Dependència i desnonaments centren les queixes al Síndic de Greuges

Enric Morera y José Cholbi
Foto: CORTS VALENCIANES
Actualizado: martes, 28 julio 2015 16:46

VALÈNCIA, 28 Jul. (EUROPA PRESS) -

   Els problemes per a l'aplicació de la Llei de la Dependència i els desnonaments han centrat les queixes dels ciutadans davant del Síndic de Greuges, José Cholbi, al llarg de 2014. Un any, en què ha notat "un poc, molt poc" certa millora econòmica que fa que "vagen disminuint les queixes -en temes com el transport escolar o les beques de menjador- en haver més possibilitats econòmiques".

   Així ho ha assegurat el responsable de la Sindicatura després d'acudir a les Corts Valencianes per a fer lliurament de la Memòria Anual de 2014 al president del Parlament valencià, Enric Morera, i als portaveus dels grups.

   Segons Cholbi, "les queixes més repetides" es referixen a "tot el que afecte Benestar Social". En este sentit, ha advertit que "darrere del crit" hi ha "persones amb necessitats francament angoixants i dificultats enormes" que patixen "desallotjament del seu habitatge" o que "necessiten desesperadament" el cobrament d'alguna quantitat de servicis socials.

   Pel que fa a la Llei de la Dependència ha comentat que malgrat la "gran il·lusió" que va provocar la normativa, "si no hi ha recursos econòmics suficients no hi pot haver una resposta ni àgil ni eficaç, i a vegades els mitjans econòmics fan que hi haja un retard bastant considerable".

   Per al Síndic, "veure tot això a falta de mitjans econòmics" és motiu de "gran preocupació" pel que ha garantit que seguirà "treballant i insistint a les administracions perquè s'ajude a estes persones".

   Davant d'esta situació, ha demanat al nou Govern valencià que tinga una "gran sensibilitat social" i que s'ocupe i preocupe de totes les persones i totes les institucions que necessiten tant el suport econòmic com institucional per a seguir endavant. En este sentit, ha assegurat que no dubta que per part del Consell existix esta "voluntat d'intentar millorar, ampliar i arribar més ràpida i eficaçment on estan els problemes. Esta és la confiança que tenim i alhora una gran esperança", ha asseverat.

   En total, les actuacions realitzades pel Síndic de Greuges durant l'any 2014 ascendixen a 34.519. D'elles, 13.029 són queixes i 21.490 consultes ateses per l'Oficina d'Atenció Ciutadana. Dels 13.029 expedients de queixa, 13.010 han estat presentades per la ciutadania i 19 són investigacions d'ofici, és a dir, queixes obertes a iniciativa del Síndic després de tenir coneixement d'una possible vulneració dels drets.

   Les matèries que més preocupen a les persones que van acudir a la Institució per a presentar una queixa han estat les següents: en Servicis Socials 4.145 (31,81%), en Servicis de les Entitats Locals 1.929 (14,81%), Medi Ambient 1.783 (13,68%), Urbanisme i Habitatge 1.330 (10,21%), Sanitat 1.150 (8,83%), Atenció Sociosanitària 877 (6,73%), Ensenyament 580 (4,45%), Ocupació Pública 452 (3,47%), Queixes Competència d'Altres Defensors 350 (2,69%), Transports 133 (1,02%), Hisenda 83 (0,64%), Ús del Valencià 49 (0,38%), Ocupació 40 (0,31%), Assumptes Jurídic Privats 37 (0,28%), Indústria 31 (0,24%), Col·legis Professionals 16 (0,12%), Justícia i Administracions Públiques 14 (0,11%), Agricultura 12 (0,09%), Obres Públiques 7 (0,05%), Assistència Jurídica Gratuïta 3 (0,02%), Consum 3 (0,02%), Cultura i Educació 2 (0,02%), Esports 1 (0,01%), Comunicació Audiovisual 1 (0,01%) i Turisme 1 (0,01%).

   Pel que fa a la procedència geogràfica de les queixes presentades, l'11,61% procedixen de la província de Castelló, el 33,56% de València i el 54,86% de la província d'Alacant.

   La via més freqüent de presentació de queixes ha estat per internet (49,7%), bé a través del lloc web o per correu electrònic; un 19,97% es van presentar per correu postal i el 26,23% directament a l'oficina d'Atenció Ciutadana del Síndic. Alhora, un 2,9% de les queixes han estat remeses per altres administracions (bé per convenis subscrits amb ajuntaments o ben remeses pel Defensor del Poble o altres defensors autonòmics), i finalment, un 1,21% de les queixes seguix arribant per fax.

   D'altra banda, el nombre de consultes ateses per l'Oficina d'Atenció Ciutadana en 2014 puja a 21.490, fet que suposa increment respecte a les 15.836 de l'any passat. Es distingixen les que constituïxen noves consultes (8.800), dels anomenats seguiments (12.690). I d'entre les noves consultes, destaquen les que, amb posterioritat, han donat lloc a queixa (4.917).

   A més, el treball del Síndic es reflectix també en el total de 22.266 documents d'entrada i 41.035 documents d'eixida.

EL 78,79% DE LES ADMNISTRACIONS ACCEPTA LES SEUES RECOMANACIONS

   Respecte al grau d'acceptació per part de les Administracions Públiques de les recomanacions o suggeriments dictades pel Síndic durant el 2014, d'un total de 2.480 recomanacions o suggeriments dictades per esta Institució en 2014, al temps de redactar el present informe, s'han acceptat 1.949, cosa que representa el 78,59%.

   En este sentit, cal tenir en compte que 490 resolucions (19,76%) estan pendents de resposta per part de l'Administració, i el nombre de respostes no acceptades ha estat de 41 resolucions (1,65%).

   De la mateixa manera que altres anys, la Memòria de 2014 no destaca cap Administració com "hostil" per no remetre els informes requerits en el curs de les investigacions efectuades o per no contestar a les nostres recomanacions o suggeriment. Tot i això, sí que hi ha Administracions que no han acceptat les propostes del Síndic "de manera no justificada" segons el seu semblar, en no aportar nous elements fàctics o jurídics que desvirtuen la seua recomanació.

   Respecte al grau d'eficàcia del Síndic de Greuges, també convé ressaltar que d'un total de 7.592 queixes tancades al 2014, en 5.836 queixes s'ha solucionat el problema denunciat de manera favorable per al ciutadà, fet que suposa un "elevat percentatge d'eficàcia", concretament, el 77%, exactament el mateix que l'any passat.

"DE LA FREDOR DEL NÚMERO A LA REALITAT DE LES PERSONES"

   Per la seua banda, el president de les Corts, Enric Morera, ha assegurat que durant l'estiu estudiaran la Memòria Anual de 2014 presentada pel Síndic de Greuges "per a donar resposta als problemes de la gent".

   "Darrere d'una queixa que es presenta per un ciutadà hi ha una situació en molts casos de sofriment, de vulneració de drets, de falta de resposta per part de l'Administració", ha assenyalat, i la seva intenció és "iniciar un treball de molta proximitat i transparència".

   Així, ha garantit que durant el mes d'agost treballarà per a "superar la fredor del número" i aproximar-se "a la realitat de les persones".

   El setembre, el síndic compareixerà davant de les Corts per a desglossar l'informe davant dels parlamentaris valencians.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià