A Xunta propón cambios no convenio con Audasa para que "nunca máis" haxa alzas extraordinarias en peaxes

Ethel Vázquez cun bizcocho 'libre de peaxe'
EUROPA PRESS
Publicado: lunes, 18 febrero 2019 14:42

Reclamará ao novo Goberno que se realicen descontos e que todo se faga a cargo dos PGE para que non se produzan incrementos de tarifas

SANTIAGO DE COMPOSTELA, 18 Feb. (EUROPA PRESS) -

A Xunta presenta este luns ante o Ministerio de Fomento unha proposta de cambios no actual convenio con Audasa, a concesionaria da AP-9, co obxectivo de que "nunca máis" haxa subidas extraordinarias de peaxes, á vez que demanda que se realicen descontos do 25% en traxectos de ida e volta durante o mesmo día. Así, quere que todo iso se faga a cargo dos Orzamentos Xerais do Estado (PGE nas súas siglas en castelán).

Nun almorzo coa prensa este luns, a conselleira de Infraestruturas, Ethel Vázquez, asegurou que van trasladar a "todos os foros" esta proposta con "cálculos en detalle", polo que será unha reclamación que farán ao novo Goberno que salga das urnas o 28 de abril, goberne quen goberne.

O Executivo galego busca pór coto ao "agravio" que sofre Galicia no tocante a un "desequilibrio territorial" no pago de peaxes fronte a outras comunidades, que se vai a "ir acentuando" logo dunha alza de case un 6% en catro meses na AP-9, "cinco veces máis que o IPC", que provocou un "clamor social".

Deste xeito, a conselleira demanda a anulación do "inxusto" e "inaceptable" decreto de 2011, aprobado polo Goberno socialista, polo cal se pagarán 1.463 millóns de euros até o final da concesión para o financiamento dunhas obras por 223 millóns.

En contraposición, o Executivo autonómico realiza unha proposta, após un traballo "intenso", que pasa por que o Estado realice un pago anual de 53,19 millóns á concesionaria durante cinco anos (case 266 millóns en total) para amortizar por vía orzamentaria as obras executadas de ampliación e non se executen os incrementos extraordinarios en próximos anos.

Ademais, avógase por un pago anual (serían 12,9 millóns euros o primeiro ano) até o fin da concesión (termina en 2048) para as bonificacións do 25% en traxectos de ida e volta o mesmo día --tamén para vehículos pesados e fins de semana--. Afirma que esta é unha proposta "viable e realista" para paliar os efectos "negativos" do decreto 2011.

PEAXES ENTRE UN 18% E UN 24% MÁIS CAROS EN 2025

E é que está prevista unha subida dun 1% (anual e acumulativo nos próximos 18 anos) para compensar o investimento nas obras para a ampliación de capacidade da autoestrada, entre elas as da ponte de Rande. A isto engádense os incrementos entre 2018 e 2020 para compensar o establecemento de bonificacións na peaxe de vehículos lixeiros nos tramos de Pontevedra-Vigo (bonifícase a volta), Pontevedra-Morrazo, Pontevedra-Vilaboa e Rande-Vigo. E engádese o que propicie o IPC.

Esta situación dá lugar a que as peaxes de 2025 subirán, en función do IPC, entre un 18% e un 24%, de forma que a este ritmo a viaxe entre A Coruña e Vigo terá un custo duns 20 euros.

Ethel Vázquez alerta de como estes incrementos de prezo provocan un aumento dos desprazamentos por estrada que van en detrimento da seguridade viaria. Pon de exemplo que entre xaneiro e outubro de 2018 houbo 11 vítimas mortais na N-550. Estas declaracións producíronse após un almorzo coa prensa no que a conselleira levou un bizcocho que ela mesma realizou coa lema 'libre de peaxe'.

COMPENSACIÓNS "ESCANDOLOSAS"

Así mesmo, Ethel Vázquez critica "aspectos desconcertantes" no "inxusto" convenio do Estado con Audasa con compensacións "absolutamente inxustificadas" á concesionaria, como a que inclúe 244 millóns polo imposto de sociedades.

Nesta liña, apunta a aspectos "escandalosos" no decreto de 2011 como 140 millóns de euros para uns custos de conservación de obras que "non existen", xa que non necesitarán arranxos a curto prazo e cuxa vida útil supera o prazo da concesión. Ademais, lamenta o interese do 8% fixo "sen capacidade de revisión" para financiar as obras.

Agora a Xunta levará este proposta tanto ao Parlamento galego (prevé buscar o apoio de "todos" os partidos na Cámara autonómica) como ao Congreso, así como ao actual e futuro Goberno central, a través da comisión conxunta sobre a AP-9. Tamén impulsará reactivar na próxima lexislatura a transferencia da autoestrada.

RESPOSTA DE AUDASA

Cuestionada sobre como cre que pode reaccionar Audasa ao cambio nas súas actuais condicións, Ethel Vázquez explica que "á Xunta ao que lle preocupa son os galegos e Galicia, e menos a preocupación da concesionaria".

Con todo, lembra que "existen precedentes de poder revisar á baixa", como o ocorrido coa modificación do convenio de 2006, no que había "un enriquecemento inxusto", para permitir a gratuidade das peaxes Vigo-O Morrazo e A Coruña-A Barcala. Ante esto, Audasa presentou recurso ante o Tribunal Supremo, o cal está pendente de sentenza.

"Supomos que Audasa irá ao contencioso como fixo no momento no que rompemos ese convenio do bipartito que era inxusto para os galegos e beneficioso para Audasa", opina Ethel Vázquez.

Finalmente, a preguntas sobre se apoia un rescate da autoestrada, a conselleira de Infraestruturas descarta esta opción, que non ve "viable", porque "supón pagar miles e miles de millóns de euros" nun único pago á concesionaria.