Els portaveu adjunts del Grup Parlamentari Ciudadanos, Edmundo Bal (d) i Joan Mesquida (c) i la diputada de Cs, Sara Giménez (i), ofereixen declaracions als mitjans de comunicació - Oscar Cañas - Europa Press
Marlaska compareixer a la Comissió d'Interior per informar sobre la mort d'un intern en el CIE de Sapadors
MADRID/PALMA DE MALLORCA, 30 Jul. (EUROPA PRESS) -
El diputat de Ciutadans Joan Mesquida ha aprofitat aquest dimarts la seva primera intervenció al Congrés dels Diputats per recordar a Diego i Carlos, els dos gurdies civils assassinats per ETA fa deu anys a Calvi (Mallorca).
En concret, el balear ha reclamat al Govern central que "redobli els esforos per esclarir el crim" i ha assegurat que no oblidar als dos agents morts i que treballar "per preservar" el seu llegat.
COMPAREIXENA DE GRANDE-MARLASKA
El ministre de l'Interior en funcions, Fernando Grande-Marlaska, compareixer després de l'estiu en la recentment constituda Comissió d'Interior del Congrés dels Diputats per informar sobre la mort, el passat 15 de juliol, d'un intern al Centre d'Internament d'Estrangers (CIE) de Sapadors, de Valncia.
Així ho ha anunciat aquest dimarts en la Diputació Permanent del Congrés el diputat socialista David Serrada per sollicitar a ERC i EH Bildu que retiressin la seva petició de convocar una sessió extraordinria del Ple amb la compareixena de Marlaska per "donar compte de la situació de les persones retingudes" en el CIE de Valncia "i de les circumstncies de l'última mort succeda dins".
"Hi ha un compromís del Govern de transparncia i del ministre de l'Interior per acudir a la Comissió per donar per finalitzades explicacions de tot el relacionat amb aquest fet", ha traslladat Serrada, que ha demanat als proponents la retirada de la petició "en favor del compromís del Govern de venir a la Comissió una vegada que tingui més informació".
La proposta del PSOE ha estat acceptada per ERC i EH Bildu, que ha retirat la petició. La diputada de la formació abertzale Mertxe Aizpurua ha recordat a l'inici de la seva intervenció que el jove marroquí Marouane Abouobaida, de 23 anys, va morir penjat a la seva cella d'allament.
"No és la primera vegada que es produeixen morts en els CIE i de no establir-se canvis no ser l'última", ha proclamat Aizpurua, que ha reclamat que la gestió dels CIE no estigui "en mans de la Policia Nacional", i ha denunciat que el jove mort fos tancat en una cella d'allament. També ha preguntat si existeix un protocol contra sucidis en els CIE, "i en aquest cas per qu no va funcionar", així com si el mort havia estat agredit prviament.
"Hi ha indicis per pensar que la mort de Marouane es va poder evitar per aix cal aclarir l'ocorregut i prendre mesures perqu no es produeixin fets similars", ha afegit la diputada d'EH Bildu, que ha demanat, com el diputat d'ERC Xavier Eritja, el tancament dels CIE.
Per al diputat catal, els CIE són "espais institucionals de discriminació", "antres de degradació de valors humans" i "espais d'acarnissament contra migrants" on es vulneren drets "essencials". Sobre el cas de Sapadors, Eritja ha assegurat que va poder haver-hi "greus errors de protocol" i la defunció "posa en dubte que es disposi de protocols per evitar el sucidi" dels interns.
VOX REIVINDICA A SALVINI
Abans de la retirada de la petició, el PNB havia recolzat la compareixena de Marlaska, mentre Unides Podem havia anunciat la seva abstenció perqu recolzava que es produís a la Comissió d'Interior, i no en un Ple extraordinari. La diputada de la formació morada, Victoria Rosell, ha aprofitat la seva intervenció per retreure "el subtil exercici de xenofbia de parlar d'ETA para no parlar d'un ésser hum mort".
Alludia a intervencions com la de la diputada de Vox Macarena Olona, que s'ha manifestat a favor de la compareixena de Marlaska en la cmera, encara que ha enumerat motivacions diferents com el cessament del coronel Manuel Sánchez Corbí com a cap de la UCO de la Gurdia Civil, o el recurs al Consell d'Estat per "desvincular-se de l'acord sobre equiparació salarial" de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat.
La presidenta del Congrés, Meritxell Batet, ha advertit Olona que havia de cenyir la seva intervenció al contingut de la petició de compareixena, encara que la diputada de Vox ha continuat parlant d'"acostament de presos etarres" i homenatges a terroristes, qüestions que, en la seva opinió, justifiquen la compareixena de Marlaska, "per no per descomptat pels motius que han portat a EH Bildu i al Grup Republica a sollicitar aquesta compareixena", ha postillat.
"I no ser perqu Vox no est completament d'acord en el fet que sigui necessari el tancament dels CIE, per perqu s'aplica una adequada política d'immigració perqu no es produeixi un efecte crida", ha dit la representant de Vox per reivindicar les polítiques del ministre de l'Interior itali Matteo Salvini de "tancar les portes als immigrants illegals amb mesures contundents".
Per la seva banda, la diputada del PP Belén Hoyo, després de lamentar la mort del jove immigrant Marouane Abouobaida, ha anunciat que el seu partit votaria contra la petició per partir d'EH Bildu. "No permetrem que ens doni una llió de res en matria de drets humans els que homenatgen assassins o van tenir Ortega Lara soterrat viu", ha proclamat.