El PP proposa en el Congrés ampliar de 4 a 9 anys les penes per atropellaments de ciclistes i omissió de socors

Publicado: jueves, 22 junio 2017 18:29

MADRID, 22 Jun. (EUROPA PRESS) -

El Partit Popular (PP) ha registrat una Proposició de Llei Orgànica en el Congrés dels Diputats per a modificar el Codi Penal, amb l'objectiu d'ampliar de 4 a 9 anys les penes de presó, en cas d'improcedència, greu enfront dels atropellaments de ciclistes.

La proposta legislativa ha sigut presentada en la Cambra baixa després d'una reunió d'una hora de durada entre el ministre de Justícia, Rafael Catalá; el d'Interior, Juan Ignacio Zoido; el director general de la DGT, Gregorio Serrano; el portaveu del PP en el Congrés, Rafael Hernando; diputats 'populars' i representants d'associacions de ciclistes. La iniciativa serà portada al primer Ple del Congrés, en el mes de setembre, i s'espera tramitar de forma urgent i per lectura única, en funció de la resposta de la resta de grups parlamentaris.

En concret, la proposició de llei aposta per qualificar sempre com a imprudència greu la conducció que atempta contra la integritat de les persones en els següents tres supòsits: quan es comet un delicte contra la seguretat vial per excés de velocitat, quan es fa baix la influència de drogues o baix la influència d'alcohol.

Fins ara, el jutge valorava si la imprudència havia sigut greu, menys greu o lleu, d'acord amb les circumstàncies concurrents en el fet. Amb la nova regulació proposada, en qualsevol d'estos tres supòsits no cabrà marge d'interpretació i es consideraran imprudències greus en tot cas.

D'altra banda, s'obri la possibilitat de permetre al jutge que puga elevar la pena per damunt del màxim actual en els casos d'imprudències greus amb resultat de diverses víctimes, de manera que en el supòsit d'un conductor que com a resultat d'un atropellament a un grup de vianants o ciclistes cause diversos morts, puga imposar-se-li una pena de fins el 9 anys de presó, enfront de la legislació actual que establix una condemna màxima de 4 anys de presó.

La Proposició de Llei Orgànica introduïx també l'eliminació de la regla per la qual amb el Codi Penal actual, quan un conductor comet un delicte contra la seguretat vial que a més produïx resultats lesius o mort, només és castigat per la infracció més greu. Amb la reforma, es possibilitaria que totes les infraccions del conductor prèvies a l'accident es puguen sancionar de forma independent, permetent una major pena si concorren les circumstàncies per a fer-ho.

A més s'introduïx el delicte d'abandó del lloc de l'accident quan hi haguera previsiblement víctimes greus o mortals. Es pena a més, l'abandó encara que el conductor implicat gens puga fer per la víctima que haguera mort i per tant no puga socórrer-la, en considerar que es tracta d'una conducta dolosa i independent del delicte imprudent previ.

SOLIDARITAT CIUTADANA

Se sanciona així la maldat intrínseca a l'abandó de qui sap que deixa arrere algú que poguera estar lesionat o fins i tot mort. "Una cosa que tots pensem que és el lògic i el natural, en un exercit de solidaritat ciutadana, i que no obstant açò el nostre Codi Penal no arreplegava adequadament", ha manifestat Catalá.

En este sentit, Rafael Hernando ha declarat que "atropellar a algú, a qualsevol persona, i abandonar el lloc de l'accident és gravíssim" i "necessitava una tipificació millor en el Codi Penal", perquè es tracta d'un fet a més de covard i vil, intolerable"

El ministre de Justícia, Rafael Catalá, ha afirmat que la proposta té a veure amb "la necessitat de promoure una reforma del Codi Penal per a generar una reposada adequada davant unes conductes que estan generant lesions molt greus, perduda de vides i que, per alguns detalls de tècnica legislativa, potser no tenia una resposta adequada des del Dret Penal".

"Em vaig reunir al desembre passat amb Anna González, eixa persona que ha promogut un autèntic moviment social en xarxes i en mitjans de comunicació perquè hi haguera una resposta mes ferma davant este tipus de circumstàncies. Hui tenim la satisfacció de presentar este Projecte de Llei", ha declarat el ministre.

Segons Catalá, es tracta d'un reforma "prudent, moderada", que compta amb "tot l'aval" de la doctrina i dels experts. Així, el titular de Justícia espera que la proposta tinga el suport de tots els grups parlamentaris.

Per la seua banda, Zoido ha agraït al Grup Parlamentari Popular i al seu portaveu la iniciativa si es fes ressò d'eixa campanya que abandera Anna González, per una "llei mes justa". "Porta tant temps clamant que, afortunadament, el GPP s'ha fet ressò i va a ser una realitat", ha reblat el titular d'Interior, per a després agregar que "és una reforma necessària, prudent, assenyada i la va a entendre tothom".

Finalment, ha anunciat que, la setmana vinent, presentarà al costat d'Anna González una campanya de sensibilització específica sobre la precaució que han de tindre els conductors dels vehicles per a respectar els ciclistes, i que incidix en l'obligació de mantindre el metre i mitjà de distància a l'hora d'avançar i en què es pot xafar la línia contínua per a avançar a un o diversos ciclistes.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià