VALÈNCIA, 28 Sep. (EUROPA PRESS) -
Escola Valenciana ha concretat una sèrie de propostes d'esmena a l'esborrany del Decret de Plurilingüisme Dinàmic de la Conselleria d'Educació que tenen com a objectiu "garantir que tot l'alumnat siga verdaderament plurilingüe, amb idèntica competència en valencià i en castellà, i tinga un domini acceptable d'anglès".
Entre les mesures que destaca l'entitat cívica, figura la supressió dels dos nivells bàsics que planteja Educació i l'aplicació d'un calendari "més àgil", que en el curs 2017-2018 situe els actuals programes plurilingües d'ensenyament en castellà --PPEC-- en el nivell Intermedi 2, tant en l'educació pública com en la concertada, especifica Escola en un comunicat.
Així, suggerix fixar un itinerari de tres nivells per a arribar a l'Avançat. En primer lloc, proposa partir de l'Intermedi 2 com un mínim per a aconseguir la confluència d'itineraris en primer de l'ESO. Tot l'alumnat a l'acabar sisè de Primària ha de tindre el mateix domini de les dues llengües oficials. La confluència deuria produir-se en primer d'ESO i, per tant, cada centre presentarà el seu programa lingüístic en què es marcarà el camí i la seua temporització per arribar a l'Avançat 1, d'acord a l'esquema suggerit per esta entitat.
En concret, afegix, si es part de la base que "els dos nivells bàsics no responen a l'objectiu de formar un alumnat realment plurilingüe, i el nivell Intermedi 1 sol s'hauria de mantindre en casos molt excepcionals i de manera provisional, la nomenclatura hauria de revisar-se", ja que el nivell que Escola considera mínim o bàsic és el que correspon a l'esborrany del decret a l'Intermedi 2.
En esta línia, l'organització incidix que cap centre pot recular del nivell actual de valencià i que els col·legis actuals que oferixen dos programes hauran d'acollir-se al programa Avançat 1.
Alhora, qualifica de "massa lent" el calendari d'aplicació, pel que proposa una altra full de ruta: En el curs 2017-18, els actuals programa d'ensenyament en valencià (PPEV) en Educació Infantil i Primària passarien directament tots els nivells a Avançat 1 i els actuals programes en castellà (PPEC) en educació pública i concertada passen directament tots els nivells a l'Intermedi 2.
Els actuals PPEC en Educació Infantil i Primària de la zona castellanoparlant, que partixen d'un nivell inferior de valencià, aplicaran a tots els nivells a l'Intermedi 1, i rebran més recursos per a poder aconseguir els mateixos objectius que la resta.
L'aplicació seguiria en el curs 18-19, primer i segon d'ESO; curs 2019-20, tercer i quart d'ESO, i en el Curs 20-21, Batxillerat i cicles formatius.
REVISAR EL PERFIL LINGÜÍSTIC DEL PROFESSORAT
També advoca perquè durant el curs 16-17 i 17-18 i per a aconseguir oferir el programa Avançat en primer d'ESO faria falta una revisió del perfil lingüístic del professorat de Secundària.
Pel que fa a les zones de predomini lingüístic castellà, la proposta d'esmena d'Escola passa per incrementar els recursos amb l'objectiu que els actuals PPEC, en Educació Infantil i Primària, puguen assumir sense dificultats l'itinerari Intermedi 1 i aconseguir un domini equilibrat de valencià i castellà a l'acabar sisè de primària.
Pel que fa a la Formació del professorat, advoca perquè els docents no sol reben formació en llengües, sinó també en plurilingüisme, treballat des d'un punt de vista global i integrat, i no com una simple juxtaposició d'idiomes.
A més de les acreditacions que estan previstes per al nou Programa, Escola creu que caldria plantejar des d'ara mateix la possibilitat d'homologar els coneixements lingüístics adquirits fins a quart de l'ESO amb el B1 de valencià.
L'entitat fa notar que alguns aspectes d'este decret "estan viciats de base per imposició de la LOMQE, que caldria derogar urgentment".