PAU a València: la generació "resilient" que va començar Secundària en pandèmia i acaba amb la tragèdia de la dana

El canvi de model d'examen, la notes i el temari incomplet porten als alumnes a comptar amb les universitats privades

Archivo - Arxiu - Una estudiant en un dels exàmens de la selectivitat 2021 a la Universitat Politècnica de València, el dia del començament dels exàmens de selectivitat 2021, a 8 de juny del 2021, a València, Comunitat Valenciana, (Espanya).
Jorge Gil - Europa Press - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: lunes, 2 junio 2025 18:30

   VALÈNCIA, 2 Jun. (EUROPA PRESS) -

   Un total de 13.098 alumnes s'enfronten este dimarts a la selectivitat a la província de Valencia. Una prova que enguany ve marcada per un canvi de model d'examen --que elimina l'opcionabilitat que es va introduir per la pandèmia del 2020 i incorpora un model únic-- i per la dana del passat 29 d'octubre que va afectar a gran part de la província, va paralitzar les classes i va condicionar el rumb del curs d'una generació que va començar Secundària en pandèmia i acaba Batxillerat amb esta tragèdia.

   Donades les circumstàncies, la Conselleria d'Educació va anunciar a la fi de novembre que l'alumnat afectat per la riuada tindria l'opció de triar entre juny i juliol per a realitzar la convocatòria ordinària de la Prova d'Accés a la Universitat (PAU) i disposaria també d'una extraordinària a la fi de juliol.

   Per a l'alumnat afectat per la dana fer front a estes proves ha suposat un doble repte: d'una banda, aconseguir completar tot el temari de Segon de Batxillerat en temps rècord i, per un altre, gestionar la tragèdia viscuda i intentar tirar endavant.

   Roberto Rubio, Irene Verdoy i Ana Martínez són alumnes de l'IES María Carbonell i Sánchez de Benetússer que han decidit presentar-se a la convocatòria ordinària de juny. Roberto vol estudiar el Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans --requerix un 8,151 de nota d'accés en la Universitat de València (UV)-- mentre que Irene i Ana volen estudiar Infermeria, que té un 12,383 com a nota de tall en la mateixa institució.

   Els tres van decidir apostar per la convocatòria de juny ja que, segons han explicat en declaracions a Europa Press, en acabar les classes el 9 de maig, si optaven per la de juliol, haurien d'estar "quasi dos mesos" estudiant pel seu compte mentre que ara tenen els temes "més recents", a pesar que van realitzar els finals entre el 12 i el 14 de maig sense haver acabat el temari.

   En este sentit, han assenyalat que els professors han seguit fent classes amb posterioritat als alumnes perquè puguen acudir a les proves havent vist totes les matèries al complet.

JULIO "NO GARANTIX IGUALTAT DE CONDICIONS"

   "T'estan donant la teoria però ho has de fer tu pel teu compte a casa perquè ells no et van a examinar perquè ja t'han donat totes les notes", ha incidit Roberto, qui assegura que es van examinar dels finals de maig faltant-los "molt" temari per veure: "En el final de Castellà les subordinades no van entrar perquè no les havíem donat; en Valencià no va entrar la sociolingüística i, en Història, la Transició", ha subratllat.

   En este punt, ha indicat que la proposta d'una segona convocatòria al juliol "no garantix una igualtat de condicions" entre alumnat afectat i no afectat perquè "encara que ells ho fan al juny i jo al juliol tenint un mes més per a estudiar, ells ho fan tenint recent un examen final en el qual se li ha avaluat de tot el temari".

   "La gent està anant a classes ara però el 20 de juny acaba l'institut i 15 dies abans de la PAU no hi ha classes perquè els professors no van a anar a l'institut un 28 de juny. Les han oferit ara durant este mes i la gent està repartida entre els quals sí van a anar a juny, i es van a arriscar, i els que necessiten més nota i més temps i van a juliol", ha exposat.

