VALÈNCIA, 12 Mar. (EUROPA PRESS) -
L'espanyol mitjà mesura 173,1 centímetres, 1,3 centímetres més que en els noranta i el 46,7% de la població masculina té un pes normal. A més, el 60% dels homes té problemes per a trobar talla respecte del 40% de les dones, segons es desprèn d'un estudi antropomètric fet per l'Institut de Biomecànica de València, les conclusions del qual s'han presentat este dijous a les empreses del sector de la moda, tèxtil i confecció.
L'informe s'ha portat a terme dins del projecte europeu SizingSUDOE, en què l'IBV ha realitzat mesuraments antropomètrics a 1.600 espanyols d'entre 12 i 70 anys de totes les comunitats, que han permès elaborar una publicació orientada específicament al sector tèxtil, segons ha informat el centre en un comunicat.
L'estudi ha constatat que l'estatura mitjana dels joves entre 18 i 34 anys és de 175,3 centímetres pels 167,4 que mesuren els més grans de 55 anys. Si s'observa que la mitjana d'altura de l'home espanyol ha passat de 171,8 centímetres establits per l'INE en 1998 als 173,1 de l'estudi portat a terme per l'IBV, este augment d'estatura confirma que els espanyols "cada vegada són més alts".
En relació amb les dades de pes, reflectixen que la majoria dels espanyols està en mesures convencionals. Segons l'Índex de Massa Corporal (IMC) dels participants a l'estudi i la classificació de l'Organització Mundial de la Salut, el 46,7% dels homes té un pes normal, el 37,5% sobrepès i el 4%, aprimament lleu. En estos tres grups, se situa el 88,2% de la població masculina mentre que l'11,8% restant són persones amb obesitat.
De fet, tal com reflectixen els resultats, l'obesitat es fa més present amb l'edat. Entre els més grans de 55 l'obesitat en els seus diferents graus afecta el 30,7% de la població, arribant al 90% si s'inclou a les persones amb sobrepès (59,3%). En els més joves (entre 18 i 34 anys), esta circumstància afecta ja el 34,4% de la població i l'obesitat al 9%.
En els dos casos, s'observa com el percentatge de la població amb sobrepès es duplica amb l'edat i el d'obesitat s'arriba a triplicar. En comparació de la població femenina, que el 56,2% de les dones té un pes normal; un 24,9% té sobrepès i un 5% aprimament lleu.
REPTES DEL TEXTIL
L'estudi ha estat impulsat a Espanya, França i Portugal per administracions i grups empresarials per a respondre als "reptes" d'estes empreses, com la creixent deslocalització de la producció, l'aplicació de sistemes de patronatge basats en dades i proporcions corporals dels anys 70, així com l'"escassa estandardització" dels sistemes de talles.
Per als homes, la falta de proporció al quadre de talles és un dels principals problemes per a trobar talla, el que passa al 85% dels casos. Concretament, les peces que plantegen "més problemes" d'ajust són camises i pantalons.
Estos fets provoquen que una de les principals queixes dels consumidors siga la "falta d'ajust" de roba. De fet, segons l'IBV, a Espanya les talles de la roba, com ja s'havia comprovat amb la població femenina, "no s'adeqüen al perfil físic actual dels homes". La situació suposa una "barrera", per exemple, per a la venda per internet i provoca "un elevat índex de devolució i de roba que es queda sense vendre al final de cada temporada".
HÀBITS DE COMPRA
Per este motiu, l'estudi també ha analitzat els hàbits de compra dels homes. Una de les conclusions extretes és que el 70% mai compra roba per internet perquè en un 26% dels casos no poden saber com els quedarà la peça i en un 23% perquè els agrada veure el que compren (23,3%).
En el cas dels homes que sí compren per internet, un 27% manifesta haver tingut problemes amb la talla o l'ajust.
La directora del projecte SizingSUDOE, Marta Valero, ha explicat "un dels principals motius d'estos inconvenients és que el quadre de talles actual fa referència a les "mesures dels patrons de la roba en lloc de a mesures corporals". A més, ressalta que les persones "tenen proporcions diferents, per exemple en funció de l'edat, per tant un maniquí únic no servix per a tota la població".
"Amb l'objectiu de resoldre esta situació hem analitzat les dades antropomètriques d'homes i dones per a caracteritzar les diferents constitucions corporals i així conèixer les mesures i formes més comuns entre la població espanyola en funció del grup d'edat", ha descrit, amb l'objectiu que els consumidors "troben un millor ajust en les peces" i les empreses "reduïsquen costos i optimitzen els seus processos de producció d'acord a les necessitats dels seus clients", ha afegit la investigadora.
LLIBRES I MANIQUINS
Com a resultat de l'estudi, es desprèn que les talles no s'ajusten als consumidors, que a més "van a variar de talla segons l'edat". Front a esta situació, l'IBV ha editat dos llibres de mesures i talles que contenen l'anàlisi de les dades antropomètriques de l'home i de la dona amb l'objectiu de transferir a les empreses la informació actualitzada.
"Estem en disposició d'establir un patronatge i talles més precises per a la roba i els complements que es traduïx en una millor adaptació als consumidors i una major reducció de costos per a les empreses", ha explicat Valero. A partir d'este estudi, és possible també desenvolupar avatars 3D o maniquins virtuals que ajuden que el dissenyador realitze el seu treball de manera virtual però també fa possible que fabriquen maniquins "a la mida que es desitge i així elaborar les peces" sobre un basat en mesures reals.