Martin Rickett/PA Wire/dpa
VALÈNCIA, 21 Jul. (EUROPA PRESS) -
El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, ha posat l'accent que el viatge que va realitzar el cap de setmana passat el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, a Nova York per a assistir a la final del Mundial de futbol "ha costat zero euros als valencians" i no ha eixit de les arques de l'executiu autonòmic. El portaveu no ha precisat qui ha abonat l'entrada i l'estada i ha dit desconèixer "en qualitat de quina ha aconseguit" este abonament el també líder del PPCV.
Així ho ha manifestat a preguntes dels periodistes en els passadissos de Les Corts, després que tant PSPV com Compromís hagen exigit explicacions sobre les despeses d'este viatge. Fonts de la Generalitat van assegurar divendres passat que Llorca va viatjar al partit entre Espanya i Argentina convidat per la Real Federació Espanyola de Futbol (RFEF) i que s'havia pagat les despeses.
Entre els grups de l'oposició, el síndic socialista, José Muñoz, ha explicat que el seu grup ja ha registrat una sol·licitud de documentació sobre el viatge, en considerar que hi ha "contradiccions" sobre com va aconseguir Llorca l'entrada: si "com president o com a personal particular".
Per això ha exigit al cap del Consell que ho aclarisca i que faça públiques totes les factures associades al viatge i a l'entrada, que, segons ell, "pot costar entorn de 24.000 dòlars". Ha reclamat saber si Llorca s'ha valgut de "contactes informals relacionats amb el seu lloc" per a aconseguir l'entrada o si li la va enviar directament la RFEF.
Muñoz ha assenyalat que és "curiós" que Llorca fora "l'únic president autonòmic" a assistir al partit del diumenge, al mateix temps que ha destacat que també va assistir a l'estadi novaiorqués l'alcalde de La Nucia, Bernabé Cano, i "germà de la consellera Marian Cano". "Arribarem fins a les últimes conseqüències i anirem a la justícia si no hi ha explicacions", ha advertit.
En concret, els socialistes han demanat tenir accés a totes les despeses realitzades per qualsevol concepte relacionat amb l'assistència de Llorca i d'un acompanyant d'est, així com una còpia de totes les factures i altres documents acreditatius. També han sol·licitat una copita de totes les comunicacions entre la RFEF i Presidència.
Des de Compromís, Joan Baldoví ha avançat que el seu grup registrarà este dimarts una iniciativa per a sol·licitar documentació sobre el viatge, ja que també creu que hi ha "massa contradiccions" sobre com Llorca va aconseguir l'entrada i sobre qui l'ha pagat.
Sobre este tema, ha qüestionat si "ho ha pagat ell o li l'ha pagat una empresa on Vicente Ordaz [secretari autonòmic de Comunicació] té algun tipus de vinculació familiar o alguna participació". Per a aclarir això, ha urgit a Llorca a presentar totes les factures.
"FA MALA OLOR"
Baldoví ha assegurat que esta situació "fa mala olor", al mateix temps que ha recordat el "precedent" dels "menjars" del conseller José Antonio Rovira i l'expresident i diputat del PP Carlos Mazón pagades per la Generalitat.
Per la seua banda, el síndic del PP, en ser preguntat en diverses ocasions per qui ha pagat el viatge i l'estada, ha assenyalat que ell no porta "els comptes" ni "la targeta" de Llorca i que desconeix "en qualitat de quina ha aconseguit l'entrada". "Dic sense por d'equivocar-me que el viatge ha costat zero euros a les arques de la Generalitat", ha reiterat.
Dit això, ha acusat a PSPV i Compromís de voler generar una "cortina de fum" per a tapar els casos de presumpta corrupció que afecten al Govern i ha defensat que l'important d'aquesta setmana és l'aprovació dels pressupostos autonòmics per al 2026. "Estem al juliol aprovant pressupostos i tenim a Julio Martínez declarant en l'Audiència Nacional", ha dit en al·lusió a la declaració d'un soci de Zapatero en el cas Plus ultra.
"NO HI HA TEMA"
"Crec que no hi ha tema i que el PSOE està desesperat", ha dit, i ha acusat als socialistes d'anar "de desbaratadors" de la victòria espanyola en una final on "hi havia pólvora valenciana, música valenciana i un president valencià, i sembla que els sàpia greu".
Pastor ha aprofitat per a criticar el pagament d'una entrada a un partit de la UEFA en el qual va jugar el Vila-real al que va assistir l'exconseller d'Educació Vicent Marzà, així com un "concert privat" del grup La Habitación Roja per "5.000 euros" per part de l'expresident Ximo Puig.
I el síndic de Vox, José Mª Llanos, ha afirmat que "si algú ha de donar explicacions d'este viatge, en tot cas ha de ser el president", encara que ha coincidit amb el PP en què l'esquerra busca "generar cortines de fum" amb este assumpte i en què l'important són els pressupostos.
Llanos ha indicat que Llorca ha tingut temps durant el viatge de com "estudiar l'execució" d'estos comptes, "com desenvolupar l'aplicació reglamentària de la 'prioritat nacional'" i de si recolzar l'esmena que Vox manté 'viva' per a retallar més fons a l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL).