L'Oficina Anticorrupció preveu obrir investigacions durant les properes setmanes arran de dues denúncies

La Memria de l'organisme avisa del "redut grau d'execució del pressupost", del 31,7%, a causa del retard en engegar l'Oficina

El director de l'Oficina Anticorrupció, Jaume Far, en la seva presa de possessió
PARLAMENT IB - Archivo
Europa Press Islas Baleares
Publicado: jueves, 28 febrero 2019 18:47

PALMA DE MALLORCA, 28 Feb. (EUROPA PRESS) -

L'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de Balears preveu obrir, durant les prximes setmanes, investigacions per dues denúncies rebudes aquest 2018, en apreciar indicis d'irregularitats després d'una primera fase d'examen.

Així consta a la Memria 2018 de l'Oficina, lliurada aquest dijous al Parlament. En total, l'organisme va rebre durant l'any 14 informacions, de les quals deu es van materialitzar com a denúncia formal, per actualment la majoria es troben en "fase d'anlisi de versemblana", ja que l'Oficina encara no compta amb personal per tramitar-les.

"No obstant aix, és previsible que en les prximes setmanes, dues d'aquestes denúncies siguin arxivades i altres dues passin a la fase d'investigació per apreciar-se indicis d'irregularitats", s'assenyala al document.

De les 14 informacions rebudes, quatre procedien de persones que es van posar en contacte amb l'Oficina per telfon, van plantejar diversos casos i després d'aclarir els seus dubtes no van arribar a formalitzar cap denúncia. De les deu restants, sis van ser presentades per particulars -quatre d'elles amb un escrit explicatiu i documentació annexa-, tres procedeixen de funcionaris i una d'un grup polític.

Quant a les institucions denunciades, en quatre casos eren ajuntaments, dos afecten Consells Insulars, una afecta el Govern, una altra a empreses i entitats privades -en les seves relacions amb el sector públic- i dos a altres organismes públics.

A més, per iniciativa prpia, en dues ocasions l'Oficina ha practicat requeriments d'obtenció d'informació, en procediments que després han quedat arxivats per no apreciar-se irregularitats.

Quant a les matries, cinc casos estan relacionats amb irregularitats en la funció pública; quatre amb urbanisme; dos per conflictes d'interessos; i una tracta irregularitats en la contractació pública.

REDUDA EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST

A la Memria també es detalla l'activitat de l'Oficina al llarg de l'any i s'adverteix del baix grau d'execució del seu pressupost, que assoleix només el 31,78 per cent.

El document aportat al Parlament atribueix aix al "significatiu retard de l'inici de l'activitat" del mateix organisme, "que no ha tingut aprovat el seu reglament de funcionament i rgim interior fins al 14 de desembre i, per tant, no ha pogut comptar amb personal durant l'exercici".

Del mig milió d'euros de transferncies que l'Oficina va rebre de l'import pressupostat, s'han gastat 158.936 euros i ha quedat un romanent de crdit de 341.063 euros.

Durant 2018, l'Oficina ha subscrit 14 contractes, dels quals set han estat per contractar serveis i subministraments per a l'entorn tecnolgic de l'entitat i el desenvolupament de la web i la seu electrnica; tres han estat per comprar material informtic i de reprografia i contractar el servei de telefonia; altres tres per a la gestió de nmines i comptabilitat; i un per a contractar una eina d'investigació mercantil.

DIFICULTATS PER ESTABLIR UNA SEU FÍSICA

La Memria també relata les dificultats de l'organisme per establir la seva seu, que es va situar de forma provisional dins del Parlament. No obstant aix, s'estan cercant altres llocs amb l'objectiu de mantenir els principis de neutralitat i confidencialitat recollits en la Llei que creava l'Oficina.

Malgrat els contactes amb diferents administracions, "en tots els casos es va rebre resposta negativa a l'habilitació d'un espai suficient per albergar la seu de l'Oficina", i per aquest motiu s'han elaborat plecs per licitar un contracte de lloguer. Malgrat aix, no s'ha dut a terme la licitació per qüestions tcniques, a causa que l'Oficina no té una mesa de contractació -de la qual tampoc pot disposar per no tenir personal-.

L'Oficina va sollicitar collaboració al Parlament per constituir una mesa de contractació a través d'un conveni, per no ha rebut resposta. Finalment, s'ha adscrit a l'Oficina una part d'un immoble titularitat de la Conselleria d'Hisenda al costat del Parlament, un entresl de 40 m2 que permetr situar els primers efectius de manera provisional.

IMPLANTACIÓ D'UN SISTEMA D'ALERTES, PRIORITAT PER 2019

D'altra banda, la Memria perfila com una de les actuacions prioritries per 2019 la implantació d'un sistema d'alertes per la detecció primerenca d'irregularitats i males prctiques, que comptaria amb un procediment automatitzat de detecció i una eina d'anlisi dinmica de dades. Es tracta d'un sistema en el qual també participen altres administracions públiques, entre elles la Generalitat Valenciana, "que ho lidera i impulsa".

També est pendent de finalitzar la implantació tecnolgica d'una bústia de denúncies annimes, pel que es va signar un conveni de collaboració amb l'Ajuntament de Barcelona per aprofitar els seus coneixements -ja que el consistori catal té des de fa diversos anys una bústia tica i de bon govern-.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado