recopilatori del treball de Ximo Berenguer en 'El Molino'. La publicació incloïa fotografies de Berenguer i textos de Manolo de la Manxa.

Va ser durant la presentació d'este llibre quan Joan Fontcuberta, assegut entre el públic, va revelar que la figura de Ximo Berenguer era un 'fake' i que les fotografies mostrades en les exposicions eren seues. Així culminava la història de Ximo Berenguer/Fontcuberta, orquestrada amb una voluntat pedagògica: demostrar que encara és possible jugar amb els límits entre realitat i ficció, manipular la percepció i crear històries que caminen entre la veritat i el 'fake'.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià