PP i Vox aproven en Les Corts els pressupostos del 2026, que introduïxen en la llei la 'prioritat nacional'

Els primers comptes de Llorca tiren endavant amb una única discrepància entre ambdues formacions en les retallades a l'AVL

PSPV i Compromís acusen al president de ser còmplice de Vox perquè "necessita el seu suport per a ser candidat"

Ple de pressupostos en Les Corts
Rober Solsona - Europa Press
Europa Press C. Valenciana
Publicado: miércoles, 22 julio 2026 15:01

   VALÈNCIA, 22 Jul. (EUROPA PRESS) -

   El ple de Les Corts ha aprovat definitivament este dimecres els pressupostos de la Generalitat per al 2026, els primers de Juanfran Pérez Llorca al capdavant del Consell i els primers que regulen per llei la 'prioritat nacional' en una comunitat autònoma.

   Els comptes han tirat endavant amb els vots a favor de PP i Vox i en contra de PSPV i Compromís. L'aprovació arriba quasi dos mesos després que el Consell presentara el projecte i només cinc mesos abans del final de l'exercici. Ascendixen a un total de 33.305 milions d'euros, un 3,1% més que els del 2025, i inclouen un augment de 450 milions per a educació.

   En finalitzar la votació, que ha eixit com estava previst, s'han posat dempeus el president i els consellers i diputats del PP, mentre els de Vox s'han quedat asseguts. Seguidament, Llorca s'ha acostat a l'escó del síndic de Vox, José Mª Llanos, per a saludar-ho.

   PP i Vox han exhibit una sintonia total durant el debat parlamentari dels pressupostos tant en comissió com en el ple, excepte en l'esmena en la qual el grup minoritari de l'oposició demanava retallar quasi un milió d'euros els fons de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL). Esta proposta s'ha tombat amb el vot en contra dels 'populars', encara que Vox ja va avançar que açò no anava a fer que retiraren el seu suport als comptes.

   La 'prioritat nacional', que defensa Vox per a anteposar als espanyols en l'accés a la vivenda i a les ajudes socials, queda inclosa en els pressupostos gràcies al suport del PP a esmenes com establir una "assignació prioritària dels recursos públics als qui mantenen un arrelament real, durador i verificable" a la Comunitat Valenciana o garantir l'accés a l'habitatge sobre la base d'este principi, "adequat a la legalitat vigent".

   Així, mentre el PP ha acceptat la pràctica totalitat de les més de cent esmenes de Vox als pressupostos excepte la relativa a l'AVL, no ha volgut aprovar ni transaccionar les 4.057 i 1.008 propostes de PSPV i Compromís, respectivament.

   Estos pressupostos són els tercers aprovats per PP i Vox a la Comunitat des del canvi de govern del 2023. Els primers van ser quan tots dos partits compartien el Consell, mentre els segons van tirar endavant amb suport extern de Vox, en tots dos casos durant l'etapa de l'expresident Carlos Mazón.

   En este cas, són els primers comptes de Llorca i arriben a menys d'un any de les pròximes eleccions autonòmiques. Van ser anunciats per Vox fa uns mesos fruit d'un acord amb el Consell basat en tres pilars: 'prioritat nacional', reducció fiscal i accés a l'habitatge.

   Després d'esta aprovació, divendres que ve 31 se celebrarà l'últim ple de Les Corts del curs parlamentari, amb el debat i votació de la llei de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, la coneguda com a llei d'acompanyament als pressupostos. Excepte sorpreses, eixirà de nou avance amb els vots de PP i Vox.

VOX: "LA PRIORITAT NACIONAL HA ARRIBAT PER A QUEDAR-SE"

   En la seua intervenció en el ple, el síndic de Vox, José Mª Llanos, ha tret pit que els pressupostos suposen establir "'prioritat nacional' per llei" per primera vegada a Espanya. Segons ell, "la 'prioritat nacional' ha arribat per a quedar-se i més ràpid que tard arribarà a la normativa nacional": "Estos pressupostos són només el començament".

   Llanos ha sostingut que s'establiran punts d'empadronament com "primera barrera" perquè "els diners dels valencians vaja abans que a ningú per a ajudar als valencians". Ha destacat altres mesures incloses com establir oficines d'arrelament para "prioritzar la tornada voluntària" dels immigrants als seus països d'origen.

   Són, segons ha argumentat, "solucions meridianament clares: repatriació d'il·legals, deportació de delinqüents i reinmigración dels quals vengen a xuclar els nostres serveis públics i a atacar la nostra cultura". "Estos pressupostos són un missatge clar a l'esquerra i al conformisme", ha dit, i ha reiterat que "Vox ha obligat a canviar el rumb" encara que "queda molt camí per recórrer" perquè no estan en el Consell.

   Durant el discurs de Llanos el ple s'ha interromput uns minuts perquè el síndic del PSPV, José Muñoz, ha denunciat que el conseller d'Hisenda, el 'popular' José Antonio Rovira, li ha fet "una pinta" des del seu escó. Alguns diputats dels grups d'esquerra han cridat "Rovira dimissió", després del que la sessió s'ha reprès.

EL PSPV CREU QUE LLORCA HAURIA DE REFLEXIONAR

   Per la seua banda, el síndic socialista ha lamentat que els pressupostos deixen a "una extrema dreta orgullosa", davant del que creu que "Llorca hauria de reflexionar" perquè "és la seua responsabilitat". Ha preguntat directament al president "per què resistix en l'AVL i no en els drets humans" en acceptar la "prioritat nacional" "per primera vegada en un text normatiu".

   Davant d'això ha tornat a garantir que el PSOE anirà al Tribunal Constitucional perquè este concepte vulnera l'article 14 de la Constitució, que establix que no es pot discriminar als ciutadans espanyols per la seua raça.

   Però ha indicat que això "no és un problema de nacionalitat, sinó de pobresa", ja que a Vox "no li molesten els holandesos o els suecs, sinó els immigrants pobres que volen com a esclaus". "I vostè, Pérez Llorca, és el còmplice", ha apuntat, per a reiterar que "necessita el suport de Vox per a ser el candidat del PP a la Generalitat".

   COMPROMÍS ACUSA Al PP D'HIPOTECAR EL FUTUR DELS VALENCIANS

   Des de Compromís, el diputat Carles Esteve ha ironitzat amb les "cares" dels diputats del PP després de la votació --"animen-se, somriguen"-- i ha destacat el fet que Llorca s'haja alçat del seu seient para "donar-li les gràcies" al síndic de Vox. "Esteu hipotecant el futur dels valencians", ha retret als 'populars', per a subratllar que només s'han "plantat" en les retallades a l'AVL i no en la 'prioritat nacional'.

   Segons ha argumentat, estos comptes també reflectixen "el dit de Feijóo" que "encara no ha apuntat a Llorca" i "sí a Catalá", alcaldessa de València i diputada del PP present en l'hemicicle. "I vostè necessita que li apunten2, ha etzibat al cap del Consell.

   Enfront d'això ha garantit que Compromís "retornarà la dignitat a este poble" després d'"este govern indigne que s'acaba". "La vergonya es va a acabar de bàndol (...). No som la resistència, som l'alternativa", ha reivindicat.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press