Un test genétic mostra mitjançant la saliva les possibilitats de patir una malaltia

Kit de análisis
Foto: TELLMEGEN
Actualizado: martes, 31 marzo 2015 18:56

VALÈNCIA, 31 Mar. (EUROPA PRESS) -

   L'empresa valenciana TellmeGen comercialitza un 'kit' que s'adquirix en línia per 275 euros que permet a través de la saliva analitzar l'AND i saber quins possibilitats existixen de patir una malaltia així com personalitzar tractaments per a cada persona.

   El 'kit', que ja està a la venda, permet conèixer els resultats  en línia en 40 dies mitjançant un usuari i una contrasenya que són anònims en usar un número alfanumèric. L'empresa oferix assessoria mèdica per a resoldre dubtes a través d'un fòrum i planeja fer també consultes personalitzades.

   Els membres de TellmeGen han presentat este dimarts este servici d'anàlisis de l'ADN que és fruit del treball d'investigació d'un equip valencià format per tres mèdics, una genetista i dos informàtiques que han treballat durant quatre anys per a obtenir estos resultats i que s'ha vist impulsat en 2014 pel projecte 'Llançadora' impulsat per Juan Roig, destinat a emprenedors.

   L'objectiu del projecte és "democratitzar" este nou mètode per a "arribar a tot el món" i que puguen accedir a la seua informació genètica "de manera fàcil i barata", segons ha indicat un dels seus impulsors, Ramón Catalá.

   Catalá ha explicat que l'estudi dividix les malalties en tres blocs: les que cada persona té més risc de patir, les que no presenten especial risc i les que la persona és "protectora", les que assegurança no va a patir. I amb estos resultats, el client pot decidir quins "bloqueja", de quins no vol conèixer el resultat, segons ha afegit Louis Vallbona.

   Els resultats de cada persona es comparen amb la mitjana poblacional i així extreuen les mitjanes superiors que indiquen major probabilitat. En els quatre anys que ha durat l'estudi han realitzat 378.000 proves de les quals han fallat en 12 ocasions, de manera que la fiabilitat, diuen, és "del 99,99 %".

   Els grans avenços pràctics que pot tenir este mètode són, per exemple, conèixer "quin és el tractament adequat" per al tipus de càncer que patisca un pacient o per "prevenció" ja que "si tens quatre vegades més probabilitats de tenir melanoma", "per què no prendre precaucions", s'ha preguntat Catalá. Cada persona "és diferent" així que "per què no adoptar diagnòstics personalitzats", ha afegit Vallbona.

   També mostra la predisposició de cada persona a patir calvície o obesitat o a patir una addicció a les drogues i permet conèixer les "interaccions farmacològiques", és a dir, quin és el tractament adequat per a cada persona i segons la malaltia. Això és útil, segons ha explicat Catalá, perquè hi ha productes farmacèutics que poden produir efectes secundaris a un pacient i això es preveu amb l'anàlisi.

PREVISIÓ DE "GRANS VENDES"

   Ha explicat que tenen una previsió de negoci "alta" i este és el secret que els ha permés "ajustar el preu" ja que, al mercat, un estudi semblant pot costar "3.500 euros", segons ha explicat. Esperen "grans vendes" perquè "hi ha molt interès", ja que és una cosa "revolucionària", ha afegit.

   Catalá ha indicat que el projecte Llançadora d'ajuda a emprenedors els ha proporcionat "tot l'assessorament legal i financer" per la qual cosa TellmeGen no té "cap farmacèutica darrere" ni "cap empresa d'assegurances" ja que l'objectiu és que arribe a "tot el món". Només són "metges ajudant a les persones", ha subratllat

   Als Estats Units, este tipus de kits ja es comercialitzen de la mateixa manera i ho fa l'empresa 23andMe en què han entrat Google i Microsoft i "els va molt bé" ja que "ha venut més de 444.000 kits" en 2014, ha comentat Catalá. A nivell europeu, explica, només existixen dos empreses que ja venen este producte.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià