El PSOECyL promueve nes Cortes una iniciativa pa que la Junta "cumpla la llei" y regule la protección del asturllionés

Los procuradores socialistas Yolanda Sacristán y Diego Moreno.
EUROPA PRESS
Publicado: miércoles, 17 abril 2024 13:40

Si en seis meses nun se pon en marcha un proyectu de llei los socialistes van presentar una PNL

VALLADOLID, 17 Abr. (EUROPA PRESS) -

El Grupu Parllamentariu Socialista anunció esti miércoles que va presentar en comisión nes Cortes de Castiella y Llión una iniciativa pa encamentar a la Junta a presentar un proyectu de llei que regule la "protección, promoción y usu" de la llingua asturllionesa, como recuerden que recueye l'Estatutu d'Autonomía.

Asina lo esplicaron esti miércoles en rueda de prensa los procuradores del PSOE pola provincia de Llión Yolanda Sacristán y Diego Moreno na presentación d'esta iniciativa, na que criticaron que la Junta de Castiella y Llión "hasta la fecha" nun protexó nin reguló l'asturllionés, lo que consideren qu'incumple l'Estatutu d'Autonomía.

Los representantes del PSOE recordaron que la norma institucional básica de la comunidá recueye que'l llionés va ser "oxetu de protección específica poles instituciones pol so particular valir" y establez que la so "protección, promoción y usu va ser oxetu de regulación".

Por eso, como esplicó Yolanda Sacristán, lo que planteen ye "tan cenciellu como que la Junta cumpla la Llei", dalgo que reprochen que nun fixo nes últimes décades "incumpliendo la so norma básica", porque alvirtió de que "acaldía que pasa ensin facelo la nuestra llingua ta un poquitín más cerca de la so desapaición".

Mentanto, alvierten, el llionés, llingua que se valora que ye falada agora por 25.000 persones nes zones del norte y l'oeste de les provincies de Llión y Zamora, ta en "retrocesu imparable". Sacristán recordó qu'en 2010 la Unesco yá señalaba que yera una llingua "en peligru d'estinción" pero la Junta, llamenta, "sigue ensin inmutase".

Asina, especuló con que'l Gobiernu autonómicu paez qu'espera a que'l llionés "desapareza".

Diego Moreno recordó que nesi añu'l procurador socialista José Ignacio Martín Benito yá planteó una propuesta nesti sentíu nel Parllamentu autonómicu que salió apoyada "con votu unánime" de la cámara, pero "14 años depués nun se fixo nada", al igual que se recordaron les enmiendes presupuestaries presentaes pol PSOE p'ameyorar la protección del asturllionés, refugaes a la espera de que se debaten les correspondientes a les cuentes autonómiques de 2024.

Moreno precisó que'l proyectu de llei va tener que ser una regulación xurídica que protexa'l llionés "especialmente nes zones onde tovía se fala". Amás, mentó la Carta Europea de les Llingües Rexonales y Minoritaries, qu'anima a qu'esti idioma pueda ufiertase como parte "integral" del plan d'estudios, "polo menos como una asignatura".

Nel casu de que'l Gobiernu autonómicu nun promueva esi proyectu de regulación xurídica nun plazu de seis meses, el PSOE va vese na "obligación" de presentar una Proposición Non de Llei.

Per otru llau, Sacristán llamó l'atención sobre delles cuestiones, como que toles comunidaes autónomes "con patrimoniu llingüísticu propiu y reconocimientu del mesmu nos sos estatutos" regulen al traviés d'una llei autonómica la protección de les sos llingües, "menos Castiella y Llión"; al empar que desenvuelven midíes de protección y aseguren la so enseñanza dientro del sistema educativu.

Nesti sentíu, los procuradores del PSOE destacaron que la Junta de Castiella y Llión sí que se cumple la referencia nel Estatutu al "respetu y protección" del gallegu na zona d'El Bierzo, al traviés d'una collaboración cola Xunta pa que profesores d'esta autonomía impartan clases del idioma, pero "abandonen el llionés".

"Nun tenemos nengún inconveniente nello, pero que nun se detraiga nengún recursu pa que se promueva y protexa el llionés, entá ye más cuando'l gallegu nun tien pinta de tar en situación de riesgu, al contrariu que'l llionés", precisó Moreno.

La iniciativa va firmada polos cuatro parllamentarios socialistes llioneses --Sacristán, Moreno, Nuria Rubio y Javier Campos-- y el zamoranu José Ignacio Martín Benito.

Contador
Asturianu ofrecido por