   En el cas d'Irene i Ana, han decidit presentar-se a juny perquè davant d'un curs tan "caòtic" en el qual "s'ha perdut molt temps entre classes online, cancel·lacions per alertes meteorològiques o l'apagada", han optat per la universitat privada i "només" necessiten aprovar. "Molts després de la dana, veient les notes i el canvi de model d'examen hem optat per privades perquè no arribem" a esta puntuació, ha assenyalat Ana que afirma que "la majoria que van a juliol és perquè volen una pública i necessiten molta nota".

   Així mateix, els tres han criticat que van haver de decidir a l'abril si volien anar a la convocatòria de juny o de juliol, la qual cosa els va generar "molta incertesa" ja que no havien acabat el temari i havien de confiar que per a la data de juny ho haurien vist tot.

    "Pensàvem: Si m'espere a juliol i estudie tot el mes a casa M'eixirà millor o m'eixirà pitjor?, Ho faran més fàcil l'examen de juliol perquè va l'alumnat dana o ho faran més difícil?", ha plantejat Roberto.

"FALTA DE CONCENTRACIÓ" EN LLIÇONS ONLINE

   Respecte a la volta a les classes després de la dana, Roberto ha assenyalat que tres setmanes després de l'ocorregut van començar les classes online en les quals al principi el professorat va voler enfocar-se en l'estat emocional de l'alumnat per a després poder seguir amb el curs.

   En este sentit, Irene ha indicat que les classes online van ser un "desastre" perquè no estaven "tan concentrats" com en l'aula i un dels problemes que destaquen és que els professors van donar per "abordat" l'explicat en este període i amb este mètode perquè, en cas contrari, els temes de set mesos "els havien de donar en tres". I Roberto ha sigut contundent: l'atenció no era la mateixa ja que, en molts casos, després d'assistir a la classe online "havies de baixar a seguir ajudant".

   "Jo tinc en classe a gent que ha perdut familiars o que ha perdut la casa i que han hagut d'estar estudiant a casa de la seua tia o de la seua iaia, i en condicions així no estudies igual", ha asseverat.

   Per això, tant Roberto com Irene i Ana s'han mostrat molt crítics amb el nou model d'examen ja que consideren que, després de l'ocorregut amb la dana a Valencia, haurien d'haver-ho posposat per al següent any.

   "Ens venia molt just de temps a tots nosaltres i no ho podíem portar del tot ben preparat perquè anàvem amb tres mesos de retard", ha remarcat Ana, al mateix temps que ha recordat que, des del dia de la dana fins al 7 de gener no van tornar a les aules.

"INCERTESA" SOBRE EL MODEL D'EXAMEN

   En este sentit, Roberto ha afirmat que el millor haguera sigut mantenir l'altre model d'examen ja que d'esta forma, s'haurien pogut llevar part del temari que han donat "malament" i "ràpid" per a centrar-se en el qual han pogut veure en classe.

   I, ha sostingut que els professors van començar el curs sense saber quin anava a ser el model d'examen que havien de fer, per la qual cosa van començar a donar temari sense saber segur si entraria o no. El model finalment es va saber uns dies abans de la dana pel que, després de la riuada, va tornar "la incertesa" de no saber si anaven a canviar l'examen o "ens ho anaven a facilitar".

    "La mesura de disposar d'un mes més per a estudiar a mi em sembla una tonteria. Que a nosaltres (els afectats de la dana) ens hagueren fet l'examen d'abans, per exemple, hauria sigut injust per a la resta? No ho sé. Que nosaltres haguérem tret més nota per tenir un examen amb opcionabilidad? No ho sé, però, per descomptat, els que anem al juny anem en desavantatge segur. I els que van al juliol depèn de com s'ho munten", ha manifestat.

   Finalment, els tres estudiants han posat en relleu la "resiliència" de la seua promoció: "Crec que és alguna cosa que admirar. Als nostres fills els podrem explicar que començarem l'institut amb el Covid i que hem acabat amb una dana, o siga, dos tragèdies molt greus", ha ressaltat Ana que opina que "si hem pogut amb un Covid i amb una dana, doncs podem amb tot".

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press