El Museu de Belles Arts Sant Pius V descobrix l'obra més "humana" de la saga dels Pinazo

Uno de los bocetos de Ignacio Pinazo Camarlench donados al San Pío V
EUROPA PRESS
Actualizado: jueves, 18 diciembre 2014 16:02

La mostra inclou tres dibuixos donats per l'Associació d'Amics d'este museu i altres dos quadres cedits per particulars

VALÈNCIA, 18 Dic. (EUROPA PRESS) -

El Museu de Belles Arts de València Sant Pius V dedica una exposició a una de les més destacades sagues d'artistes valencians de l'últim terç del segle XIX i la primera meitat del segle XX, iniciada pel pintor Ignacio Pinazo Camarlench (1849-1916), i continuada pels seus fills José Pinazo Martínez, també pintor, i l'escultor Ignacio Pinazo Martínez.

La mostra, que s'inaugura esta vesprada i es podrà visitar fins al 22 de febrer de 2015, se centra en la producció dels tres creadors al voltant a la figura humana. En total 50 peces -38 pintures, quatre escultures i huit dibuixos- dels fons propis del Sant Pius, entre les quals veuran la llum per primera vegada, tres dibuixos inèdits del pare de la saga, donats fa poc per l'Associació d'Amics del Museu de Belles Arts de València, i dos quadres llegats també per particulars, pintats pel seu fill José.

La directora del Sant Pius, Pau Olmos, que este matí ha presentat la col·lecció, ha volgut destacar que les noves incorporacions "es complementen perfectament" amb els fons que ja posseïen d'esta "excel·lent" família de la cultura valenciana.

Els fills d'Ignacio Pinazo Camarlench són els protagonistes dels tres dibuixos donats per l'Associació d'Amics del museu i reflectixen la "passió" que despertaven en el seu pare, a qui li agradava retratar la seua família, ha recordat Oms.

Les tres peces constituïxen la primera adquisició i donació de l'Associació. La conservadora de Dibuixos i Estampes del Sant Pius, Adela Espinós, els va posar sobre avís que estes peces estarien disponibles en la subhasta Segre de Madrid, i es van fer amb elles per poc més de 3.000 euros.

El secretari de l'organització, Nicolás Bugeda, s'ha mostrat hui "molt il·lusionat" de poder donar suport a al Museu de Belles Arts "vaixell insígnia de la cultura valenciana" i ha assenyalat que estos dibuixos té més aviat un "valor testimonial", la donació permetrà que "es quedin a casa". Així, ha animat a la societat civil a "implicar-se a l'àmbit cultural" i facilitar donacions.

A més, es podrà apreciar també per primera vegada el retrat d'un nen, donat per Nuria Vera en 2012 i el retrat de Teresa Turnes, donat mitjançant llegat per la filla de la retratada en 2014. Els dos pintats per José Pinazo.

En el recorregut expositiu espolsa també obres emblemàtiques com la 'Floreal' que ha estat Medalla d'Or, 'El guardavies', 'L'escolà' o 'L'hivern' que romanien ocultes en el magatzem del museu, amb motiu de les obres de l'edifici que alberga el segle XIX.

La restauradora més antiga del Sant Pius, Asunción Tenas, casada amb el besnét d'Ignacio Pinazo Camarlench, ha explicat que algunes dels motius que es poden trobar en esta selecció.

Les reflexions d'Ignacio Pinazo Camarlench sobre la figura humana, ha dit, sorgixen a Itàlia, i al seu retorn a València planteja la representació del cos humà en dos vessants: una per encàrrecs, amb personatges "més rígids", i d'altra banda els retrats familiars, dels seus fills, la seua dona i fins i tot d'ell mateix. "Este tipus d'obra que no necessita que ningú aprove perquè fa per a ell i per a la seua família, i és la seua obra més solta".

Cultiva també el nu reinterpretant recursos adquirits a Roma i desenvolupant intensos tasques en decoracions de sostres per a la burgesia valenciana, dels quals s'exhibixen alguns exemples.

De José Pinazo destaquen els seus bodegons i figures i arriba a convertir-se en un gran retratistes en la seua època, assolint un renom internacional que li permet una "vida d'alt nivell que l'allunya de Godella, al contrari que el seu pare, intimista que es refugia a Godella".

Per la seua banda, les escultures d'Ignacio Martínez en esta mostra abracen 50 anys. "Les seues obres de carrers tenen plans densos, --ha apuntat Tenas-- però quan fa obres petites, com estes, més íntimes, de retrats, són d'estètica molt més pròxima i el naturalisme arriba a punts imperants". Està el retrat del seu pare.

"DEUTE AMB ELS GERMANS PINAZO"

Per a la tècnica, "sobre els germans Pinazo hi ha deute important a València". Segons ha revelat, gràcies a la seua proximitat amb la família, Ignacio Pinazo Camarlench sempre deia: "Porte molts anys sense pintar perquè els meus fills puguen treballar".

És "com si l'ombra del pare hagués impedit el desenvolupament més famós dels fills. Hi ha una frase que se solia dir a casa: "José no té qui li escriga i Ignacio a qui ningú vol".

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià