Compromís denuncia que la Policia Local no va mobilitzar efectius extraordinaris ni va alertar a la població el 29O

Archivo - Arxiu - Agent de Policia Local en una de les campas habilitades després de la dana
AYUNTAMIENTO DE VALÈNCIA - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: lunes, 24 febrero 2025 18:11

   VALÈNCIA, 24 Feb. (EUROPA PRESS) -

   La portaveu de Compromís a l'Ajuntament de València, Papi Robles, ha assegurat que durant la dana que va arrasar gran part de la província el passat 29 d'octubre va haver-hi "una greu inacció de la Policia Local i una evident falta de reforços".

   "El govern de Mª José Catalá no va mobilitzar efectius extraordinaris ni va utilitzar la megafonia per a alertar a la població. Fins i tot, el cap de la Policia Local no va reunir als seus comandaments fins a huit dies després de la catàstrofe", ha asseverat.

   A més, ha denunciat que la Policia Local es nega a proporcionar els registres i enregistraments de les telefonades rebudes durant la dana a la comissió d'investigació municipal. Al seu juí, esta negativa evidència l'opacitat del govern de Catalá en la gestió de la crisi, arreplega la coalició valencianista en un comunicat.

    Robles i el regidor Ferran Puchades han presentat hui dilluns les seues conclusions sobre la gestió de la dana per part de l'Ajuntament de València, amb "cinc greus errors que evidencien una resposta negligent per part del govern municipal".

    En general, la portaveu de Compromís ha defensat que "hi ha proves suficients per a demostrar que el govern de Catalá va fallar estrepitosament en un moment crític, posant en risc la vida de la ciutadania".

   En primer lloc, ha denunciat que la falta de coordinació i la inacció van agreujar les conseqüències d'una catàstrofe que va deixar 17 víctimes mortals i milers d'afectats a les pedanies de València. Especialment, ha apuntat al "buit informatiu" en les hores clau: "Entre les 18 i les 20 hores, el Centre de Coordinació Operativa Municipal (Cecopal) no va emetre cap ordre ni comunicació d'emergència, deixant a la ciutat sense direcció en ple desastre".

   A més, els valencianistes denuncien que no es va activar el Pla d'Inundacions, a pesar que l'alerta roja estava vigent des de les deu del matí, i que "no es van aplicar mesures preventives com evitar desplaçaments o reforçar els serveis d'emergència".

   Un altre de les fallades que, al seu juí, va cometre l'executiu municipal (PP-Vox), va ser retard en la detecció del desastre: "La inundació de pedanies com La Torre i Sociópolis va començar a les 19.40 hores, però no es va registrar oficialment fins a les 20.07, perdent un temps molt valuós per a minimitzar danys".

   La "desorganització" en la resposta és una altra de les seues crítiques. Compromís assegura que "el Lloc de Comandament Avançat es va situar en una zona de risc, exposant als equips d'emergència a possibles inundacions i dificultant la coordinació, tal com reconeix el propi cap de Bombers en la seua declaració en la comissió d'investigació en l'Ajuntament".

   D'altra banda, Compromís denuncia que la primera edil "ha intentat traslladar la culpa a altres administracions en lloc d'assumir responsabilitats", mentre que la comissió municipal "s'ha centrat a fer recomanacions en lloc d'investigar els errors comesos".

   "Resulta especialment impactant que els bombers i policies que van acudir com a voluntaris a ajudar ho feren en contra del criteri dels seus superiors i saltant-se les seues indicacions --ha apuntat Puchades--. És increïble que els bombers estigueren alertant del que venia, avisats pels seus companys d'Utiel, i que ningú del govern municipal fera res".

RESPONSABILITATS DAVANT DE LA JUSTÍCIA

   Davant d'estos fets, Compromís anuncia que traslladarà tota la informació a les causes judicials obertes per a exigir responsabilitats polítiques i administratives: "La ciutadania mereix respostes i justícia. No permetrem que una negligència com esta quede impune ni que es repetisca una tragèdia similar".

   La coalició ja va sol·licitar la compareixença en la comissió municipal d'investigació de Catalá com a màxima responsable de l'emergència, de Juan Carlos Caballero com a màxim responsable dels bombers, de Jesús Carbonell com a màxim responsable de la Policia Local, d'Emilio Argüeso com a responsable de la coordinació de l'emergència en la Generalitat, així com de l'exconsellera Salomé Pradas i el president de la Generalitat, Carlos Mazón.

   "Cap d'ells havia de comparèixer, segons Catalá, per la qual cosa la conclusió que podem extraure és que anteposa els interessos del Partit Popular a donar resposta a les famílies de les persones que van morir a causa de la riuada. Perquè si realment estava actuant com a alcaldessa, ja estaria exigint responsabilitats a Mazón en lloc de votar-li a favor a Les Corts , com va fer dijous passat", ha conclòs Robles.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press