Innovació i crítica s'unixen en la Mostra d'Art Públic per a Joves Creadors de la UV

Mostra d'Art Públic de la UV
MIGUEL LORENZO
Actualizado: lunes, 20 octubre 2014 13:58

VALÈNCIA, 20 Oct. (EUROPA PRESS) -

La Mostra d'Art Públic per a Joves Creadors, que organitza la Universitat de València (UV) dins del Festival de Benvinguda, ha obert este dilluns amb projectes que unixen la innovació i la crítica social.

Amb 'Art Públic/Universitat Pública', la Universitat pretén transformar el seu entorn en un lloc d'intervenció artística obert a la societat, implicant als joves artistes en les activitats de benvinguda al nou curs, informa la institució acadèmica en un comunicat.

Esta XVII edició ha estat inaugurada al saló de Graus de la Facultat de Dret i ha arrancat amb la conferència 'L'art com a element útil en el fet públic i el social', a càrrec d'Isidro López-Aparicio. Després s'ha presentat el catàleg amb les intervencions artístiques de la passada edició 2013, i s'han visitat les instal·lacions d'esta edició.

A la mostra, que estarà oberta fins al 24 d'octubre, participen enguany set projectes artístics, sis d'ells de caràcter efímer als espais públics del campus i un en el web.

Els projectes i artistes seleccionat són el Col·lectiu Cràter, que, al 'Mapa dels desitjos. Veus de la comunitat universitària', proposa, a partir d'una sèrie d'entrevistes realitzades a membres de la comunitat universitària, un recorregut pel Campus dels Tarongers a través d'aquells desitjos alliberats de les pressions de l'eficàcia i l'eficiència per les quals ens veiem obligats en la nostra vida quotidiana. A través de codis QR es dibuixa un mapa dels desitjos que permet escoltar cadascun de les gravacions.

Ramón Espacio i Rodrigo Lombardo presenten 'De cobais i tempestes. Amb la que està caient', que reflexiona sobre com des del començament de la crisi els estudiants estan patint una sèrie de retallades en els seus drets que afecten directament el seu futur, entre els quals hi ha les pujades de taxes, la disminució de beques i ajudes, la desaparició d'assignatures optatives i la reducció de personal docent.

Alejandro Bonnet de León participa amb 'Cases de paper (Urbanització postbombolla immobiliària)', que planteja que en les circumstàncies actuals és tot un luxe tenir un habitatge en propietat i el drama dels desnonaments.

AGÈNCIA DE VIATGES IMAGINÀRIA

Una altra de les creacions elegides és la d'Ana Navarro Tatai, que, amb el títol 'Precatur. Agència de viatges', imagina una falsa agència de viatges, convertida en una eina que critica l'actual situació de crisi social, econòmica i política de l'Estat espanyol, amb el propòsit de distingir entre els viatges de plaer i la sortida forçada del país a la qual es veu abocada una part creixent de la joventut. La frivolitat amb la qual s'ha tractat la "mobilitat exterior" i la precarietat és l'eix al voltant del qual gira este projecte. http://precatur.wordpress.com/.

'Be creative' és el lema del treball de Gemma Alpuente i María Isabel García Muñoz, que vol trencar la monotonia arquitectònica del campus i busca recordar que la creativitat es desenvolupa en tots els camps del pensament i en la vida quotidiana.

El públic podrà veure alhora 'Think TV' de Zarva Barroso, que se centra en el còmic entès com a art seqüencial en què s'alien la imatge i el contingut per a explicar una història que espera una resposta de qui ho llegix, és utilitzat per l'artista com un mig transformador amb el qual visibilitza realitats diverses i desigualtats socials, conduint a la reflexió de l'espectador. Think TV es concep com un dispositiu que qüestiona la nostra actitud passiva davant de la televisió.

Finalment, s'ha seleccionat del Col·lectiu Taronjairoig 'Totes els postals arriben a Roma', que trien la postal com a medi elegit per les seues capacitats participativa i comunicativa. Una experiència de 'mail art' posada a disposició dels estudiants i del personal de la Universitat de València per a fer arribar a la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana les preocupacions de la societat sobre l'educació pública.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià